سیاسی

اوباما پایان جنگ افغانستان را اعلام کرد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاینباراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد با پایان عملیات ۱۳ ساله ائتلاف ناتو در افغانستان این عملیات به «نتیجه‌ای مسوولانه» ختم شده است.

 

در بیانیه رئیس‌جمهوری آمریکا آمده است: در ۱۳ سال گذشته نزدیک به سه هزار تن قربانی شدند و کشور ما در افغانستان در حال جنگ بوده است. اکنون با توجه به جانفشانی‌های قابل توجه مردان و زنان ما در لباس‌های رزم در افغانستان عملیات ما در این کشور پایان می یابد و به این ترتیب بزرگترین جنگ در تاریخ آمریکا با "نتیجه‌ای مسوولانه" به خاتمه می‌رسد. امروز ما از نظامیان و از کارکنان اطلاعاتی خود که بی‌وقفه علیه تروریسم پس از ۱۱ سپتامبر جنگیده‌اند قدردانی می‌کنیم. این افراد هسته رهبری القاعده را از میان بردند، اسامه بن لادن را به سزای اعمال خود رساندند. نقشه‌های تروریستی را مختل کردند و جان تعداد بی‌شماری از آمریکایی‌ها را نجات دادند. ما اکنون امن‌تر هستیم و کشورمان به خاطر خدمات آنها امنیت بیشتری دارد.

 

وی افزوده است: در عین حال کارکنان نظامی و دیپلماتیک ما در افغانستان در کنار شرکای ما در ناتو به افغان‌ها کمک کردند تا کشورشان را بازسازی کنند، مسوولیت‌های امنیتی خود را عهده‌دار شوند، انتخاباتی تاریخی برگزار کنند و نخستین فرآیند گزار دموکراتیک قدرت را در تاریخ افغانستان رقم زنند. ما به جانفشانی‌های عمیقی که این رویدادها را محتمل ساخت افتخار می‌کنیم و به تمامی آمریکایی‌هایی که -چه نظامی و چه غیرنظامی- در افغانستان خدمت کردند، احترام می‌گذاریم.

 

هم‌زمان در یک مراسم رسمی که یکشنبه عصر در مقر فرماندهی نیروهای ناتو در کابل برگزار شد، مأموریت رزمی نیروهای ایساف به رهبری ناتو رسما پایان یافت و بعد از این نیروهای ناتو مستقر در افغانستان فقط در آموزش نیروهای افغان مشارکت خواهند کرد و نقش آنان حمایتی خواهد بود.

در این مراسم ژنرال جان کمپ‌بیل، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان از فداکاری‌های نیروهای افغان و نیروهای تحت فرمانش ستایش کرد.

او در ادامه تاکید کرد که نیروهای افغان چالش‌های زیادی را در آینده پیشرو خواهند داشت که پیروزی از نیروهای افغان است.

قرار بود این مراسم در اول ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی برگزار شود ولی سه روز زودتر از زمان تعیین شده دایر شد.

کمپ بیل، در این مراسم شروع ماموریت جدید نیروهای امنیتی افغان را فصل جدیدی در تاریخ این کشورخواند و به ادامه همکاری با نیروهای افغان تاکید کرد.

او افزود که زمان آن است که دشمنان افغانستان به خواست رئیس جمهور غنی احترام گذاشته، سلاح‌شان را به زمین گذارند، به روند صلح بپیوندند و به بازسازی افغانستان کمک کنند.

فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان گفت که در ۱۳ سال گذشته نیروهای ناتو در کنار نیروهای افغان جنگیدند و فداکاری کردند در ماموریت جدید نیز این نیروها همراه با نیروهای افغان خواهند بود.

او تاکید کرد که راه بازگشت به روزهای تاریک و گذشته وجود ندارد و نیروهای ناتو و افغان میدان را برای مخالفان خالی نخواهند گذاشت.

به گزارش بی.بی.سی محمدحنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان نیز از فداکاری نیروهای بین‌المللی در این کشور ستایش کرد و گفت:"فراموش نمی‌کنیم که پسران و دختران شما در خاک ما کشته شدند، آنان فرزندان ما هم‌هستند."

او افزود که اکنون فرزندان افغانستان رهبری را بدست دارند و برای تامین امنیت می‌جنگند و انشاالله کامیاب خواهند شد.

 

براساس توافق افغانستان و ناتو سال ۲۰۱۴ پایان نقش نظامی نیروهای ناتو در افغانستان است. شمار نیروهای آمریکایی و ناتو که زمانی به ۱۵۰ هزار نفر می‌رسیدند اکنون به ۱۵ هزار نفر کاهش یافته است.

نقش این نیروها آموزش و حمایت از نیروهای امنیتی افغان خواهد بود و نیروهای افغان مسئولیت جنگ و تامین امنیت این کشور را به عهده خواهند داشت.

اکنون نیروهای امنیتی افغانستان به بیش از ۳۵۰ هزار نفر می‌رسند.

آموزگاران بین‌المللی نیروهای امنیتی افغان می‌گویند که آنان اکنون از قابلیت لازم برخوردارند: "این نیروها روحیه بالا و تجهیزات خوب دارند و از نظر فنی نیز قادرند که تجهیزات مدرن را با اعتماد کامل استفاده کنند و توانایی این نیروها در انجام حملات دقیق توپخانه نیز افزایش یافته است."

این نیروها همچنین در واکنش به حملات اخیر شورشیان در شهرهای افغانستان بخصوص کابل از خود قابلیت بالای نشان دادند.

با تمام اینها اکنون نیروهای امنیتی افغان از نظر پوشش هوایی و تامین بودجه با مشکلات جدی روبرو است و تمام حقوق کارمندان پلیس و ارتش ملی افغانستان از کمکهای بین‌المللی بخصوص آمریکا و ناتو تامین می‌شود.

نیروهای بین‌المللی بعد از سال ۲۰۰۱ میلادی وارد افغانستان شدند و در این مدت ۳۴۸۵ نفر آنان در این کشور کشته شدند که آمریکا با ۲۳۵۶ بیشترین و انگلیس بعد از آن با ۴۵۳ نفر کشته در مقام دوم قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا