اجتماعی و فرهنگی

تهیه طرح جامع فضای سبز تهران به زودی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علیمحمد مختاری در نشست خبری ششمین نمایشگاه فصلی گل و گیاه تهران اظهارکرد: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران به منظور جلب مشارکت شهروندان اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های فصلی گل و گیاه برای همگرایی بیشتر بین مدیریت شهری و دست اندرکاران توسعه و گسترش فضای سبز و تولید کنندگان گل و گیاه و صنایع وابسته کند تا جایگاه گل و گیاه در زندگی شهری تقویت شود و فرهنگ گلدوستی و گیاه پروری نیز در میان شهروندان نهادینه شود.

 

وی در خصوص اهداف برگزاری این نمایشگاه اظهارکرد: آشنایی بیشتر علاقه‌مندان با گونه‌های متنوع زیستی،‌ حمایت از تولید کنندگان داخلی، تشویق، ترغیب و ایجاد رقابت سالم جهت ارتقای کمی و کیفی تولید و فراهم کردن امکانات مناسب جهت استفاده از تجربیات کارشناسان و صاحب نظران از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

 

وی ترویج فرهنگ گیاه پروری و جلب مشارکت‌های مردمی در افزایش سرانه فضای سبز و حفظ و حراست از محیط زیست را یکی دیگر از اهداف این نمایشگاه دانست و افزود: معرفی توانمندی‌ها و نوآوری‌های تولید کنندگان و دست اندرکاران عرصه‌های تولید و صادرات گل و گیاه کشور و جذب سرمایه و ایجاد اشتغال در زمینه تولید گل و گیاه و صنایع مربوطه از اهداف دیگر برگزاری نمایشگاه گل و گیاه و جشنواره گل‌های پاییزی تهران است.

 

مختاری با بیان اینکه تنها در روز پایانی برگزاری نمایشگاه یعنی روز جمعه دوم آبان ماه امکان خرید اقلام گیاهی و کالاهای مرتبط با صنعت گل و گیاه فراهم است گفت: تولید کنندگان گل‌های شاخه بریده، گیاهان آپارتمانی و گیاهان فضای باز همچنین دست اندرکاران و تولید کنندگان ملزومات و نهاده‌های کشاورزی و ابزار آلات باغبانی در این نمایشگاه به ارائه محصولات خود می‌پردازند.

 

مختاری با بیان این که ما در سطح شهر ۷۵ مرکز مشاوره گل و گیاه داریم ادامه داد: به دستور قالیباف قصد داریم تعداد آنها را به ۱۲۳ کلینیک برسانیم تا در هر ناحیه دست کم یک مرکز داشته باشیم، همچنین در این سال ها تعدادی مزرعه‌ نمونه در بیش از ۱۰۰ پارک فرامنطقه‌ای ایجاد کرده‌ایم که فضاهای ۳۰ تا ۴۰ متری به عنوان مزرعه‌های خصوصی در اختیار علاقمندان به ویژه بازنشستگان و خانم‌های خانه‌دار برای کاشت صیفی‌جات قرار می‌گیرد و می‌توانند محصولات را به رایگان برداشت کنند.

 

مدیر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اظهار کرد: دو کار مهم در زمینه توسعه فضای سبز امسال در دستور کار ما قرار دارد اول ساماندهی خیابان ولیعصر و کاشت درختان چنار با بن بالا بین ۱۵ تا ۲۰ سال در نقاطی که درختان از بین رفته مد نظر است که در فاز نخست آن هزار اصله درخت چنار غرس می‌شود در دو سال گذشته ۳ هزار اصل درخت در ولیعصر کاشته‌ایم این درختان از نهالستان‌های اطراف تهران مثل ورامین، محلات و کرج انتخاب می‌شوند، به گونه‌های چنار از نظر سلامت و محیط بن توسط کارشناسان شناسایی بسته‌بندی و منتقل می‌شوند.

مدیر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری همچنین افزود:‌ ضوابط اجرایی طرح تفضیلی درباره خیابان ولیعصر از سوی معاونت شهرداری به مناطق یک و ۳ ، ۶ و ۱۱ که در مسیر خیابان ولی‌عصر قرار دارند ابلاغ شده و به منظور آزادسازی فضا برای تردد و تجمع عابر پیاده و همچنین حفظ حریم درختان و کاهش صدمه به آنها، عقب نشینی توده ساختمان‌ها بر خیابان به عمق ۳ متر الزامی شده است.

وی افزود:علاوه بر این ما شناسنامه‌دار کردن همه درختان خیابان‌های اصلی تهران را به عنوان امری مهم در دستور کار قرار داده ایم و این کار را از خیابان ولیعصر شروع کرده‌ایم.

 

مختاری درباره کاشت درختان کبوده یا تبریزی در سطح شهر گفت: این درخت، درخت شهری نیست و وقتی به سن بهره‌وری می‌رسد از چوب آن استفاده می‌شود؛ اما ما در مناطق به عنوان بادشکن استفاده می‌کنیم و با این همه، در سطح شهر درختان بومی و ساختار با اقلیم تهران استفاده می‌شود.

 

مدیر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری با بیان این که ما ۳۰۰ مخزن آب با گنجایش ۵۵۵ هزار متر مکعب ایجاد کرده‌ایم، گفت: با این کار آب جاری را برای مواقع بحرانی ذخیره می‌کنیم . همچنین ساخت ۱۰۰ منبع جدید را امسال در دستور کار قرار داده‌ایم.

 

وی افزود: امسال با برنامه‌ریزی آبیاری فضای سبز و کاهش فاصله آبیاری موفق شدیم از خزان زودرس که هر سال در تیر و مرداد رخ می‌داد جلوگیری کنیم. همچنین کارشناسان ما از سطح شهر بازدید روزانه دارند تا هیچکس فاضلاب خود را وارد نهر آب نکند که این کار باید در زمان خواب زمستانی درختان انجام شود، به همین دلیل قصد داریم در فاصله زمانی اول دی تا آخر بهمن آن را به سرانجام برسانیم.

 

وی در ادامه تاکید کرد: طرح نهضت درختکاری در منازل شهروندان و سطح شهر با برنامه‌ریزی مدون انجام می‌شود و درختان سطح شهر با بن بالا و کیفیت خوب انتخاب شوند. در زمینه آبیاری نیز به دنبال مکانیزه کردن آبیاری فضای سبز ممنوعیت روش غرقابی و استفاده از آبیاری بارانی و قطره‌ ای به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب هستیم.

 

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در ادامه با اشاره به بحران آب عنوان کرد: در این راستا از گیاهانی که پوشش بالایی دارند استفاده می‌شود. همچنین برای آبیاری حتما از پساب استفاده می‌کنیم و شرکت آبفا نیز موظف است در هر محله پساب مورد نیاز را در اختیار شهرداری برای آبیاری فضای سبز قرار دهد.

 

 

به زودی طرح جامع فضای سبز تهیه می‌شود

 

 

مختاری اجرای طرح جامع نظام راهبردی توسعه و ساماندهی فضای سبز شهر تهران را یکی از برنامه‌های این سازمان عنوان کرد و گفت: به زودی طرح جامع فضای سبز تهیه می‌شود همچنین اجرا و تکمیل طرح جامع آب خام تهران نیز در دستور کار قرار دارد.

 

وی با بیان اینکه ۱۵۵ قنات برای آبیاری فضای سبز استفاده خواهد شد، اظهارکرد: قنواتی که در حال حاضر وجود دارد بر اساس مصوبات شورای شهر تهران ساماندهی می‌شود و مشاور مادر برای طرح جامع آب خام تهران با ۲۲ مشاور در مناطق شهرداری تهران در اختیار داریم که مشاورین در مناطق موظف به هماهنگی در قالب طرح جامع آب خام تهران هستند.

 

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران با تاکید بر اینکه حتی یک لیتر از آب شرب برای آبیاری استفاده نمی‌کنیم، گفت: اگر مشاهده شود که پیمانکاری آب بی رویه و یا از آب شرب برای آبیاری استفاده می‌کند علاوه بر جریمه و خسارت بر گرید آن پیمانکار تاثیر می‌گذارد.

وی همچنین از احداث ۵۲ بوستان محله در سال جاری خبر داد و گفت: ۵۰ تا ۶۰ درصد این کار انجام شده است،‌ بوستان باغ گلها و بوستان دوستدار کودک در دست احداث است. همچنین بوستان دوستدار کودک که اولین بوستان مخصوص کودکان محسوب می‌شود نیز در منطقه ۱۸ در حال احداث است.

مختاری افزود: بوستان باغ بهشت، بوستان دانش و طبیعت و بوستان ایرانیان با مساحت ۹۰ هکتار و پنجمین بوستان بانوان از جمله بوستان‌هایی است که تا پایان سال افتتاح خواهند شد.

وی در ادامه به ساماندهی درختان کهن سال و پارک‌های قدیمی اشاره کرد و گفت: در سال جاری دو هزار هکتار توسعه جنگلکاری و هزار هکتار توسعه کمربند سبز در تهران نیز خواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در رابطه با مناسب سازی بوستان‌های شهر تهران برای جانبازان و معلولین اظهار کرد که طبق بخشنامه شهردار تهران در ۲۲ منطقه تهران اقدامات لازم انجام خواهد شد. تا کنون نیز از ۲۰۶۳ بوستان موجود تعداد زیادی از آنها مناسب سازی شده است. همچنین کلیه پارک‌هایی که به تازگی طراحی می‌شوند ملاحظات مربوط به معلولان و جانبازان را رعایت می‌کنند.

وی همچنین به نصب چراغ‌های ال ای دی در پارک‌های شهر تهران اشاره کرد و گفت: این کار برای استفاده از انرژی خورشیدی انجام می‌شود و سالانه ۱۰ درصد از مصرف انرژی بدین شکل صرفه جویی می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، ششمین نمایشگاه فصلی گل و گیاه تهران و جشنواره گل‌های پاییزی توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در محل دائمی نمایشگاه‌های تخصصی شهر تهران در ضلع جنوبی بوستان گفت و گو از دوشنبه ۲۸ مهرماه تا جمعه دوم آبان ماه برگزار می‌شود و از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۱ بازدید برای عمومی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا