مدیریت شهری

تاکید بر اهمیت محیط زیست در برنامه ریزی های شهری

به گزارش شورا‌آنلاین و به نقل از مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهری شورای اسلامی شهر تهران در نشست مشترک با صدرالدین علی¬پور رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار و معاونین و مدیران زیر مجموعه با تاکید بر نقش کمیسیون های تخصصی در خصوص حل معضلات شهری گفت: در کمیسیون عمران و حمل و نقل هدف ما توسعه حمل و نقل ریل محور است که کاملاً با چالش آلودگی هوا مرتبط است. 

علیخانی افزود: به منظور پرهیز از پراکندگی فعالیت های مختلف و برای رسیدن به نتیجه مطلوب لازم است نمونه ای از اقدامات اساسی با رعایت همه موارد محیط زیستی به صورت پایلوت در شهر تهران انجام شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به وضعیت نقدینگی شهرداری تهران، توجه به درآمدهای پایدار را ضروری دانست و گفت: ما به دنبال اجرای دو طرح توسعه پارکینگ های شهری و ساماندهی آن ها و همچنین پیش بینی عوارض استفاده از اتوبان های شهری در محدوده ۳گانه طرح ترافیک از خارج به داخل شهر هستیم.

علیخانی گفت: تاکنون بسیاری از پروژه های سطح شهر بدون در نظر گرفتن پیوست های اجتماعی و محیط زیستی اجرا شده و مشکلات عدیده ای را به ویژه در بحث های مربوط به ترافیک و بروز انواع آلودگی ها به وجود آورده که امید است با هماهنگی و تعامل بیشتر و در نظر گرفتن ملاحظات و جنبه های محیط زیستی شاهد کاهش معضلات و بهبود کیفیت زندگی شهروندان باشیم.

در ادامه نشست علی پور رئیس مرکز مدیریت محیط زیست با تاکید بر اینکه محیط زیست یک موضوع فرابخشی است و باید در اولویت قرار گیرد تا در اجرا و عمل شاهد اتفاقات تاثیرگذار باشیم، گفت: موفقیت زمانی حاصل خواهد شد که موضوع محیط زیست با مسائل اقتصادی گره خورده و یک ارتباط تنگاتنگ و معنی داری بین آن ها برقرار باشد.

وی معضل و بحران اصلی امروزه شهر را به ترتیب آلودگی هوا و کمبود منابع آبی دانست و افزود: موضوعی مهمتر از مشارکت مردم در بحث بهبود محیط زیست شهری وجود ندارد و هدف ما ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است.

رئیس مرکز مدیریت محیط زیست با تاکید بر اینکه در ارزیابی های محیط زیستی پروژه ها ابعاد اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی به صورت همزمان بررسی می شوند، گفت: تصویب هر پروژه در شهرداری تهران باید بعد از مطالعات و ارزیابی های محیط زیستی صورت بگیرد.

علی¬پور در ادامه گفت: باید به سمت اجرای روش های نوین در شهر برویم مثلا در پروژه های عمرانی کاهش سطوح غیرقابل نفوذ در شهر با هدف تغذیه سفره های آب زیرزمینی و مدیریت منابع آبی و در حوزه حمل و نقل و ترافیک، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و پاک در ناوگان حمل و نقل عمومی جهت کاهش انتشار آلاینده های هوا مد نظر قرار گیرد.

وی همچنین پیش بینی پتانسیل استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی در سازه های جدید شهری را ضروری دانست و گفت: با توجه به مصوبه دولت در خصوص تأمین ۲۰% از انرژی مصرفی در ساختمان های دولتی و عمومی از انرژی های تجدیدپذیر تا پایان سال ۹۷، مرکز مدیریت محیط زیست شهرداری تهران آماده همکاری در خصوص مشاوره های فنی است.

رئیس مرکز مدیریت محیط زیست با اظهار اینکه یکی از اهداف، ایجاد حساسیت در شهروندان و افزایش مطالبات مردمی از طریق افزایش آگاهی محیط زیستی است، خاطرنشان ساخت: امید است تا با همیاری و حمایت همه ی بخش ها به ویژه شورای اسلامی شهر تهران بتوانیم با جدیت بیش از پیش به فعالیت های خود ادامه داده و در زمینه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان به نتایج مطلوب دست یابیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا