سلامت مردم بندرعباس پشت درهای انتظار
به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین انتقال بیمارستان شریعتی به بیمارستان خلیج فارس به دلیل برخی تعمیرات و با هدف استفاده از امکانات بیمارستان خلیج فارس، خدمات رسانی بهتر و با استانداردهای بالاتر به مردم هرمزگان انجام شد، اما پس از گذشت مدتی از این ادغام، مراجعه کنندگان چندان از این موضوع رضایت ندارند.
افزایش زمان انتظار در بخشهای مختلف درمانی، آزمایشگاهی، بخش زایمان، کمبود تخت و عدم ارائه خدمات رفاهی و همچنین عدم تناسب امکانات با تعداد مراجعین از جمله مواردی است که این روزها سبب شده مردم از نحوه ارائه خدمات دریافتی راضی نباشند و عامل اصلی این نارضایتی را ادغام این دو بیمارستان میدانند.
برای شفاف سازی این موضوع به گفت و گو با یکی از کسانی که برای دریافت نوبت آزمایش به بخش آزمایشگاهی بیمارستان خلیج فارس مراجعه کرده بود، پرداخت.
این مراجعه کننده گفت: برای دریافت نوبت آزمایش به بخش آزمایشگاه بیمارستان خلیج فارس مراجعه کردم و نوبت انجام آزمایش برای یک ماه آینده برای من مقرر شد.
علیرضا نورمندی افزود: قبلاً نیز برای انجام آزمایش به این بیمارستان مراجعه کردهام، اما بیشتر از یک هفته در صف انتظار نبودم، اما در حال حاضر با این اوضاع به ناچار باید برای هرچه سریعتر دریافت کردن جواب آزمایش به آزمایشگاههای بیرون بروم که قطعاً هزینههای بیشتری را در پی دارد.
یکی از مسئولین آزمایشگاه در این خصوص گفت: بعد از ادغام بیمارستان خلیج فارس و شریعتی تعداد مراجعه کنندگان خیلی زیاد شده و زمان نوبت دهی به مردم نیز افزایش یافته است، قبلاً بیشترین زمانی که نوبت برای انجام آزمایش مقرر میشد، حداکثر یک هفته بود.
وی عنوان کرد: با وجود اینکه این دو بیمارستان با هم ادغام شدند، اما در بخش آزمایشگاهی پرسنل آن افزایش نداشتند و ما با همان تعداد پرسنل به مردم خدمات میدهیم.
تقریباً تمام صندلیهای هر دو سالن انتظار بیمارستان خلیج فارس جمعیت نشستهاند و در یکی از بخشهای درمانگاهی نیز بیش از ۲۰ بیمار در صف انتظار برای مراجعه به پزشک بوده که برخی از آنها نیز از ۳۰ دقیقه بیشتر در صف انتظار بودند و با توجه به تعداد مراجعین حالا حالاها باید در صف انتظار میماندند…
یکی از پرسنل بیمارستان خلیج فارس که نخواست نامی از او برده شود در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خصوص خدمات رسانی به بیماران گفت: جابهجایی این دو بیمارستان جا به جایی بزرگی است و با تمام پیش بینیهایی که قبل از این ادغام انجام شد در بعضی از روزها با حجم زیادی از بیماران رو به رو هستیم که رسیدگی به آنها با کیفیت مطلوب و ایده آل انجام نمیشود.
وی افزود: موضوع اصلی این است که میزان انتظار بیماران در بخشهای مختلف افزایش یافته است و این امر در بعضی بخشها خیلی حساس است، در بخش زایمان قبل از ادغام بیمارستان شریعتی در طول یک ماه نزدیک ۴۰۰ تا ۵۰۰ زایمان در بیمارستان خلیج فارس اتفاق میافتاد که در حال حاضر این رقم به بیش از ۹۰۰ زایمان در یک ماه افزایش یافته است و با کمبود فضا رو به رو هستیم که این امر عدم خدمات رسانی مطلوب را در پی دارد.
این پرسنل بیمارستان خلیج فارس خاطرنشان کرد: بیمارستان خلیج فارس به تعداد تختهای موجود در هر بخش بیمار پذیرش میکند و در حال حاضر در بعضی از بخشها که با افزایش تعداد مراجعین مواجه هستیم با توجه به کمبود تخت زمان انتظار خیلی زیاد شده است و مسئولان باید فکری برای این موضوع کنند.
وی عنوان کرد: متأسفانه خدمات رفاهی نیز متناسب با تعداد مراجعین ارائه نمیشود و در این خصوص باید تمامی نهادها به کمک بیمارستان بیایند زیرا موضوع سلامت مردم است و نمیتوان به سادگی از آن عبور کرد.
قبول داریم ضریب رسیدگی به مردم کاهش یافته است
مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: در حال حاضر نمیتوانیم قضاوت کنیم که این ادغام رضایت بخش بوده یا خیر، زیرا مدت زمان زیادی از آن نمیگذرد.
دکتر کامیار وثوق افزود: حجم بیماران و شلوغی بیمارستان خیلی زیاد شده است و تلاش میکنیم اوضاع را سر و سامان دهیم، اما ما به عنوان تأمین اجتماعی متولی درمان همه نیستیم و با توجه به وضع به وجود آمده دانشگاه علوم پزشکی متولی است و باید این اوضاع را سروسامان دهد.
وی با بیان اینکه ضریب رسیدگی مردم پایین آمده است، اظهار کرد: قبول داریم که ضریب رسیدگی مطلوب به مردم پایین آمده است و مسلماً این اتفاق می افتد، تعداد تختها بر اساس آماری که محاسبه شده بود جوابگو نیست.
تمامی تعهداتمان را انجام دادهایم
اما سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان از انجام تمامی تعهدات این نهاد در خصوص تفاهم نامه ادغام بیمارستان خلیج فارس و شریعتی خبر داد.
دکتر سید حسین داودی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، افزود: در تفاهم نامهای که با مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان هرمزگان منعقد شده، وظایف هر دو نهاد مشخص بود که دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان هرمزگان تمامی تعهداتش و حتی فراتر از آن را انجام داده است.
وی با بیان اینکه تعداد تختهای بیمارستان خلیج فارس را افزایش دادهایم، تصریح کرد: حتی در افزایش نیروها، اعضای هیئت علمی و دانشجویان نیز این دانشگاه به مدد بیمارستان خلیج فارس آمدیم.
دکتر داودی با اشاره به اینکه در تأمین یکسری تجهیزات نیز پیشقدم بودیم، خاطرنشان کرد: در چارچوب تفاهم نامه تمامی تعهداتمان را انجام دادهایم و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.
وی با اشاره به تعامل مناسب با مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان هرمزگان، بیان کرد: مشکلات موجود قابل حل است و در جلسات مشترک این موارد برطرف شده و به طور حتم در راستای خدمات رسانی مطلوب مسئولان تلاش خود را مضاعف خواهند کرد.
دکتر داودی در پایان گفت: زحمات کادر مدیریت درمان تأمین اجتماعی هرمزگان و نیروهای درمانی بیمارستان خلیج فارس شایسته تقدیر است و امیدوارم موارد یاد شده نیز در اسرع وقت با تعامل برطرف شود.
به گزارش ایسنا، حال باید دید وضعیت این ادغام در ادامه سیر بهبودی به خود خواهد گرفت یا همچنان شاهد نارضایتیهای مردمی خواهیم بود و از طرفی با توجه به تخصصی بودن بیمارستان شریعتی در حوزه زنان و زایمان، ادغام آن با بیمارستان خلیج فارس و تبدیل شدن به یک بخش، منجر به کاهش و طولانی شدن خدمات به مراجعین در این حوزه میشود؟