سیاسی

طرح انتخاب شهردار توسط شورای حل اختلاف در هیأت رئیسه مجلس بررسی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمدجواد کولیوند در همایش روسای مشترک شوراهای اسلامی استان‌ها،‌ شهرهای مراکز استان‌های کشور که پیش از ظهر امروز با حضور محمدرضا باهنر نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در تالار پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: کمیسیون تخصصی شوراها و امور داخلی و مجلس شورای اسلامی در بحث قوانین تأثیرگذار بوده و با محوریت شوراها برخی قوانین اصلاح شده است.

وی تصریح کرد: اگر چه اختلاف‌نظر وجود دارد، اما یکجانبه‌نگری ندارد و ما در مجلس شورای اسلامی بر این عقیده هستیم که در اصلاح قانون شوراها از نظرات شوراها بهره ببریم و در واقع قانون پخته‌تر و غنی‌تری به تصویب برسد.

کولیوند خاطرنشان کرد: نخستین انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری به صورت همزمان در سال گذشته طبق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد که طبیعی است اشکالاتی داشته است و در همان زمان نیز ما تأکید داشتیم نباید این انتخابات به صورت همزمان برگزار شود، اما شورای نگهبان ادله دوستان ما را نپذیرفت.

نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعضاً می‌بینیم که برخی از طرح‌ها از جمله طرح انتخاب شهردار توسط شورای حل اختلاف به سرعت به تصویب می‌رسد و در واقع شاهد کاستن اختیارات شوراها هستیم که البته شاید این موضوع زاییده فکر و بعضاً عملکرد شوراها باشد.

وی خاطرنشان کرد: شوراها باید با کارآمدی خود و اجرای برنامه‌ها باعث شوند که قوانین و قانون شوراها منجر به کاهش اختیارات آنها نشود.

کولیوند بیان داشت: زمانی مدیریت یکپارچه شهری شکل خواهد گرفت که کارآمدی شوراها بالاتر رود و به صورت غنی و پخته‌تر عمل کند.

نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به سه دوره از عملکرد شوراها گفت: ۱۳ سال تمرین مدیریت شهری  شرایطی را باید فراهم کند که اختلافات اندک در شوراها ریشه نکند و بتوانیم شاهد مدیریت یکپارچه شهری باشیم.

وی اضافه کرد: کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در بازنگری قانون شوراها از نظرات شوراها استفاده می‌کنند که البته شاید در برخی از مواقع نظر شورا با کمیسیون تخصصی شوراها مخالف باشد که البته این یک امر طبیعی است.

کولیوند ادامه داد: انتخاب شهردار به سه شکل انجام می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به صورت مستقیم توسط مردم، دولت و شوراها اشاره کرد که تا به امروز قانون اساسی این انتخاب را به شوراها محول کرده است.

وی با بیان اینکه در برخی از شهرها شاهد هستیم که نسلی از شوراها و شهرداری‌ها به مردم نمی‌رسد گفت: نمایندگان مجلس به هیچ عنوان در فضای سیاسی در خصوص شوراها تصمیم‌گیری نخواهند کرد و بحث انتخاب شهردار توسط شوراهای حل اختلاف با حضور شورای عالی استان‌ها بررسی می‌شود.

کولیوند از بررسی طرح اشاره‌شده در هیأت رئیسه خبر داد و گفت: این طرح فردا در هیأت‌رئیسه مجلس بررسی می‌شود و قطعاً کمیسیون تخصصی شوراها در مجلس تمام تلاش خود را برای حمایت از شوراها انجام خواهد داد.

نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی افزود: تعیین شهردار توسط مردم کار خوب و پسندیده‌ای است اما باید مقدمات این کار نیز فراهم شود و در واقع شرایط به گونه‌ای نیست که مردم بتوانند شهردار را به صورت مستقیم انتخاب کنند.

وی همچنین با اشاره به تعداد اعضای شوراها در استان‌ها و شهرها گفت: در برخی از جاها باید تعداد اعضا کاسته و در برخی از جاها باید افزایش پیدا کند.

کولیوند از اعضای شورای عالی استان‌ها خواست براساس وظایف خود عمل کنند و به دور از تفرقه و تشکیل تیم به اتمام پروژه‌های شهری بیندیشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا