اجتماعی و فرهنگی

کشف بیش از ۶۰۰ تن مواد مخدر در سال

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سردار اسماعیل احمدی مقدم در پنجمین نشست ناجا با سفرا و کارداران مستقر در تهران، اظهار داشت: با توجه به پیشرفت علم، تکنولوژی و ابزارهای مادی شاهد ظهور نو به نوی جرایم و تهدیدات امنیتی هستیم به گونه ای که خانواده ها در معرض تجاوز تبهکاران قرار گرفته و مشکلاتی برای فرزندان بوجود می آید و والدین همواره برای حفظ فرزندان خود در تلاش هستند.


وی افزود: در حال حاضر شاهد گسترش تروریسم، نا امنی، جرایم سایبری و نیز رشد روزافزون شبکه هایی که از بستر ماهواره و اینترنت برای اغواگری و توسعه فساد و جرم استفاده می کنند، هستیم.

فرمانده ناجا به گسترش تروریسم در منطقه و پیرامون جمهوری اسلامی ایران که گاها آثار ناگواری را نیز برای ما به همراه دارد اشاره کرد و گفت: مشکلات ناشی از توسعه شهرنشینی، رشد حاشیه نشینی، افزایش سفرها و نیز رشد جنبه های جدید توسعه در زندگی مردم با اینکه رفاه و امکانات را به همراه داشته اما با مشکلاتی نیز توأم شده است؛ اغلب کشورهای در حال توسعه با مشکلاتی چون جرایم سایبری و حاشیه نشینی مواجه هستند.

این مقام ارشد انتظامی گفت: نیروی انتظامی تلاش دارد تا با افزایش کارآمدی و بهره وری در حوزه پاسخگویی به نیازها و مطالبات امنیتی مردم، اقتدار خود را افزایش دهد که این مهم در سایه طرح "جامع راهبردی علمی"، بهره مندی از مراکز تحقیقاتی، استفاده از پلیس حرفه ای و تخصصی، اشراف اطلاعاتی، توسعه و پیشرفت ابزارها، امکانات، سخت افزارها، نرم افزارها و نیز توسعه همکاری های منطقه ای و بین المللی و همچنین مشارکت اجتماعی با توجه به رویکرد و جوهره نظام جمهوری اسلامی ایران که کاملا مردمی است، تحقق می یابد.

احمدی مقدم به چالش های متعدد در حوزه نظم و امنیت در اوایل انقلاب اشاره کرد و گفت: خوشبختانه همه ساله ضریب امنیتی در کشور در حال ارتقاء است، گرچه عوامل تهدید کننده امنیت رو به فزونی است اما امنیت در جهت دیگری در کشور در حال افزایش است و دستگاه های امنیتی و قانونی و نیز مجموعه حکومت توانسته در برابر خطرات و چالش ها و تهدیدات، مردم خود را بطور نسبی حمایت و حفاظت کند.

وی به حوادث تلخ و ناگوار که از سال های گذشته در مناطق پیرامونی خود شاهد آن هستیم، اشاره کرد و گفت: امروز این حوادث و مناطق ناامن در کشورهای عراق، سوریه، پاکستان و افغانستان در حال گسترش است.

به گفته وی گسترش روز افزون تولید مواد افیونی و نیز جریان تروریسم در کشورهای همسایه از عوامل تهدید کننده ای است که می تواند امنیت ما را با چالش جدی مواجه کند؛ جمهوری اسلامی ایران با ارتقاء ضریب امنیتی مرزهای خود، اشراف اطلاعاتی، توسعه همکاری های منطقه ای با کشورهای پیرامون و همجوار توانسته خود را در برابر تهدیدات و آسیب ها محافظت کند.

احمدی مقدم گفت: در دهه اخیر توانسته ایم ضریب امنیت مرزهای خود را با استقرار یگان های انتظامی، پاسگاه ها، برجک ها، راه ها، تجهیزات الکترونیکی و اپتیکی، تقویت یگان های مرزبانی و احتیاط مرزی و همچنین همکاری دستگاه های امنیتی، سپاه، بسیج و وزارت اطلاعات ارتقأ دهیم.

احمدی مقدم با اشاره به اینکه حدود یک دهه گذشته برابر آمار سازمانهای بین المللی ۶۲ درصد موادمخدر تولید شده در افغانستان وارد ایران شده و به سمت بازارهای هدف حرکت می کرد، گفت: امروز این میزان به کمتر از ۲۸ درصد طی سال های اخیر کاهش پیدا کرده است.

وی به تغییر بخش عمده ای از مسیر انتقال مواد مخدر از ایران اشاره کرد و گفت: همین میزان مواد که به کشور وارد می شود برای سوداگران مرگ همراه با ریسک و خطرات زیادی است.

این مقام ارشد انتظامی از کشف سالانه بیش از ۶۰۰ تن انواع مواد مخدر در ایران خبر داد و گفت: این کشفیات در مبدأ ورود به کشور تا نقاط مرزی در مناطق غرب کشور که پایانه خروجی مواد است ۳ تا ۵ برابر افزایش قیمت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا