سیاسی

۹۰ معدن تعطیل و ۲۷۰۰ معدن‌کاربیکار شدند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  به نقل از روابط عمومی مرکز آمار ایران، مرکز آمار ایران همه ساله، طرح آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری کشور را با هدف تهیه آمار  و اطلاعات مربوط به عملکرد این بخش و محاسبه سهم آن در تولید ناخالص داخلی کشور، مقدار و ارزش تولیدات و فروش مواد معدنی، مقدار و ارزش صادرات مستقیم، ارزش افزوده، ترکیب نیروی انسانی، مقدار استخراج مواد معدنی و ارزش سرمایه‌گذاری اجرا می‌کند.

در اجرای طرح آمارگیری از معادن سال ۱۳۹۴ که عملکرد سال ۱۳۹۳ مورد سؤال قرار گرفته است، با مراجعه ۱۷۰ نفر از مأموران آمارگیر به حدود ۶۴۰۰ معدن در سراسر کشور، جمع‌آوری اطلاعات این طرح را به انجام رسانیده‌اند. همچنین در این طرح ۱۲۵ نفر در بازبینی، داده‌آمایی و کارشناسی طرح مشارکت داشته‌اند.

بررسی عملکرد معادن در حال بهر‌ه‌برداری سال ۱۳۹۳ در مقایسه با سال ۱۳۹۲ نشان می‌دهد که تعداد معادن در حال بهره‌برداری کشور در سال ۱۳۹۳ با ۹۰ مورد کاهش، ۱.۷ درصد کاهش داشته است.

به علاوه تعداد شاغلان با ۲۷۷۱ نفر کاهش، حدود ۲.۹ درصد کاهش و جبران خدمات شاغلان با ۳۷۳۳ میلیارد ریال افزایش، ۳۰.۹ درصد افزایش داشته‌اند.

در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۹۲، ۴.۵ درصد افزایش داشته است و ارزش سرمایه‌گذاری، ۵۳.۱ درصد افزایش داشته‌اند. ارزش صادرات مستقیم (برحسب دلار) نیز معادل ۷.۵ درصد افزایش داشته است.

بهره‌وری نیروی کار در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۰۶۲.۳ میلیون ریال و در سال ۱۳۹۲ معادل ۹۸۷.۲ میلیون ریال بوده است و به این ترتیب ۷.۶ درصد افزایش داشته است.

در سال ۱۳۹۳ استان‌های کرمان، یزد و اصفهان به ترتیب با ۱۹۰۱۷، ۱۱۷۶۰ و ۶۱۶۶ نفر بالاترین تعداد شاغلان را به خود اختصاص داده‌اند.

استان‌های کرمان، یزد و خراسان رضوی به ترتیب با ۳۵۴۰۴، ۲۶۲۴۰ و ۶۰۰۳ میلیارد ریال بیشترین ارزش افزوده را داشته‌اند.

۳- شاخص مقدماتی قیمت کالاهای صادراتی (ریالی، ۱۰۰=۱۳۹۰) در فصل بهار و تابستان سال ۱۳۹۴، به ترتیب برابر با ۱۸۴.۱ و ۱۹۹.۹ است که درصد افزایش آن‌ها نسبت به فصل قبل به ترتیب برابر  با ۳.۹ و ۸.۶ درصد است.

در حالی که شاخص مقدماتی قیمت کالاهای صادراتی (دلاری، ۱۰۰=۱۳۹۰) در فصل‌های بهار و تابستان سال ۱۳۹۴، به ترتیب برابر با ۱۱۵.۷ و ۱۲۱.۷ است که درصد افزایش آن‌ها نسبت به فصل قبل به ترتیب برابر با ۱.۷ و ۵.۲ درصد است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا