مدیریت شهری

تشکیل جلسه کمیته مالی ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین قدرت گودرزی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در جلسه این کمیته ضمن تقدیر و تشکر از تمامی اعضا، یادآور شد: اقدامات ارزنده ای از سوی کمیته های ۵ گانه زیرمجموعه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران انجام شده است و تمامی اعضا با اهتمام و دلسوزی مأموریت ها را دنبال می کنند.

رییس کمیته مالی و اقتصادی ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با بیان این که برخی کارها دارای ابتدا و انتهای مشخصی هستند اما برخی دیگر همانند امور مربوط به ستاد بازآفرینی دارای پیچیدگی های فراوانی هستند، تصریح کرد: ارگان‌ها و نهادهای متعددی در انجام مأموریت‌های ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران نقش دارند، لذا باید فرآیندی طی شود که سهم و نوع کارهای هرکدام از دستگاه‌های عضو بصورت شفاف و روشن مشخص گردد که خوشبختانه برگزاری جلسات هم اندیشی و هم فکری، کارگروه های مختلف، جلسات رسمی و غیره مسیر و راه را برای تمامی اعضا مشخص کرده است.
گودرزی، ماهیت کاری کمیته مالی و اقتصادی ستاد بازآفرینی را بالینی دانست و افزود: فرصت کارهای فکری و نوشتاری به انتها رسیده و می بایست به تدریج کارهای عملیاتی آغاز شود که بتوان خروجی اقدامات را به عینه رصد کرد تا گیرندگان خدمات نوسازی از ثمره آن بهره مند گردند.
ریاست کمیته مالی و اقتصادی ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با اشاره به این که سکونت شهروندان پایتخت در آلونک ها و خانه های فرسوده و ناپایدار زیبنده نیست، تصریح کرد: شهردار تهران به منظور احیا و نوسازی بافت های فرسوده مسئولیت اقداماتی که موانع مالی و قانونی داشته است را پذیرفته‌اند که این امر نشان از اعتقاد و ریسک پذیری ایشان برای کمک به ساکنان بافت های فرسوده پایتخت دارد و ما نیز به عنوان نمایندگان ایشان در تحقق این مهم سهیم هستیم و می بایست با همفکری، برای ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان ساکن در بافت های فرسوده تلاش کنیم.
وی با بیان این که عملکرد سازمان نوسازی شهر تهران برای نوسازی بافت های فرسوده ۴ برابر سایر استان ها بوده است، بر ضرورت کوتاه تر شدن فرآیندهای کاری تأکید کرد و گفت: کمیته مالی و اقتصادی ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در مسیر خوبی قرار گرفته و شایسته است فرآیندهای مرتبط با اقدامات کمیته از جمله مباحث مربوط به تصویب اساسنامه صندوق بازآفرینی، یارانه وام های نوسازی، دستورالعمل های تهاتر، اعطای تسهیلات و … کوتاه تر شود تا هدف و نتیجه ای که به دنبال آن هستیم مشمول زمان نگردد و عملیات با مشکل مواجه نشود.
گورزی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت و اهمیت اجرای صحیح فرآیندهای مربوط به اعطای یارانه های وام نوسازی تأکید و خاطرنشان کرد: ضروری است کلیه نهادهای مسئول در اعطای تسهیلات نوسازی وظایف خود را به نحو شایسته انجام دهند تا مشکلی برای متقاضیان دریافت این تسهیلات به وجود نیاید و شهروندان نسبت به اجرای این طرح دچار بی اعتمادی نشوند.
ریاست کمیته مالی و اقتصادی ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با اشاره به اقدامات شهرداری تهران برای نوسازی بافت های فرسوده از سال ۸۵ تاکنون، ابراز امیدواری کرد که با ظرفیت های ایجاد شده و عضویت ارگان ها و دستگاه های ذی مدخل در فرآیند نوسازی در ستاد بازآفرینی و هم افزایی توان مدیریتی این دستگاه ها شاهد تسریع در روند نوسازی و ایجاد انگیزه، خوشنودی و دلگرمی برای ساکنان بافت های فرسوده در شهر تهران باشیم.
عباداله فتح اللهی، دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: در این مدت توافقات خوبی میان سازمان نوسازی شهر تهران با وزارت راه و شهرسازی، شرکت مادر تخصصی عمران بهسازی شهری ایران، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، بانک مسکن و … صورت گرفته که صمیمانه از همکاری کلیه مسئولان تقدیر و تشکر می کنم.
دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران از تدوین قراردادهای وام نوسازی در سه تیپ قراردادی مشخص خبر داد و گفت: این قراردادها مبتنی بر آنچه در ستاد ملی بازآفرینی پایدار و ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران به تصویب رسیده در حال تدوین است و وزیر محترم راه و شهرسازی نیز به عنوان جانشین ستاد ملی بازآفرینی پایدار تأکید ویژه ای بر این مهم داشتند که هم بانک و هم شهرداری در این رابطه به گونه‌ای عمل نمایند که رضایت و اعتماد شهروندان در این خصوص حاصل شود.
فتح اللهی در توضیح تیپ های سه گانه قراردادهای وام بانکی، عنوان کرد: قرارداد تیپ A مربوط به ساخت و سازهایی است که دولت و شهرداری یارانه ای برای آن نمی پردازند و با نرخ ۱۸ درصد اعطا می شوند. قراردادهای تیپ B به ساخت و سازهایی اعطا می شود که از ۵۰ درصد یارانه بهره مند می شوند که همان ۹ درصد یارانه دولت است و قراردادهای تیپ C از ۵۰ درصد یارانه دولت و ۵۰ درصد یارانه شهرداری بهره مند خواهند شد.
وی با اشاره به رایگان شدن هزینه انشعابات در بافت های فرسوده، خاطرنشان کرد: در رابطه با بحث پیچیده تهاتر، جلسات متعددی با دستگاه های ذیربط برگزار شد و دستورالعمل اجرایی آن تدوین و نهایی شده است.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران از اتوماسیونی شدن کلیه فرآیندهای نوسازی و امکان رصد آنلاین تمامی فعالیت های مربوط به نوسازی در بافت‌های فرسوده در سازمان نوسازی شهر تهران خبر داد و اظهار داشت: هر آنچه در ستاد ملی بازآفرینی و ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران به ریاست شهردار تهران به تصویب رسیده، امروز در شهرداری بصورت سیستمی و بدون دخالت فردی اعمال می شود.

فتح اللهی در این رابطه توضیح داد: سازمان نوسازی شهر تهران به صورت آنلاین به مناطق دارای بافت های فرسوده متصل شده و امکان رصد تمامی فعل و انفعلات در بافت های فرسوده از جمله فرآیندهای صدور پروانه، تجمیع و … را دارد و کلیه این فرآیندها به روز رصد و ثبت و ضبط می شوند.

 در این جلسه گزارش جامعی پیرامون راه اندازی صندوق بازآفرینی و توسعه محلات فرسوده، یارانه وام های بانکی، دستورالعمل ثبت درآمدها و هزینه های تهاتر، ثبت مالی تخفیفات اعمال شده و روند اعطای تسهیلات نوسازی از سوی دبیر کمیته و دیگر اعضا ارائه شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا