اجتماعی و فرهنگی

پلیس سالم محور امنیت پایدار است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در اولین همایش ملی پلیس، مشاوره و روانشناسی اظهار داشت: امروز با توجه به گسترش، پیچیدگی، نوظهوری و تنوع جرایم یافته‌های علمی و مطالعات بین‌المللی، ابعاد پراسترس مشاغل و ماموریت‌های پلیس بر همگان واضح و مبرهن است.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: پلیس در تمام ماموریت‌های خود با آحاد مردم از طبقات مختلف روبروست که آگاهی از دانش روانشناسی برای توفیق در ماموریت‌ها جز لاینفکی به شمار می‌رود.

وی به موارد متعددی در این زمینه اشاره و بیان داشت: بهره‌گیری از روانشاسی در پیشگیری از وقوع جرم و کشف علمی جرم نقش بسزایی دارد همچنین نقش سلامت روان رانندگان در کاهش تصادفات که از مطالبات فرمانده کل قوا می‌باشد از جمله موارد دیگری است که بر اثربخشی دانش روانشناسی تاکید دارد.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور به کارایی و اثربخشی مطالعات روانشناختی در درمان اعتیاد پرداخت و گفت: درصد بالایی از سارقان معتادان هستند؛ همچنین متاسفانه طبق آمار سازمان زندان‌ها درصد قابل بالایی از زندانیان در ارتباط با جرایم مواد مخدر دستگیر شده‌اند.

سردار اشتری در خصوص ارتقای امنیت اجتماعی اظهار داشت: رفتارهای نابهنجار، پرخاشگر و بداخلاقی در افراد بدحجاب و … یک واکنش روانشناختی معیوب محسوب می‌شود که به وقوع جرم منتهی می‌شود.

وی با تقدیر از خانواده‌های پرسنل نیروی انتظامی که بالاترین فشار روحی و روانی، دوری از عزیزان خود در ماموریت‌ها و استرس‌های ناشی را تحمل می‌کنند گفت: تاثیر روانشناختی ناشی از ماموریت‌های پلیس در وهله اول خانواده‌های ناجا را درگیر می‌کند.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور به تجربه موفق در تاسیس و توسعه مراکز روانشناختی و مشاوره در پلیس پرداخت و تصریح کرد: دایر کردن ۴۴ مرکز مشاوره، ۲۲۰ دایره مددکاری و جذب ۱۶۰۰ روانشناس در نیروی انتظامی به کاهش یک سوم پرونده‌های ارجایی منجر شده است.

سردار اشتری بیان داشت: اکثر کلانتری‌های کشور مراکز مشاوره را دارا هستند و امیدواریم با تقویت بیشتر درصد بیشتری از درگیری ها و نزاع‌ها در مرحله اول حل و فصل شود.

وی به ارائه آماری در این زمینه پرداخت و گفت: در ۹ ماهه اول امسال ۱۲۷ هزار پرونده منجر به صلح شده که این مبین استفاده از مراکز مشاوره و روانشناسی در کلانتری‌ها است.

فرمانده نیروی انتظامی تاکید کرد: پلیس سالم از نظر جسمی و روانشناختی محور امنیت پایدار است؛ بنابراین برنامه‌ریزی برای جذب، استخدام و نگهداری پلیس سالم از وظایف نیروی انتظامی است چرا که در سند چشم‌انداز ناجا برخلاف ابزار نگارانه غربی نیروی انسانی که در حین و چه بعد از خدمت سرمایه  اصلی کشور و ناجا محسوب می‌شود.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور اعلام کرد: اگر ما بیشتر از گذشته علم روانشناسی توجه ویژه کنیم باعث افزایش اثربخشی فعالیت‌های ناجا می‌شود.

وی گفت: این مسئله این امکان را به ما می‌دهد که با آینده‌نگری مناسب روندها و پدیده‌ها را شناسایی کرده و برای مقابله با آنها آمادگی لازم را ایجاد کنیم.

سردار اشتری ضمن تقدیر از همکاری خوب اساتید، سازمان‌های دولتی و مردم نهاد در این موضوع از دست‌اندرکاران مشاوره‌ای و فرماندهان ناجا درخواست کرد که فعالیت‌های فعلی در موضوع مشاوره و روانشناختی را منسجم‌تر و هدفمندتر پیگیری کنند. چرا که این موضوع در اولویت برنامه توسعه ششم ناجا و برنامه‌های سال ۹۵ قرار دارد.

وی گفت: خدمات روانشناختی در بحث‌های مختلف ناجا باید بروز رسانی شود ؛ همچنین گسترش و تولید محتواهای علمی کارآمد برای تبیین مفهوم روانشناسی انتظامی و تهیه بسترهای سلامت جامعه و کارکنان ناجا در دستور کار قرار گیرد.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور به تشکیل کمیسیون روانشناسی انتظامی پرداخت و گفت: لازم است برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای پیشرفت در این امر انجام شود و یک کارگروه و دبیرخانه دائمی تشکیل شود.

فرمانده نیروی انتظامی به نقش مهم کاربست روانشناسی در بخش‌های مختلف پلیس از جمله پلیس آگاهی، پلیس مبارزه با مواد مخدر، پلیس امنیت، پلیس پیشگیری و … پرداخت و خاطر نشان کرد: ابعاد و زوایای پلیس آینده و مطالعات و پژوهش‌های مورد تاکید قرار گرفته است.

سردار اشتری اظهار امیدواری کرد که نتایج این نشست بتواند در بحث کمک به نیروی انتظامی در اجرای هر چه بهتر ماموریت‌ها مثمر ثمر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا