اجتماعی و فرهنگی

برنامه جدید وزارت بهداشت برای درمان اعتیاد گروه‌های پرخطر

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین دکتر حمیدرضا فتحی  یکی از برنامه‌های پیش روی وزارت بهداشت را ارائه خدمات درمان اعتیاد به گروه‌های پرخطر عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت خدماتی در حوزه درمان سوء مصرف مواد برای گروه‌های پرخطر طراحی کرده که فعلا در حال ساماندهی، ارتقا و توسعه است. این گروه‌ها نیز شامل افراد بی‌بضاعت، بی‌خانمان، کسانی که از مراکز ماده ۱۶ ترخیص می‌شوند، مادران باردار و کودکان دچار این معضل، می‌شود. این اقدامات، تحت عنوان طرح تقسیم ملی کاهش آسیب‌های اجتماعی در حال انجام است و امیدواریم برخی مراکز درمان دولتی که می‌توانند این خدمات را بهتر ارائه دهند، به زودی در کشور راه‌اندازی شوند.

وی در خصوص برنامه وزارت بهداشت برای ارتقای کیفیت خدمات درمانی در مراکز درمان نگهدارنده با آگونیست نیز اظهار کرد: این مراکز با هدف کاهش آسیب سوء مصرف مواد و با دیدگاهی درمانی، در زمانی که کشور با بحران ایدز  روبرو بود، بسیار موفق عمل کرده‌اند اما درعین حال انتظار پیشرفت‌های بیشتری از برنامه‌های درمانی آنها می‌رود.

فتحی ادامه داد: اولین اقدام، ساماندهی فرآیند درمانی در کشور است. به همین منظور باید برای رسیدن به این هدف، اطلاعات اولیه‌ای از روند درمان مراکز ترک اعتیاد داشته‌باشیم. در این راستا، سامانه‌ای تحت عنوان ثبت اطلاعات مراکز درمان سوء مصرف مواد طراحی شده‌ و در حال ارتقا است. تعداد زیادی از مراکز درمانی نیز فرآیندهای درمانی خود را در این سامانه ثبت کرده‌اند، ولی هنوز به پوشش حداکثری خود نرسیده‌ است.

رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت، اقدام دوم این وزارتخانه برای ارتقای کیفیت این مراکز را بازبینی ساختار نظارت  بر آنها عنوان کرد و گفت: ساختار حوزه درمان سوء مصرف مواد در کشور توانایی نظارت، متناسب با رشد فزاینده این مراکز را در مقاطعی نداشته است؛ به همین دلیل برنامه‌های مداخلاتی در این حوزه تعریف شده‌ است که با اجرای آن بحث نظارت ارتقا پیدا می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا