شورای شهر

چمران: ساختمان‌ها به دست افراد سودجو بنا می‌شود/هر کسی به خودش اجازه می دهد که به پیاده‌رو تعرض کند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مهدی چمران در نخستین همایش ملی مناسب‌سازی  اماکن و معابر، گفت: موضوع این همایش یکی از مسائل اصلی شهرسازی و معماری است و امروز بیشتر شهرهای ما سواره محور شده‌اند، بویژه از زمان ورود ماشین‌ها بیشتر سواره محور شده‌ایم و به فکر پیاده‌روی نیستیم.


رئیس شورای شهر تهران، گفت: امروز بیشتر معابر ما پیاده‌رو ندارند و به محض باز شدن در خانه‌ها وارد خیابان می‌شویم و این نوع معماری باعث افزایش تصادفات شده است.


وی ادامه داد: هر کسی هم به خود اجازه داده به پیاده‌رو تعرض کند، از مغازه‌داری که وسایل خود را داخل پیاده‌رو می‌گذارد تا صاحب خانه‌ای که پله‌های ساختمان خود را در پیاده‌رو می‌سازد البته پله‌ها هم آنقدر بلند ساخته می‌شوند که احساس می‌شود پله‌های منار جنبان است.

وی با انتقاد از بی‌توجهی به عابران، معلولان و جانبازان، گفت: بر اساس مصوبات شورای شهر و شهرسازی رمپ‌های ساختمان‌ها باید حداکثر ۱۵ درصد باشد اما در ساختمان‌های جدید حتی در مناطق بالای شهر مشاهده می‌شود که رمپ ورودی پارکینگ ساختمان‌ها بسیار زیاد است.

چمران با تأکید بر ورود مباحث مناسب‌سازی در دانشگاه‌های معماری، گفت: متأسفانه هنوز در دانشگاه‌ها این حساسیت ایجاد نشده است چه برسد به جامعه. البته بیشتر ساختمان ها توسط فارغ‌التحصیلان معماری ساخته نمی‌شود بلکه به دست کسانی که فقط به فکر سود جویی هستند بنا می‌شود.

وی تصریح کرد: به هر حال ما باید در جامعه، شهرسازی، بهزیستی و هر جایی که مسئولیت داریم ضوابط را اجرا و حساسیت ایجاد کنیم. در گذشته در حین ساخت و ساز به تمام این مسائل توجه می‌شد اما در ساخت و سازهای جدید آنچه که بیشتر توجه می‌شود منافع شخصی است.

رئیس شورای شهر تهران گفت: ما هم در شورای شهر به مناسب سازی توجه داشته این و دو تا سه مصوبه وجود دارد که شهرداری را ملزم می کند که ضوابط مناسب سازی را انجام دهد مانند مصوبه شهر دوستدار کودک و دوستدار سالمند که در شورا مطرح شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا