سیاسی

امنیت، ثبات و پیشرفت ایران در سطح منطقه کم ‌نظیر است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  اسحاق جهانگیری رسالت اصلی این شورا را ایجاد هماهنگی و پیگیری امور و برنامه ها برای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور دانست و افزود: این شورا بیش از آن که به امور اجرایی بپردازد، باید نقش پیگیری و هماهنگی داشته باشد.

وی افزود: البته طرح‌ برنامه‌های اجرایی جامع و کلان که بتواند اثرگذاری مطلوبی داشته باشد، می تواند در پیشبرد برنامه ها در توسعه و امنیت پایدار مناطق مختلف کشور موثر واقع شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به در گیری ها و بحران های داخلی بسیاری از کشورهای منطقه، امنیت، ثبات و پیشرفت ایران در سطح منطقه را کم ‌نظیر دانست و افزود: این دستاورد نتیجه اقدامات و تلاشهای همه دست اندرکاران نظام است و باید بخاطر این امنیتی که برای مردم کشور فراهم است، قدردان و شکرگزار باشیم.

وی اظهار داشت: شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور با دستور مقام معظم رهبری و تصویب شورای امنیت ملی تشکیل شده که این موضوع اهمیت شورا را دوچندان کرده و جایگاه خاصی برای آن ایجاد می کند.

جهانگیری با تاکید براینکه موضوع توسعه و امنیت در شرق و غرب کشور از حساسیت ویژه ای برخوردار است خاطرنشان کرد: مسائل مهم کشور در برنامه ششم توسعه، به صورت مسئله محور دنبال شده و با همین رویکرد می توان برای توسعه مناطق شرق و غرب کشور نیز سیاست‌های روشنی را در برنامه ششم گنجاند.

وی همچنین با اشاره به مطالعات و طرح معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور برای استقرار واحدهای صنعتی و اجرای طرح آمایش سرزمین دراستانها طی برنامه ششم توسعه، گفت: استقرار واحدهای صنعتی متناسب با شرایط و مزایای خاص هر منطقه می تواند نقش مهمی در توسعه این مناطق ایفا کند و اگر این اتفاق در مناطق شرق و غرب کشور نیز رخ دهد، شاهد توسعه و ارتقای امنیت در این مناطق خواهیم بود.

معاون اول رییس جمهور گفت: دولت تدبیر وامید در این مدت تصمیمات مهمی برای توسعه منطقه شرق و غرب کشور اتخاذ کرده که این رویکرد باید به عنوان یک جهت‌گیری دنبال شده و ادامه پیدا کند.

جهانگیری با اشاره به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکران تصریح کرد: این سواحل از فرصت های استثنایی و گنجی برای کشور محسوب می‌شود که متاسفانه تاکنون توجهی به آن صورت نگرفته، اما در دولت تدبیر و امید چند تصمیم کلیدی برای این منطقه اتخاذ شده و حتی موضوع تاسیس سازمان توسعه مکران برای هماهنگی و انسجام‌بخشی بیشتر به برنامه ها نیز مدنظر دولت و در دست بررسی قرار دارد.

وی از برنامه‌ریزی برای اتمام گازرسانی و تکمیل زیرساخت‌های مناطق شرق و غرب کشور به عنوان رویکرد دیگر دولت تدبیر و امید نام برد و افزود: برنامه‌های بلند مدتی که دولت برای این مناطق درنظرگرفته طرح‌هایی کلیدی هستند که باید بطور ویژه برای آن وقت گذاشته شود.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: دولت به طور قاطع از برنامه‌های توسعه و امنیت پایدار برای شرق و غرب کشور حمایت می‌کند و برای تحقق برنامه‌های توسعه ای در این مناطق اهتمام ویژه دارد.

وزیر کشور نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات و برنامه‌های انجام شده توسط شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور ارائه کرد و از تاکیدات مقام معظم رهبری برای توجه به این مناطق خبر داد.

رحمانی فضلی با تاکید براینکه باید گامهایی اساسی برای توسعه و امنیت مناطق مرزی شرق و غرب کشور برداشته شود گفت: استانهای شرقی و غربی کشور از ظرفیت‌ها و پتانسیل خوبی برخوردار هستند که باید با اولویت بندی صحیح و نظارت دقیق زمینه توسعه در این مناطق را فراهم کنیم.

وی فقر و جهل را ریشه ناامنی دانست و با تاکید براینکه باید به مناطق شرق و غرب کشور بطور ویژه رسیدگی شود گفت: وزارت کشور آمادگی دارد شاخص های عدم توازن و توسعه استانهای مرزی در مناطق شرق و غرب کشور را احصا کند و برنامه جامعی برای توسعه و امنیت پایدار این مناطق ارائه دهد.

در این نشست سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی امنیت و توسعه را لازم و ملزوم یکدیگر عنوان کرد و خواستار افزایش اختیارات استانداران و توجه بیشتر دولت به موضوع امنیت در مناطق مرزی شد.

در این جلسه معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و دبیر شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور، این مناطق را دارای اهمیت و سرشار از منابع طبیعی و ظرفیت‌های اقتصادی دانست و بر لزوم توجه و رسیدگی به این مناطق تاکید کرد.

وی همچنین ضمن معرفی کمیته‌های پنج‌گانه شورا، گزارشی از تعداد جلسات تشکیل شده و تصمیمات اتخاذ شده ارائه کرد و در خصوص اقدامات و برنامه‌های شورا به بیان توضیحاتی پرداخت.

برنامه ریزی برای توسعه بهداشت و درمان، تربیت نیروی انسانی، گسترش پوشش آموزش و پرورش و آموزش عالی، تهیه و تصویب طرح حریم امنیتی استانهای مرزی،‌ عمران و کنترل مرزی، تبادل مجرمین و همکاری قضایی با کشورهای همسایه از جمله اقدامات و برنامه‌هایی بود که دبیر شورا به آن اشاره کرد.

استانداران سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی و هرمزگان نیز که در این نشست حضور داشتند، گزارشی از وضعیت استان و مشکلات موجود ارایه کردند و بر لزوم برنامه‌ریزی برای جبران عقب ماندگی برخی از شاخص های توسعه این استانها و توجه ویژه برای امنیت مناطق مرزی در شرق و غرب کشور تاکید کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا