اجتماعی و فرهنگی

پروژه های عمرانی بر اساس اهداف فرهنگی تعریف می شوند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حجت الاسلام و المسلمین میثم امرودی با تاکید بر اهداف سه گانه شهرداری شامل سبک زندگی، هویت و مدیریت تغییرات فرهنگی در فعالیت های خود گفت: هیچ یک از اقدامات شهرداری در دستگاه ها و سازمان های زیرمجموعه آن نیست که در راستای این اهداف نباشد.

امرودی در ادامه با اشاره به نزدیکی فصل سرما گفت: با توجه به مراجعه بیشتر بی خانمان ها و کارتن خواب ها به مراکز حمایتی شهرداری در فصل زمستان، در حال آماده سازی مددسراها برای دوره سرما هستیم.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری گفت: امسال هشت مددسرا در هشت منطقه شهر به مجموعه مراکز حمایتی شهرداری اضافه شده که هم برای بانوان و هم آقایان است. همچنین ۴ مرکز برای افراد مشمول ماده ۱۶، یعنی معتادانی که حاضر به ترک نیستند، در دست ساخت داریم که قرار است ظرف شش ماه آنها را تکمیل کنیم و در اختیار وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان متولیان امر قرار دهیم.

مشاور شهردار تهران در ادامه درباره تهیه پیوست اجتماعی برای پروژه های شهری گفت: برای ارزیابی تاثیر اجتماعی هر پروژه ای که در شهر انجام می شود، در اعتبارات آن پروژه رقمی برای طرح تحقیقاتی در نظر گرفته می شود تا آثار اجتماعی پروژه بر منطقه و محله سنجیده شود.

وی اضافه کرد: مقایسه بزرگراه نواب با بزرگراه امام علی (ع) گویای تاثیر پیوست اجتماعی بر حفظ بافت محلات است. ساخت بزرگراه نواب، محلات و شهر را شقه شقه کرد، اما در بزرگراه امام علی (ع) نه تنها انسجام و بافت محلات حفظ شد، بلکه ساخت این بزرگراه باعث افزایش سطح رفاه مردم، بالا رفتن قیمت املاک مجاور و تقویت هویت محله ای شد.

امرودی به تغییر رویکرد شهرداری در تعریف پروژه ها اشاره کرد و گفت: در گذشته ابتدا پروژه های عمرانی تعریف می شد و بعد برای آنها پیوست اجتماعی تدوین می شد. اما رویکرد جدید شهرداری این است که بر اساس اهداف فرهنگی، پروژه های عمرانی را تعریف کند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری درباره اقدامات شهرداری برای مبارزه با تکدی گری گفت: مسئله تکدی گری در هیات دولت مطرح شد و رئیس جمهور شخصا به وزارت کشور ماموریت رسیدگی به این مسئله را داد. در همین راستا، ستادی در وزارت کشور تشکیل شد که همه نهادهای ذی ربط از جمله شهرداری، نیروی انتظامی، بهزیستی، کمیته امداد و … در آن عضو هستند و در این ستاد برای هر یک از دستگاه ها وظایفی تعیین شده است.

وی افزود: این ستاد تا کنون سه جلسه برگزار شده و آخرین جلسه آن، ده روز پیش در وزارت کشور برگزار شد و شهرداری پیشنهاد کرد برای حل این پازل، به مسئله ورود کند. زیرا شکل فعلی برخورد با تکدی گری این است که ما آنها را جمع کرده و صبح رها می کنیم و برخورد مقطعی با این معضل، هیچ کمکی به رفع آن نکرده است.

امرودی همچنین گفت: تشدید معضل تکدی گری بیش از آنکه به دستگاه ها مربوط باشد، ناشی از ترحم و دلسوزی مردم است که به رونق گداپروری می انجامد. برای مثال، اگر فرد متکدی در مترو روزانه ۱۰۰ هزار نفر را ببیند و از نیمی از آنها هم ۵۰ تومان بگیرد، درآمد او در یک روز مبلغ هنگفتی خواهد شد.

مشاور قالیباف اذعان داشت: البته قطعا بین این افراد، نیازمندان واقعی هم پیدا می شوند، اما مسیر تعریف شده ای برای کمک به این افراد از طریق مددسراهای شهرداری، کمیته امداد، بهزیستی و سایر نهادهای حمایتی وجود دارد. با این همه برای رفع تکدی گری، باید از مردم بخواهیم به این افراد کمک نکنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا