سیاسی

انتقاد از اضافه شدن شرط سنی برای بازنشستگی زنان

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین فاطمه آلیا گفت: لایحه دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری در حال بررسی است این لایحه در معاونت نظارت و راهبردی ریاست جمهوری به جمع‌بندی رسید و در آنجا مصوب شد و هم اکنون به صحن دولت رفته است اما آن چیزی که در معاونت نظارت و راهبردی توسط کارشناسان به تصویب رسیده است در مواردی با قانون فعلی مغایرت دارد و تسهیلاتی که در قوانین گذشته برای زنان لحاظ شده بود در این لایحه حذف شده است.

وی ادامه داد: بنده با مذاکراتی که با معاون پارلمانی دولت داشتم این موارد را به صورت مکتوب منعکس کردم که تا قبل از ارسال آن به مجلس این اشکالات اصلاح شود و لایحه‌ای که به مجلس می‌آید این اشکالات را نداشته باشد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه در همه جای دنیا اگر قوانین جدیدی وضع شود نباید تسهیلات قبلی را نقض کنند موارد مغایر با قانون گذشته باید اصلاح شود و اگر تسهیلات جدیدی برای زنان در نظر گرفته نمی‌شود حقوق فعلی ‌آنها نباید حذف شود.

آلیا خاطرنشان کرد: ما در قوانین فعلی در مورد بازنشستگی زنان فقط موضوع سنوات را مطرح می‌کنیم و موضوع سن مطرح نیست یعنی هم اکنون گفته می‌شود که زنان با حداقل ۳۰ سال سابقه خدمت می‌توانند بازنشسته شوند اما در لایحه دائمی شدن خدمات مدیریت کشوری شرط سنی برای این موضوع گذاشته شده است و گفته می‌شود علاوه بر داشتن حداقل ۳۰ سال سابقه خدمت باید ۵۵ سال سن نیز داشته باشند.

وی افزود: ماده ۱۱۲ بند «ج» نمونه دیگری از مغایرت قانون فعلی با لایحه‌ای است که  در صحن دولت در حال بررسی است. در این ماده گفته شده است که حقوق بازنشستگی که در صورت فوت شوهر به زنان می‌دهند تا زمانی که ازدواج نکرده باشند به آنها تعلق می‌گیرد اما در قوانین فعلی و در بند یک ماده ۴۸ قانون حمایت از خانواده این قید را نداریم و خانم‌ها می‌توانند از حقوق همسرشان حتی در صورتی که ازدواج کرده باشند استفاده کنند این ماده با قانون فعلی حمایت از خانواده مغایرت دارد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: در ماده ۱۱۳ تبصره یک اگر کارمند بازنشسته‌ای فوت کند چهار پنجم حقوق بازنشسته را بین بازماندگان تقسیم می‌کنند در حالی که در قانون فعلی کل حقوق به بازماندگان می‌رسید و مشخص نشده است یک پنجم باقیمانده حقوق بازنشستگان متوفی صرف چه اموری خواهد شد.

آلیا خاطرنشان کرد: مورد بعدی در خصوص مغایرت‌های لایحه دائمی شدن قانون خدمات مدیریت کشوری با قانون فعلی حمایت از خانواده، بند ۲ ماده ۱۱۹ است در این ماده گفته شده است که فرزندان اناث مشروط به اینکه وراث قانونی باشند تا زمانی که ازدواج نکرده‌اند و شغلی ندارند و تا سن ۲۰ سالگی می‌توانند تحت پوشش بیمه‌ای پدر و مادر خود باشند.

وی ادامه داد: در صورتی که در قانون فعلی تا زمانی که دختران به تحصیلات دانشگاهی اشتغال دارند می‌توانند تحت پوشش بیمه‌ای پدران خود باشند که این موضوع در بند ۳ ماده ۴۸ قانون حمایت از خانواده مورد تأکید قرار گرفته است و محدودیت سنی برای این موضوع در نظر گرفته نشده است یعنی ممکن است دختری بخواهد تا دکترا ادامه تحصیل بدهد و در این صورت محدودیت سنی برای وی در نظر گرفته نشده است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: این در حالی است که در ماده ۱۱۹ بند ۲ شرط سنی برای این موضوع تعیین شده است و گفته شده است تحصیلات دانشگاهی تا ۲۵ سال برای استفاده از خدمات بیمه‌ای امکانپذیر است که این موضوع نیز مغایر بند ۳ ماده ۴۸ قانون حمایت از خانواده است.

آلیا اظهار داشت: مورد بعد بند ۳ ماده ۱۱۹ این لایحه است در این بند آمده است دریافت بیش از یک حقوق بازنشستگی توسط کارمندان و بازماندگان ممنوع است که این موضوع نیز مغایر بند ۲ ماده ۴۸ قانون حمایت از خانواده است و بر اساس قانون فعلی خانمی که بازنشسته شده است می‌تواند هم حقوق بازنشستگی خود را دریافت کند و هم حقوق بازنشستگی همسر فوت شده‌اش را اخذ کند در صورتی که در این لایحه آمده است باید از گرفتن یکی از آنها انصراف دهد و تنها یکی از آن دو حقوق را می‌تواند دریافت کند.

به گزارش فارس، لایحه مدیریت خدمات کشوری در سال ۸۷ در مجلس تصویب شد و هم اکنون دوره آزمایشی ۵ ساله خود را گذرانده است و دولت باید طی دو سه ماه آینده لایحه دائمی شدن خدمات مدیریت کشوری را به مجلس ارسال می‌کرد که این مدت تمدید شد و مجلس تصویب کرد که تا پایان سال جاری لایحه قبلی اجرایی شود و از ابتدای سال ۹۴ قانون مدیریت خدمات کشوری دائمی شود و دولت باید تا چند هفته آینده این لایحه را به مجلس ارسال کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا