اجتماعی و فرهنگی

بازار دارویی ایران امسال به ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین رسول دیناروند گفت: از ۱۶ ماهی که از عمر وزارت بهداشت در این دوره می‌گذرد یکی از مهمترین خبرهایی که همواره تیتر بوده حوزه سلامت است و باید در این زمینه از همراهی رسانه‌ها تشکر کرد.

وی ادامه داد: اثرات تلاش وزارت بهداشت در یک سال گذشته مشخص است و آرزوهایی که در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته در وزارت بهداشت، مجلس و دولت در حوزه سلامت را داشتیم که کاهش هزینه پرداخت از جیب مردم، عدالت در سلامت و پوشش همگانی بیمه درمان از جمله آنهاست.

دیناروند گفت: حل تمام این خواسته‌ها تبدیل به آرزو شده بود که با حمایت دولت و مسئولان، گام‌های اساسی در راستای رسیدن به این اهداف برداشته شد، به طوری که هم‌اکنون پرداخت از جیب مردم در هزینه‌های درمانی ۱۵ درصد شده است که هدف ۳۰ درصد بوده است، در حالی که در سال‌های گذشته پرداخت از جیب به ۷۰ درصد رسیده بود و اکنون کمی بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

وی گفت: این کاهش پرداخت ناشی از کاهش هزینه‌های بستری، دارویی و ارائه خدمات رایگان بوده است. در حوزه دارو، کاهش پرداخت از جیب کمتر از ۵۰ درصد است، چرا که بازار دارویی امسال به ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌ رسد و پرداخت از جیب حدود ۴۲ درصد خواهد بود و نزدیک به ۶۰ درصد هزینه دارویی را بیمه‌ها و وزارت بهداشت پوشش می‌دهند.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد:‌ اعتبار وزارت بهداشت برای حمایت بیماران که متمرکز روی بیماران خاص و صعب‌العلاج است و ۳۵ درصد هزینه دارویی ما متوجه جمعیت کمتر از یک درصد که همان بیماران خاص و صعب‌العلاج‌اند می‌شود.

دیناروند گفت: بنابراین اگر ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص یابد، برای این گروه از بیماران صرف خواهد شد و اگر بیمه‌ها هم کمک کنند سرجمع پرداختی بیمه‌ها و وزارت بهداشت در سال ۹۳ حدود ۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی افزود: پرداخت مردم در این صورت کمی بیش از ۴ هزار میلیارد تومان خواهد شد و اگر مجلس در بودجه ۹۴ حمایت‌های لازم را انجام دهد، سال آینده پرداخت از جیب مردم بسیار کمتر خواهد بود.

وی ایجاد عدالت در سلامت و توسعه آن در مناطق محروم را از جمله برنامه‌ طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد و گفت: در حوزه دارو در دسترسی بودن و رفع کمبودها و رسیدن به آرامش در فرایند دارویی از دیگر اهدافی است که دنبال شده است، همچنین تولیدات داخلی رونق یافته و حمایت از سوی دولت به نتیجه رسیده است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت:‌ در حوزه دارویی در دسترس بودن و کاهش کمبود دارویی دنبال می‌شود، همچنین حمایت از تولید داخل از سوی دولت به نتیجه رسیده است. نگرانی‌ها کمتر شده و آرامش بهتر شده است.

دیناروند افزود: در حوزه غذا نگرانی‌های زیادی وجود دارد، شیوه زندگی و صنعتی شدن باعث شده که از آن غفلت شود و در نتیجه بیماری‌های غیرواگیر افزایش یابد، به همین دلیل طرح علامت راهنمای تغذیه را ایجاد کردیم که امیدواریم در سال ۹۴ عملیاتی شود و بر روی فرآورده‌های غذایی نصب شود تا مردم بدانند که چه کالایی را متناسب با تغذیه خود خریداری کنند.

وی همچنین از معرفی راهنمای تغذیه در تبلیغات رسانه‌ای خبر داد و گفت: در تجهیزات پزشکی نیز گام‌های زیادی برداشته شده، کنترل هزینه انجام شده و برآورد می‌شود ۳۰ درصد کاهش قیمت تجهیزات پزشکی را داشته باشیم، در این زمینه نابسامانی وجود داشت و با ساماندهی در سال ۹۳ کاهش هزینه مردم را شاهد خواهیم بود.

دیناروند از معرفی بسته بهداشتی در هفته آینده خبر داد و گفت: برای سال آینده در حوزه اعتبارات پیش‌بینی می‌شود که به همان میزان سال ۹۲ و ۹۳ با درنظر گرفتن تورم باشد چرا که ما در این زمینه مشکلات دولت را درک می‌کنیم.

دیناروند گفت:‌نگران آن هستیم که هزینه‌هایی که ممکن است نیاز نباشد و بدون دلیل مصرف شود افزایش یابد به همین دلیل حمایت ما باید هوشمندانه باشد تا پرداختی مردم بیش از ۴۰ درصد نشود.

وی گفت: ۷۵ درصد اقدامات در اختیار وزارت بهداشت نیست و وزارت بهداشت فقط تا ۲۵ درصد مدیریت سلامت مردم را می توانمد مدیرییت کند که می‌تواند در محافظت از سلامت یا در مخاطره انداختن آن سهیم باشد. حوزه‌هایی مانند محیط‌زیست و آلودگی هوا خارج از تولیت وزارت بهداشت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا