اجتماعی و فرهنگی

حمایت ابتکار از شوراها/لطفا حمایت کنید

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین ابتکار گفت: نیروهای مسلح، قوه مقننه و… باید همگی شوراهای شهر و روستا را برای اجرای سیاست‌های کلی‌شان یاری کنند. البته این اتفاق باید ابتدا از درون خود شوراها آغاز شود. سازمان حفاظت محیط زیست نیز آمادگی خود را برای یاری رساندن به شوراها برای اجرای سیاست‌های کلی اعلام می‌کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: برنامه‌های شهری باید منطبق با نیازهای توسعه پایدار شهرها باشند. بر همین اساس اهداف ۱۷گانه‌ای تصویب شده که در آن با تدوین نقش‌هایی به دنبال تحقق این اهداف هستیم. یکی از مولفه‌های مهم آن توسعه پایدار شهرهاست. بی‌تردید در موضوع توسعه پایدار شهری، باید جامعیت کافی وجود داشته باشد و اینطور نباشد که توسعه پایدار شهرها به قیمت نادیده گرفتن شدن محیط زیست و نشاط و شادابی در شهرها انجام شود.

ابتکار با اشاره به وجود شاخص‌های جهانی در جهت شکوفایی شهری تاکید کرد: این شاخص‌ها از اهمیت بسیاری برخوردارند چرا که می‌توانند در برنامه‌ریزی‌های شهری مدنظر قرار گیرند. این برنامه‌ها به ویژه در سطح جهانی می‌تواند موجب انتقال تجربه‌های جهانی برای شوراها و به طور کلی مجموعه مدیریت شهری باشد. بی‌تردید باید از خطاها درس بگیریم تا مجدد همان خطاها را مرتکب نشویم. این برنامه‌ها همچنین می‌توانند آخرین دستاوردهای علمی دنیا را در اختیار ما بگذارند. برای مثال در مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده است، تاثیر وجود درخت در خیابان‌ها و منازل تا ۱۰ برابر در کاهش آلودگی هوا در مقایسه با خیابان‌ها و خانه‌هایی که درخت در آنها وجود ندارد، موثر است. بی‌تردید استفاده از فناوری‌های نوین و مطالعات جهانی می‌تواند ما را در حل معضلات محیط زیستی شهرها یاری دهد.

وی با اشاره به سابقه حضور خود در شورای شهر تهران گفت: به شوراها تعلق خاطری دارم چرا که در دوره سوم شورای شهر تهران نماینده این مردم در شورا بودم. اگر شوراها اراده کنند و به طور جدی در کاری وارد شوند و از جایگاه قانونی خود که جایگاه بسیار رفیعی است استفاده کنند بی‌تردید نقش بسیار موثری در حل مشکلات شهرها ایفا خواهند کرد، اما نکته قابل توجه این است که تا چه میزان از این جایگاه استفاده می‌کنیم و با برنامه‌ریزی‌های صحیح در جهت حل مشکلات شهرها گام برمی‌داریم.

ابتکار: شهرداری را مکلف کردیم تا در تمام پارک‌های شهر تهران ۱۰ درصد از انرژی خورشیدی استفاده کنند

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری را مکلف کردیم تا در تمام پارک‌های شهر تهران ۱۰ درصد از انرژی خورشیدی استفاده کنند. قطعا با اجرای چنین مصوباتی می‌توانیم تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشیم. باید از ظرفیت‌های بین‌المللی و ملی به درستی استفاده کنیم و برای آشنایی با ابعاد مختلف محیط زیست تلاش کنیم و در مرحله بعد با برنامه‌ریزی دقیق و سازگار با محیط زیست برای توسعه شهرها و روستاهای کشور اقدام کنیم.

ابتکار با اشاره به نقش شوراها برای جذب مشارکت شهروندان گفت: شوراها می‌توانند با جذب مشارکت مردم در اجرای برنامه‌های محیط زیستی گام موثری را در حل معضلات محیط زیستی شهرها و روستاها بردارند. در این مسیر نیز سازمان حفاظت محیط زیست برای کمک به شوراها آمادگی کامل دارد و می‌تواند به جهت فنی و انتقال تجربیات و تجهیزات به شوراها کمک کند.

وی عملیاتی شدن مراکز پایش مشترک میان ادارات کل محیط زیست و شوراها در استان‌ها را یکی از نمودهای همکاری مشترک میان شوراها و سازمان حفاظت محیط زیست خواند و افزود: مرکز پایش مشترکی در مشهد، با همکاری شورای شهر مشهد راه‌اندازی شده که می‌تواند به صورت یک الگوی موفق در سایر استان‌های کشور نیز اجرایی شود. اگر این هدف‌گذاری انجام شود و مراکز پایش مشترک در سایر شهرها نیز دایر شود، قطعا اقدام موثری صورت گرفته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: متاسفانه در برخی از شهرهای کشور در دوره‌هایی به استقرار صنایع در شهرها توجه کافی نشده، لذا با ایجاد صنایع آلاینده در شهرها معضلات و مشکلات بسیاری ایجاد شده است که فعالیت این صنایع تبعات مخربی بر کیفیت زندگی شهروندان در این شهرها داشته است. مرکز پایش مشترک می‌تواند با اندازه‌گیری شاخص‌های مشخص شده در برنامه‌ریزی‌های آینده کمک موثری باشد. لذا باید این تجربه موفق شهر مشهد، به روشنی معرفی شود و در سایر شهرها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

معاون رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مدیریت پسماند در کشور اشاره کرد و افزود: امروز مدیریت پسماندهای خانگی، بیمارستانی، صنعتی و در برخی روستاها پسماندهای کشاورزی نیازمند استفاده از فناوری‌های نوین و سیاستگذاری درست است تا از این طریق بتوان بر مشکلات و معضلات ناشی از پسماندها بر شهرها و روستاها فائق آمد. امروز موضوع بازیافت در دنیا مورد تاکید قرار گرفته است. مساله‌ای که در تعالی دینی ما تاکید شده که هیچ یک از نعمت‌هایی که در عالم خلقت  وجود دارد نباید دور ریخته شود.

ابتکار ادامه داد: امروز در دنیا پس از استفاده چند ساله از گوشی‌های تلفن همراه، این وسیله قابلیت بازیافت دارد و از فلزات گرانبهایی که در آن استفاده شده، مجددا استفاده می‌شود و این موضوع به عنوان بازیافت وسایل الکترونیک مورد توجه قرار گرفته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: قطعا آموزش و جلب مشارکت مردم در حوزه‌های محیط زیستی از اهمیت بسیاری برخوردار است. البته در حال حاضر نیز در بسیاری از نقاط کشور تشکل‌های مردمی، اقدامات موثری در حوزه‌های محیط زیستی برداشته‌اند، ولی می‌توان اقدامات گسترده‌تری با مشارکت میان شوراها و ادارات کل محیط زیست استان‌ها برداشت. در حال حاضر ایجاد کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو، کمپین اسراف غذا از نمونه‌های موفق جلب مشارکت مردم بوده است. امیدواریم با مشارکت شوراها و شهرداری‌ها شاهد بروز نمونه‌های موفق‌تری در این حوزه باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا