شورای شهرصفحه اصلی

ماجرای ورود اتوبوس های برقی به کجا رسید؟/عضو شورا: دولت پول نداد

عضو شورای شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت ورود اتوبوس های برقی به تهران، اوراق مشارکت، ساخت مترو و … توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شوراآنلاین، چند روز  پیش پروژه ۳۵ متری افتخاری که باعث خروج دارآباد از بن‌بست می‌شد، توسط پیروز حناچی شهردار تهران افتتاح شد، اما چند ساعت بعد از افتتاح،  پروژه مسدود شد و تاکنون اطلاع‌رسانی شفافی در خصوص مشکلات صورت نگرفته و هربار مدیران می‌گویند که باید سریع‌تر مشکل برطرف شود.

۳۵ متری افتخاری از جمله پروژه‌هایی بود که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و از دوره قبل مدیریت شهری برجای مانده بود، اما سالها این پروژه به بهانه معارض و در برخی موارد به بهانه مالی افتتاح  نشد و حال هم افتتاحش فقط چند ساعت طول کشید.

همچنین در چهار سال گذشته توسعه خطوط مترو به خوبی انجام نشده و فقط بخش‌هایی از مترو افتتاح و تکمیل شده است. البته مدیران بارها تأکید کردند که دولت به وظایف قانونی خود عمل نکرده است.

چند روز دیگر فعالیت پنجمین دوره مدیریت شهری به اتمام می‌رسد. در این دوره مگاپروژه‌ای انجام نشد. اما قرار است فاز یک پروژه باغ‌راه حضرت زهرا(س) در منطقه ۱۷ و ۱۸ افتتاح شود.

آلودگی هوا و ترافیک همچنان از معضلات کلیدی شهر است. قرار بود که تعدادی واگن برای تهران خریداری شود و از ابتدای مدیریت پنجم، وعده خرید ۶۳۰ واگن داده شد. مدیریت پنجم به اتمام رسید و خبری از ۶۳۰ واگن برای تهرانی‌ها نیست.

در خصوص آخرین وضعیت سیستم حمل و نقل عمومی، کاهش آلودگی، پروژه‌های نیمه‌تمام، ۳۵ متری افتخاری،‌ ورود ۶۳۰ واگن، اوراق مشارکت، کمک دولت به شهرداری با محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

پروژه ۳۵ متری افتخاری بعد از سالها افتتاح شد و فقط چند ساعت بعد از بهره‌برداری ، مسیر پروژه با  چندین کامیون خاک مسدود شد، در این باره توضیح می‌دهید که دقیقا مشکل کجاست؟

شهرداری قانونی پیگیر موضوع است/در حال حاضر چندین کامیون خاک و نخاله در مسیر پروژه ریخته شده

پروژه ۳۵ متری افتخاری به اتمام رسیده بود، اما ظاهراً مشکلاتی ایجاد شده که چند ساعت بعد از افتتاح جلوی بهره‌برداری آن گرفته شد. البته شهرداری تهران به صورت قانونی پیگیر است. در حال حاضر چندین کامیون خاک و نخاله در مسیر پروژه ریخته شده و خسارت‌هایی هم وارد شده است. البته این کار شایسته نیست و نباید این اقدام صورت می‌گرفت، اما مدیران در حال رسیدگی و مطرح کردن موضوع در مراجع قضایی هستند.

 قطعا هیچ مرجعی این کار را تایید نمی‌کند. خالی کردن چندین کامیون نخاله در مسیر پروژه شهید افتخاری ۸ میلیارد تومان خسارت به اموال عمومی زده است. بخش‌هایی از پروژه تخریب و گفته می‌شد که علائم و تابلوها هم کنده شده است و خسارت به اموال عمومی وارد شده است.

یکی از پروژه‌هایی که در شهرداری تهران انجام شده است، پروژه باغ‌راه حضرت زهرا(س) واقع در منطقه ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران است. قرار بود که فاز اول این پروژه آماده بهره‌برداری شود، کار به کجا رسید؟

فاز اول باغ راه حضرت زهرا آماده بهره برداری است/این بخش ازشهر رها و تعیین‌تکلیفی صورت نگرفته بود

فاز اول پروژه آماده شده است و به زودی افتتاح می‌شود و قولی که داده بودیم عملی می‌شود. این پروژه یکی از پروژه‌های بزرگ شهرداری است که در این دوره انجام شده است. این بخش از محدوده شهر رها شده بود و تعیین‌تکلیفی هم صورت نگرفته بود. البته قبلاً مذاکراتی با راه‌آهن صورت گرفته بود و توافقاتی هم شده بود، اما درنهایت شهرداری توافقات لازم را انجام داد و ساخت پروژه آغاز شده است.

پروژه ۹ کیلومتر و در جنوب شهر است/ایجاد مسیر دوچرخه سواری

این پروژه در جنوب شهر تهران واقع شده و انسان‌محور است و قرار است که به یک فضای فرهنگی – تفریحی تبدیل شود و همچنین مسیر دوچرخه‌سواری هم در آن ایجاد می‌شود. پروژه حدود ۹ کیلومتر است و در منطقه ۱۷ و ۱۸ قرار دارد و فاز اول آن هم آماده شده است.

چند سالی است که شهرداری اعلام کرده ۶۳۰ واگن قرار است که خریداری و وارد سیستم حمل و نقل عمومی شود اما هنوز این امر انجام نشده است و خبرهای خوبی هم در این باره شنیده نمی‌شود. بروکراسی اداری این پروژه طول کشید و حتی قرار بود الحاقیه‌ای برای قرارداد داده شود، توضیح می‌دهید کار به کجا رسید؟

قرار بود ۶۳۰ واگن توسط دولت وارد خطوط شود/وزارت کشور مسئول پیگیری این موضوع بود

ورود این ۶۳۰ واگن تعهد دولت بوده است و مصوبه لازم را هم داشته، مراحل قانونی طی و برگزاری مناقصه انجام و برنده مشخص شد. وزارت کشور مسئول پیگیری این موضوع بود. اما قرار بود که پیگیری‌ها به شهرداری واگذار شود تا واسطه در واسطه نشود و کار سرعت بیشتری بگیرد. اما هنوز تحقق نیافته و این واگن‌ها هم سرانجامش مشخص نیست.

اگر از ابتدا پیگیری‌ها به شهرداری واگذار می‌شد، کار سریع‌تر پیش می‌رفت

دستگاه‌های مختلفی برای انجام این کار دخیل بودند، اما اگر از ابتدا پیگیری‌ها به شهرداری واگذار می‌شد، کار سریع‌تر پیش می‌رفت. تاکنون کار به ثمر ننشسته و ناهماهنگی‌هایی بوده است.

قرار بود ۲ هزار واگن برای شهرداری ها خریداری شود/تا این لحظه اتفاقی رخ نداده است و پیگیری‌ها بی‌نتیجه ماند

قرار بود در کل ۲ هزار واگن برای شهرداری‌ها خریداری شود که ۶۳۰ واگن سهم تهران بود و قرار بود که در مرحله اول به تهران این واگن‌ها داده شود و بعد نوبت سایر شهرها بود. اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است. ما در شورای پنجم پیگیر موضوع بودیم، اما درنهایت تا این لحظه اتفاقی رخ نداده است و پیگیری‌ها بی‌نتیجه مانده است.

بزرگراه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ شهرداری تهران چه زمان آماده بهره‌برداری می‌شود؟ شنیده شده که مشکلات جدیدی بر سر راه این پروژه بزرگ به وجود آمده است. در این باره توضیح می‌دهید؟

 یکی از معارض‌ها هم باغی بر سر راه بزرگراه بود /کمیسیون ماده ۷ مالک را جریمه کرد/برخی موضوعات باعث می شود پروژه‌های بزرگ چندین سال بخوابد و خسارت مالی وارد شود

کار تا حدودی پیش رفته است. ما چند معارض داشتیم که برطرف شد. یکی از معارض‌ها هم باغی بر سر راه بزرگراه بود که البته باغ قدیمی میوه بود و سن درختانش هم بالا بود. بالاخره شهرداری با مالک به توافق رسید و قرار شد که این باغ را خریداری کند. مراحل طی شد و طرح به کمیسیون ماده ۷ رفت و در آنجا تشخیص دادند که تعدادی از درختان خشک شده، در نتیجه مالک را جریمه کردند و بعد هم مالک گفت اصلا باغ را نمی‌فروشم. مواردی این چنینی وقتی به وجود می‌آید، باعث می‌شود که پروژه‌های بزرگ چندین سال بخوابد و خسارت مالی وارد شود.

پیگیر هستیم و نامه‌نگاری‌هایی هم صورت گرفته و شنیده‌ام که به زودی مشکل حل خواهد شد

البته خسارت معنوی هم دارد و مردم آن محدوده باید هر روز گرد و خاک و آلودگی ببینند. واقعا ما خودمان هم از مردم خجالت می‌کشیم، اما این اتفاق رخ داده است. اما پیگیر هستیم و نامه‌نگاری‌هایی هم صورت گرفته و شنیده‌ام که به زودی مشکل حل خواهد شد و این قسمت از پروژه آماده بهره‌برداری می‌شود.

در خصوص اقدامات صورت گرفته توضیح دهید؟ 

پروژه بزرگراهی داشتیم که ۱۲ سال از کلنگ‌زنی احداث آن گذشته بود/راه اندازی پروژه رستگار

ما دیگر در روزهای پایان کار هستیم، اما پروژه‌هایی هم در این دوره افتتاح شده است، مثلا فاز اول پروژه رستگار را داشتیم که در مسیر آن پل‌های زیادی ساخته شده بود.

پروژه‌های عمرانی زیادی نیز در این دوره به اتمام رسیده است در گذشته برخی از پروژه‌های عمرانی که به معارض برخورد می‌کرد رها می‌شد، پروژه بزرگراهی داشتیم که ۱۲ سال از کلنگ‌زنی احداث آن گذشته بود و وقتی به معارضین رسیده بود رها شده بود.مردم در این پروژه‌ها سال‌ها در کنار خاک و تجهیزات کارگاهی مشکلات زیادی را تحمل کرده بودند که بسیاری از آن‌ها به بهره‌برداری رسید.

قرار بود تعداد زیادی اتوبوس برقی وارد شود، کار به کجا رسید؟

هنوز ۴۰۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت سال ۹۸ وصول نشده است/ورود اتوبوس های برقی متوقف شد، دولت پول نداد

برای ورود اتوبوس‌های برقی هم باید دولت سهم خود را می‌داد. شهرداری هم باید سهم خود را پرداخت کند، ولی هنوز ۴۰۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت سال ۹۸ وصول نشده است و خیلی آسیب وارد کرد. اتوبوس‌های برقی هم کارشان تمام شده بود. شهرداری هم منابع داشت، اما دولت پول نداد و کار به تعویق افتاد. البته این را هم بگویم بالاخره اتوبوس‌ها وارد می‌شوند، اما عدم تعهدها باعث می‌شود کار به تأخیر بیفتد.

تعداد زیادی از رانندگان تاکسی بر اثر ابتلا به کرونا جان باختندبعد از کش و قوس های فراوان واکسیناسیون آغاز شد. برای سایر بخش‌های حمل و نقل عمومی چه برنامه‌ای دارید؟

فوتی‌های زیادی در تاکسیرانی داشتیم/پیگیری مدیران برای واکسیناسیون رانندگان تاکسی نتیجه داد

خوشبختانه واکسیناسیون رانندگان تاکسی با پیگیری مدیران صورت گرفت. البته ما در اتوبوسرانی  داریم. اما در تاکسی به دلیل اینکه محیط کوچکتر است و افراد نزدیکتر به هم هستند احتمال انتشار ویروس بیشتر است و ما فوتی‌های زیادی در تاکسیرانی داشتیم و در حال حاضر با مکاتبات صورت گرفته واکسیناسیون آغاز شده است و تلاش می‌کنیم گروه‌های هدف تحت پوشش قرار گیرند.

در خصوص آخرین وضعیت سیستم حمل و نقل عمومی در دوران کرونا توضیح دهید؟

حمل و نقل عمومی جزو ضروریات زندگی شهروندان است/آسیب جدی کرونا به حمل و نقل عمومی

ویروس کرونا از همان ابتدا آسیب بسیار جدی به حوزه حمل و نقل عمومی وارد کرد و رانندگان این بخش آسیب‌های زیادی را متحمل شدند.

دولت  به تعهدات قانونی خود در حمل و نقل عمومی عمل نکرد

با این حال، دولت  به تعهدات قانونی خود در حمل و نقل عمومی عمل نکرد و هیچ مبلغی هم برای جبران خسارت ناشی از کرونا به حمل و نقل عمومی پایتخت پرداخت نکرده است، برای مثال حوزه اتوبوسرانی نیاز جدی به توسعه و رسیدگی دارد که باید آن را جدی گرفت، به طور کلی قبل از هر اقدام باید نیاز حمل و نقل کشور شناسایی شود. حمل و نقل عمومی جزو ضروریات زندگی شهروندان است و ما این موضوع را در شورای شهر به جد پیگیر بودیم.

تکمیل خطوط مترو/ایمن سازی کردیم

بگذارید همین جا بگویم که ما در این دوره بسیاری از خطوطی را که به بهره‌برداری رسیده بود اما تکمیل نشده بود تا جایی که ممکن بود ایمن‌سازی کردیم. بعضی خطوط افتتاح شده بود اما نقص‌هایی داشت که فعالیت آن از نظر کارشناسی به صلاح نبود و به دلیل گزارش‌های وزارت کشور و سازمان بازرسی در خصوص ناایمن بودن خطوط تصمیم بر تعطیلی آن‌ها گرفتیم. این امکان نبود که برای ادامه فعالیت این ایستگاه‌ها تضامین لازم را بدهیم. در این دوره از فعالیت مدیریت شهری این خطوط ناقص از لحاظ سیگنالینگ و هواکش و دیگر موارد تکمیل شد.

ایستگاهی که ۴۰ درصد ساخته شده را که نمی‌توانیم رها کنیم و به دنبال ساخت خطوط جدید برویم

 برخی از پروژه‌های مترو ۳۰ تا ۵۰ درصد تکمیل شده بود برخی نیز ناقص افتتاح شده بود؛ ما منکر بخش‌هایی که توسط مدیریت گذشته ساخته شده نیستیم اما ایستگاهی که ۴۰ درصد ساخته شده را که نمی‌توانیم رها کنیم و به دنبال ساخت خطوط جدید باشیم که بگوییم این کارها در زمان ما شده است.

 ایستگاه‌های جدید نمای متفاوتی دارند/در این دوره چهل کیلومتر مترو ساخته و تکمیل شده است/ عقل سلیم می‌گوید اول کارهای نیمه‌کاره تکمیل شود

تاکید می کنم که در این دوره خطوط ناقص گذشته تکمیل شد که هزینه‌های بالایی داشت و نمی‌توان هزینه‌های این دوره را با گذشته مقایسه کرد؛ همچنین ایستگاه‌های جدید نمای متفاوتی دارند که نشان دهنده نوع نگاه مدیریت شهری است.البته  این که می‌گویند یک متر مترو ساخته نشده درست نیست بلکه در این دوره چهل کیلومتر مترو ساخته و تکمیل شده است و عقل سلیم می‌گوید اول کارهای نیمه‌کاره تکمیل شود.

نگاه انسان محور و حل بسیاری از معضلات شهری/ارنامه ۱۲ ساله را نباید با کارنامه چهار ساله مقایسه کرد

 اگر منصفانه فعالیت‌های این دوره از مدیریت شهری ارزیابی شود متوجه نگاه انسان محور و حل بسیاری از معضلات شهری خواهیم شد.ببینید  این را هم نباید از یاد برد که کارنامه ۱۲ ساله را نباید با کارنامه چهار ساله مقایسه کرد.

منبع:فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا