مدیریت شهری

ریزش مرگبار میدان قیام

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  تونل مترو در حوالی میدان قیام ریزش کرد.

به گفته شاهدان عینی ۲ نفر در این حادثه کشته شدند که یکی از آنها آتش‌نشان است.

روز گذشته نیز حوالی میدان قیام که عملیات ساخت مترو در حال انجام است به دلیل تغییر سطح آسفالت بسته شده بود.

 
علت حادثه میدان قیام چه بود؟

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرتهران از جزئیات حادثه میدان قیام گفت.

 جلال ملکی اظهار داشت: در ساعت ۱۱ و ۳۷ ظهر امروز در خیابان ری، میدان قیام، گرفتار شدن یک کارگر در داخل چاه اعلام و مأموران دو ایستگاه به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: با حضور آتش‌نشانان مشاهده شد یک کارگر مشغول کار در عمق یک چاه به یکباره دیواره‌های چاه تخریب و این کارگر حبس شد.

ملکی بیان داشت: هنگامی که آتش‌نشان به داخل چاه برای نجات این کارگر می‌رود به یک باره دیواره‌های چاه تخریب و این آتش‌نشان در دل خاک محبوس شد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران گفت: آتش‌نشانان بلافاصله همکار خود را خارج و تحویل عوامل اورژانس دادند که متأسفانه مشخص شد جان خود را از دست داده است.

ملکی گفت: مهدی حاجی‌پور ۳۴ ساله از آتش‌نشان شهر تهران در این عملیات برای نجات جان کارگر محبوس شده در چاه جان خود را از دست داد و به شهادت رسید.

وی یادآور شد: عملیات این حادثه همچنان ادامه دارد و کارگر در داخل چاه هنوز مفهوم است.

جزییات حادثه ریزش میدان قیام از زبان رییس کمیته عمران شورای شهر تهران

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران جزییات حادثه ریزش در میدان قیام را تشریح کرد.

ا در تشریح جزییات این حادثه گفت: ۳ روز قبل ترک‌هایی روی آسفالت در میدان قیام مشاهده می‌شود که مهندسان شهرداری و مترو به این ترک‌ها مشکوک شده و احتمال دادند که ممکن است حادثه‌ای در زیر زمین رخ داده باشد که این ترک‌ها نمود عینی آن حادثه باشد.

 

وی با بیان اینکه حفاری‌هایی در خصوص یافتن علت این ترک‌ها انجام می‌شود و نهایتا متوجه می‌شوند که لوله انتقال آب شکسته و نشتی آب سبب شستن خاک شده است گفت: با همکاری آبفا و مترو لوله آب شکسته شده، بسته می‌شود.

 

شاکری با بیان اینکه شهرداری برای بررسی زمین‌های اطراف و پیرامون این لوله آب به بررسی‌های ژئوتکنیک می‌پردازد و چاه‌های گمانی حفر می‌کند گفت: این چاه‌های گمانی برای پایش خاک و میزان آب‌شستگی خاک حفر می‌شوند که در عمق ۴.۵ متری متاسفانه اولین ریزش خاک صورت می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه مقنی تبعه افغانستان تا کمر در خاک گلی گرفتار می‌شود گفت: عوامل آتش‌نشانی پس از حضور در محل حادثه با استفاده از قرقره و سبد برای نجات این فرد اقدام کرده و وارد چاه می‌شوند تا با کندن گل‌های اطراف این کارگر او را آزاد و نهایتا نجات دهند اما در حین امدادرسانی ریزش دوم صورت می‌گیرد و هر دو (آتش‌نشان و کارگر) مدفون می‌شوند که متاسفانه آتش‌نشان جان خود را از دست داده و تلاش برای یافتن کارگر ادامه دارد.

 

شاکری با بیان اینکه این حادثه در شرق میدان قیام رخ داده است، گفت: تونل مترو قیام مدت‌ها پیش حفر شده و این ریزش ارتباطی با مترو ندارد.

 

وی با تاکید بر اسکن مسیر مترو و انجام روش‌های ژئوفیزیک برای تشخیص جنس خاک در زمین‌های اطراف مترو گفت: باید انجام روش ژئوفیزیک و لرزه‌نگاری به عنوان یکی از الزامات انجام پروژه‌های عمرانی در تهران مورد تاکید قرار گیرد چرا که جنس خاک تهران عمدتا سست و جنس آبرفتی دارد که می‌تواند این گونه مشکلات را ایجاد کند.

 

شاکری با بیان اینکه باید مهندسان پس از دیدن ترک‌های روی آسفالت در میدان قیام از روش‌های ژئوفیزیک و لرزه‌نگاری استفاده می‌کردند گفت: ‌استفاده از روش‌های سنتی به مانند حفر چاه‌های گمانی علاوه بر اینکه ریسک زیادی دارد کار بسیار سختی است و این در حالی است که راه‌های ساده‌تری همچون لرزه‌نگاری نیز می‌تواند به سرعت و با صرف هزینه کمتر ما را به هدف موردنظرمان که همان تحلیل رفتار زمین‌های اطراف است برساند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا