اجتماعی و فرهنگی

راه اندازی سامانه جدید رسیدگی به تخلفات پزشکی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین دکتر علی فتاحی در نشست انجمن صنفی بیمارستانهای خصوصی، افزود: در چند ماه اخیر گامهای خوبی در حوزه سلامت برداشته شده است و با همت رئیس جمهور برنامه طرح تحول سلامت رویکردهای متفاوتی را در بر داشته است که نخستین هدف آن نیز ایجاد عدالت، افزایش کیفیت خدمات سلامت و رضایتمندی بیماران و در نهایت کاهش پرداخت هزینه‌ها و ارتقاء هتلینگ بوده است.

وی گفت: سالها بود با تعرفه واقعی فاصله داشتیم، در حال حاضر به تعرفه‌های واقعی نزدیک شدیم، عملکرد چند ماهه اخیر رضایتمندی مردم را در پیش داشته است، کما اینکه هنوز با تعرفه واقعی فاصله داریم. بر این اساس جامعه پزشکی علی الخصوص پزشکان از اجرای کتاب ارزش نسبی حمایت می‌کند.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران درباره روند شکایات از پزشکان و کنتزل دریافتهای غیرمتعارف، افزود: این مسئله را باید بدانید که شکایت از کادر درمانی در دنیا ۳ درصد است که در ایران یک دهم برآورد شده است، شکایت از دریافت‌های غیرمتعارف نیز ۵ درصد است. ما در ماه‌های اخیر نیز شکایت تعرفه‌‌ای کمتری نسبت به سالهای گذشته داشتیم و امیدواریم باز هم کاهش یابد، اما نمی‌توانیم بگوییم به صفر می‌رسد زیرا یک شعار بیش نیست.

فتاحی تصریح کرد: البته برخی گروه‌های به این بازنگری تعرفه‌های کتاب ارزش نسبی انتقاداتی دارند که قابل اصلاح است. ولی این نخستین طرحی است (کتاب ارزش نسبی) که هم وزارت بهداشت، هم بخش خصوصی که تولیدکننده خدمت هستند و در نهایت نمایندگان بیمه‌های تکمیلی و پزشکان از آن حمایت کردند و این نشان می‌دهد که این طرح خوب است.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران درباره میزان نظارتها برای جلوگیری از دریافتهای غیرمتعارف، گفت: بر این اساس یک ستاد کشوری تشکیل می‌شود. در گذشته برای این نظارت‌ها جداگانه عمل می‌شد ولی در روند جدید یک ستاد بوجود می‌آید و شکایتها در آن رسیدگی خواهد شد. شاکی‌ها نیز می‌توانند به دانشگاه‌ها و نظام پزشکی‌ها مراجعه کنند و بزودی نیز یک سامانه اعلام می‌شود تا مردم شکایت خود را از این طریق اعلام و پیگیری کنند.

فتاحی توضیح داد: به هر حال درباره رسیدگی به تخلفات پزشکی باید یک شاکی وجود داشته باشد که در قالب حقوقی و حقیقی تعریف می‌شود، براین‌ اساس در روند جدید وزارت بهداشت و مسئول فنی بیمارستان‌ها و روسای بیمارستانها که میثاق‌نامه اجرای کتاب ارزش نسبی را قبول و امضا کردند می‌توانند خود به عنوان فرد حقیقی در رسیدگی به دریافت‌های غیرمتعارف اقدام کنند. ما نیز در نظارت و رسیدگی و برخورد با این پدیده قوی‌تر عمل خواهیم کرد. نظام پزشکی نیز برخوردهای جدی با دریافتهای غیرمتعارف داشته است و مانند گذشته فقط به یک جریمه بسنده نمی‌شود و حتی به محرومیت از طبابت نیز منجر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا