اجتماعی و فرهنگی

با شهرداری کمترین مشکل را داشتیم

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین امیرمسعود شهرام‌نیا از امضای تفاهم‌نامه اختصاص شهر آفتاب به نمایشگاه کتاب و رفع مشکلات اصلی بیست‌ونهمین نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

 

اصل تفاهم‌نامه شهر آفتاب قطعی شده است

 

او درباره امضای تفاهم‌نامه اختصاص رایگان شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: اصل تفاهم نهایی شده است. بحثی بود که تا روز اختتامیه نهایی و اعلام شود. نظری هم بود که یک مراسم جدا از مراسم اختتامیه برای امضای تفاهم‌نامه گذاشته شود، اما به‌خاطر مشغله‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار امکان تنظیم زمانی جلسه به وجود نیامد.

 

شهرام‌نیا با بیان این‌که «اصل تفاهم‌نامه قطعی شده است»، اظهار کرد: خوشبختانه اکثر خواسته‌های ما توسط شهرداری پذیرفته شده است. برای اختصاص رایگان شهر آفتاب به نمایشگاه کتاب حداقل ۵ تا ۱۰ سال مطرح شده، از سوی شهرداری به خواسته ما نزدیک شدند و ما همچنان سعی می‌کنیم که خواسته‌مان را تایید کنند.

 

او در ادامه تصریح کرد: به احتمال خیلی زیاد همان ۱۰ سال پذیرفته می‌شود. ماه‌های فروردین و اردیبهشت هم شهر آفتاب را در اختیار ما خواهند گذاشت. تمام مقدمات آماده شده و به احتمال زیاد در روز اختتامیه و اگر امکانش مهیا نشود در فرصتی بعد از اختتامیه تفاهم‌نامه امضا خواهد شد.

 

بخشی از مشکلات شهر آفتاب طبیعی است

 

قائم‌مقام نمایشگاه کتاب درباره مشکلات مجموعه شهر آفتاب در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب بیان کرد: واقعیت این است که روز اول و دوم خیلی مشکل داشتیم. مشخصا روز اول چون بخشی از برق مجموعه مورد اطمینان نبود موارد قطعی برق داشتیم. روز دوم موارد به یک‌سوم رسید و از روز سوم جز موارد عادی همه‌ساله قطعی برق نداشتیم. بخشی از مشکلات شهر آفتاب طبیعی است. به هر حال زمانی که خود ما هم در خانه هستیم و مهمان داریم امکان اتصالی وجود دارد. موارد محدودی وجود داشت که در همه نمایشگاه‌ها هست.

 

او درباره مشکل ترافیک هم گفت: روز اول مشکل قفل شدن ترافیک را داشتیم. طراحی مسیرها ایرادهایی داشت و زمانی که زیر بار ترافیک رفت خود را نشان داد. در روزهای پنج‌شنبه و جمعه که تعطیل بود ما جمعیت چندصدهزار نفری داشتیم و ترافیک روان بود. البته به‌خاطر حجم زیاد خودرو ترافیک وجود داشت اما با گره روز اول مواجه نشدیم.

 

قائم‌مقام بیست‌ونهمین نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: معاونت حمل و نقل شهرداری و مسئولان جاده‌ای شهر آفتاب با همکاری هم سایر گره‌ها را رفع کردند. در برخی اماکن وسایل حمل‌ونقل ایجاد کردیم و به‌جای ون‌هایی که شرکت‌کنندگان را به داخل نمایشگاه حمل می‌کرد اتوبوس‌های دوکابینه گذاشتیم.

 

نمایشگاه کتاب تهران اشکال بنیادی ندارد

 

شهرام‌نیا درباره مشکل اطلاع‌رسانی نیز اظهار کرد: الان می‌توانم بگویم در مجموع نمایشگاه کتاب تهران ایراد و اشکال بنیادی ندارد. در حوزه اطلاع‌رسانی به علت جابه‌جایی اشکلات به ما بازمی‌گشت. به هر حال چون فضا جدید و ناشناخته بود و ما تحولات زیادی داشتیم تعداد ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی‌مان نتوانست پاسخ‌گوی جمعیت باشد.

 

او همچنین افزود: از دیگر سو کار به گروهی سپرده شد که برای اولین‌بار این کار را انجام می‌دادند و توانایی لازم را نداشتند. قطعی برق و کمبود بعضی از امکانات مزید بر علت شد. به مرور با نصب تابلوها و اطلاع‌رسانی مشکل را رفع کردیم. در برخی موارد در تابلوهای اطلاع‌رسان هم نواقصی وجود داشت.

 

فعالیت نمایشگاه رضایت‌بخش است

 

قائم‌مقام بیست‌ونهمین نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به اشتبا‌ه‌های مربوط به ترجمه گفت: گمان می‌کنم تا الان فعالیت نمایشگاه رضایت‌بخش بوده است. قطعا اشکال‌هایی در کار دوستان ما در در بعضی از سازه‌ها (از جمله آب دادن سازه‌ها به خاطر بارش باران) و دستگاه‌های خنک‌کننده نمایشگاه دیده می‌شود. ولی عزم، همت و همکاری‌ای که دوستان به خرج دادند، مثال‌زدنی است. شاید اگر این میزان از همدلی نبود نمایشگاه نمی‌توانست به سطح مطلوب برسد.

 

من به ادامه نمایشگاه خوشبین‌ام

 

شهرام‌نیا با بیان این‌که به ادامه نمایشگاه خوشبین است اظهار کرد: چند دغدغه اصلی که در روز اول داشتیم رفع شد. مهم‌ترین دغدغه ما حضور مردم بود. اگر همه سیستم‌ها بی‌ هیچ نقصی کار می‌کرد ولی مردم چنان که باید به نمایشگاه مراجعه نمی‌کردند، نمایشگاه به معنای واقعی شکست خورده بود. الان می‌توانیم بگوییم این‌جا اشکلاتی وجود داشت ولی مردم در این جابه‌جایی زحمت دوری راه را متقبل شدند.

 

او همچنین بیان کرد: آمارهای ما افزایش ۴۰ درصدی جمعیت و ۱۵ تا ۲۰ درصدی فروش را نشان می‌دهد. این خوشحال‌کننده‌ترین خبری است که تلخی اشکالات احتمالی را رفع می‌کند. فکر می‌کنم بالاخره نمایشگاه کتاب با این خبر می‌تواند ادعا کند صاحب یک خانه شده است و سال‌های بعد هم می‌تواند از این خانه استفاده کند.

 

دوری محاسن زیادی هم دارد

 

قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران دوری شهر آفتاب را مخرب ندانست و اظهار کرد: این دوری معایبی دارد و زمان رفت‌وآمد بیشتر می‌شود، ولی محاسن زیادی هم دارد. می‌توانیم ادعا کنیم دیگر مزاحمتی برای همسایگان نداریم. در دو سال گذشته که در برگزاری نمایشگاه کتاب همکاری می‌کردم و در مصلی بودیم همسایگان مکررا مراجعه می‌کردند و با تضرع درخواست می‌کردند که هر چه زودتر نمایشگاه را تمام کنیم.

 

او در ادامه بیان کرد: اینجا اگر مشکلی هم هست برای خود اهالی نمایشگاه است. مزاحم سایرین نمی‌شویم، بنابراین کمی قابل تحمل‌تر است. از دیگر سو گمان می‌کنم این دور شدن خسارت مالی به کتاب‌فروش‌ها را کمتر می‌کند. همیشه در زمان نمایشگاه فروش کتاب‌فروشان پایین می‌آمد و در ایام نمایشگاه متضرر می‌شدند. در بررسی‌ها متوجه شدم دور شدن نمایشگاه کتاب باعث شده کسانی که می‌خواهند تعداد محدودی کتاب بخرند از فروشگاه‌ها خرید می‌کنند و تنها خریداران حرفه‌ای تا نمایشگاه می‌آیند.

 

بخش بین‌الملل فعال شد

 

شهرام‌نیا همچنین درباره بخش بین‌الملل تاکید کرد: در مجموع فکر می‌کنم اتفاق خوبی در نمایشگاه رخ داد. آمدن نمایشگاه به فضای استاندارد و حرفه‌‎ای و فعالیت‌های حرفه‌ای را نقاط قوت این نمایشگاه می‌دانم. پیش‌تر بخش بین‌الملل کمی کم‌فروغ شده بود و سال به سال از بین‌المللی شدن فاصله می‌گرفت. اما امسال در نمایشگاه کتاب تهران ۳۰۰ تا ۴۰۰ مهمان بین‌المللی داریم. اگر این افق مورد توجه قرار بگیرد و بخش نمایشگاهی تقویت شود به بهتر شدن نمایشگاه کمک می‌کند.

 

با شهرداری کمترین مشکل را داشتیم

 

او درباره همکاری وزارت ارشاد با شهرداری، گفت: برق سالن‌های جنبی را به ما تحویل دادند، قرارهایی با هم درباره سازهای موقت گذاشتیم و برق سازه‌های موقت کامل به ارشاد تحویل داده شد. درباره ابنیه ما خودمان هم متقاضی تحویل نبودیم چون سازه‌ها شرکت‌های پیمانکاری متعدد دارد و حساس است. اگر نقصی هم به وجود می‌آمد مجموعه برق ما از پس حل آن برنمی‌آمد.

 

وی افزود: ما با شهرداری کمترین مشکل را داشتیم. بالاخره برخی اختلاف سلیقه‌ها بود. برخی مواقع ممکن بود خواسته‌هایی داشته باشیم که برای دوستان ممکن نباشد و یا آن‌ها مواردی را مطرح کنند که مدنظر ما نباشد. در هر پروژه بزرگی این اتفاق رخ می‌دهد. شهردار در ایام ابتدای سال نزدیک ۱۰ بار به مجموعه سرکشی کرد. برخی از معاونانشان هم از صبح زود تا نیمه‌های شب اینجا حضور داشتند.

 

شهرام‌نیا در پایان متذکر شد: اگر بخواهیم این مدیریت جهادی را نادیده بگیریم درست نیست. درست است که هم ما و هم مجموعه شهرداری اشکلاتی داریم و همه این را پذیرفته‌ایم؛ اما اگر این فضای همدلی ادامه پیدا کند طبعا سودش به مردم می‌رسد.

 

نمایشگاه کتاب تهران تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برپا خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا