شورای شهرصفحه اصلی

هزینه نگهداشت تهران ماهیانه چقدر است؟؛ ۱۱۰۰ میلیارد تومان!

خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران از رقم ۱۱۰۰ میلیارد تومان ماهانه جهت تامین هزینه‌های نگهداشت شهر در سال جاری خبر داد.

به گزارش شوراآنلاین، حسن رسولی در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران با تشریح وضعیت کنونی مدیریت شهری، در ارائه راهبردها و اقدامات پیشنهادی خود گفت: در ابتدا سال نو را تبریک می‌گویم و از خداوند متعال برای رهایی ملت ایران و سایر مردم جهان از بیماری کووید۱۹ دعا می‌کنم و همچنین از تلاش‌های خالصانه جامعه بهداشتی و درمانی کشور و سایر دست اندرکاران مهار این بلایای عمومی تشکر می‌کنم. حسب وظیفه نمایندگی، در آغازین هفته‌های سال نو به صورت گزاره وار نکاتی در حوزه کرونا ویروس و مدیریت شهری پایتخت اعلام می‌کنم.

وی افزود: باور دارم به پرهیز از پیش فرض‌های خوش بینانه در شرایط بحران بر خلاف آنچه بارها از سوی برخی از مقامات ارشد کشور بیان شده که به زودی مصیبت به پایان خواهد رسید. بر این اساس نیمه اول سال را دوره بحران کرونا و سپری کردن آثار و تبعات اجتماعی و اقتصادی آن می‌دانم. حوزه مدیریت شهری تهران که از ابتدا در صف مقدم پیشگیری و مقابله بوده می‌بایست برای گذر کم آسیب‌تر از این شرایط خود را مسئولانه و با ابتکار عمل تجهیز کند تا امکان پایداری شهر و شهرداری طی دوره بحران کرونا کم هزینه‌تر فراهم شود.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه نقش مدیریت شهری در این بحران امدادی است، افزود: در تامین خدمات شهری و اداره شهر وظیفه منحصر به فرد و قانونی داریم. در این راستا اعمال مدیریت ویژه در بخش تامین و تخصیص مالی درآمد و هزینه‌های جاری و نگهداشت شهر از اهمیت و اولویت ویژه برخوردار است.

وی افزود: تحقق درآمدهای نفتی و غیرنفتی بودجه سال ۹۸ بدون احتساب متمم تقریبا ۹۵ درصد است. با احتساب رقم مصوب متمم پیش بینی می‌شود به کمتر از مرز ۸۰ درصد کاهش می‌یابد. گزارش دقیق آن را ارائه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: عدم قطعیت اوضاع جاری و پیش روی فعالان اقتصادی و مؤدیان شهرداری، شکاف و عدم تعادل منابع و مصارف ما را تا سه برابر عدم تحقق درآمدی متمم بودجه ۳۰ هزار میلیاردی سال جاری حداقل در شش ماهه اول افزایش خواهد داد. این سیر در حالی ادامه خواهد داشت که هزینه‌های اداره شهر حداقل تحت تاثیر تورم حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

رسولی تاکید کرد: شهرداری بر خلاف سایر دستگاه‌های اجرایی با اتکاء بر مدل اقتصاد بنگاهی یعنی درآمد – هزینه امرار معاش می‌کند و هیچ مساعدت مالی از سوی منابع مالی عمومی و دولتی متوجه شهرداری نیست. هر چند این وضعیت شامل حال همه شهرداری‌هاست اما ایفای نقش مرکزیت سیاسی اداری کشور فقط به تهران محول است. به این ترتیب تهران آئینه تمام نما و نماد اعتبار و حیثیت ملی کشور است. توقف حتی یک روزه انجام ماموریت‌های این نهاد عمومی غیردولتی همانند خدمات بهشت زهرا، حمل و نقل عمومی، رفت و روب شهر، مدیریت پسماند و سایر ماموریت‌های شهرداری پیامدهای سیاسی ناگواری را در پی خواهد داشت.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح راهبردها و اقدامات پیشنهادی گفت: واقع گرایی حوزه مدیریتی شهر تهران و انتخاب و اعمال سیاست ریاضت اقتصادی و کاستن از هزینه‌های غیرقابل اجتناب از جمله این راهبردها است.

وی افزود: بیان صریح و دقیق تنگناها و محدودیت‌ها به شهروندان و تقاضای کمک و همکاری آنان با استمداد از ظرفیت رسانه ملی و سایر رسانه‌ها امکانپذیر است. همچنین تقویت و توسعه تعامل با ارکان نظام، انتقال بی پرده محدودیت‌ها و طلب توجه و مددکاری بیشتر به منظور کمک به اعمال مدیریت بهتر شهری همانند دوره دفاع مقدس و بمباران شهر لازم است. تعجب آور است که وزیر کشور دولت، بر خلاف سران قوا در مقام مسئول اجرایی قانون شرح وظایف و ماموریت‌های شورای اسلامی شهرها، قانون شهرداری، شورای امنیت کشور، شورای اجتماعی کشور و سازمان مدیریت بحران، طی این دوره از قبول دعوت و حضور حتی در یک جلسه شورای شهر و شورای عالی استان‌ها، خودداری کرده است.

وی ادامه داد: شهرداری مطالبه و وصول سهم شهرداری از اعتبارات ۱۰۰ هزار میلیاردی مصوب مدیریت بحران کرونا و رایزنی و گزارش دهی کارآمد شهرداری با رئیس قوه قضائیه و تقاضا از ایشان جهت کمک به حل معضل ۱۰۰۰ حکم صادره و اجرا نشده کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ با استفاده از اختیارات خویش که موجب رضایت مالکین می‌شود را در دستور کار قرار دهد.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: ورود شجاعانه شهردار تهران به موضوع پروژه‌های مشارکتی و اقدام به مولدسازی دارایی‌های راکد شهرداری در این پروژه‌ها است و شورای شهر نیز در این خصوص حمایت و همکاری کامل خواهد کرد. همچنین زمینه انتشار اوراق مشارکت شهری دوره کرونا با تعیین نرخ ترجیهی سود به منظور جذب هدایت بخشی از نقدینگی سرسام آور کشور به سمت توسعه شهری لازم است. کوچک سازی حد و اندازه شهرداری و تصریح در اصلاح ساختار نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

وی افرود: طی روزهای اخیر کمیسیون برنامه و بودجه با آقای شهردار و همکاران‌شان با هدف برون رفت از وضعیت ناگوار پیش گفته هماهنگی‌های امیدوار کننده‌ای داشته است. باید بدانیم برای تامین هزینه‌های ضروری نگهداشت شهر ماهیانه ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا