شورای شهر

تهران آبستن اتفاقات وحشتناک در زمان حوادث غیر مترقبه

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمد سالاری  در واکنش به حادثه محله شهران گفت: آتش سوزی در محله شهران واقع در غرب تهران هشداری جدی برای تمامی نهادها، سازمان ها و مسئولان کشور است چراکه ما بدلیل عدم تحقق مدیریت یکپارچه شهری شاهد موازی کاری تمامی نهادهای خدمتگزار در شهر هستیم و اطلاعات مربوط به آب ، گاز ، تلفن ، برق ، شبکه ه راه ها و مترو در اختیار یک نهاد واحد مانند شهرداری قرار ندارد.

وی ادامه داد: خیلی متاسفیم که با وجود گذشت سال ها از تاسیس رصدخانه شهر تهران و با وجود ایجاد وضعیت نرم افزاری قابل توجهی برای ارائه داده‌های مربوط به تمامی سازمان ها و نهادهای شهر تهران ، تاکنون معدود سازمان و یا نهادی  نسبت به ارائه اطلاعات خود به رصد خانه اقدام کرده است.

سالاری تاکید کرد: اتفاقی مانند حادثه انفجار لوله گاز در غرب تهران این هشدار را برای دولت ، مجلس و مدیریت شهری دارد که  تحقق مدیریت یکپارچه شهری یکی از ضروریات در کشور است ، چراکه اکنون که ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهر ها بویژه در شهر تهران زندگی می کنند این ضرورت نیز وجود دارد که تمامی دیتاها و اطلاعات مربوط به سازمان ها و نهادهای مختلف از جمله آب، برق ، گاز، تلفن و شبکه‌های راهی و مترو و سایر تاسیسات شهری در ابعاد و حوزه‌های مختلف می بایست در یک جا بصورت واحد جمع آوری و در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد که همان تحقق مدیریت یکپارچه شهری است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران  با انتقاد از تاخیر در عملکرد سازمان های درگیر با این حادثه اظهار کرد: اینکه اداره گاز با تاخیر قابل توجهی اقدام به قطع گاز لوله‌ها کرده، بسیار نگران کننده است.

وی افزود: مجموع این اتفاقات نشاندهنده آنست که تهران آبستن اتفاقات  وحشتناکی  در زمان بروز حوادث غیرمترقبه خواهد بود و تمامی تاسیسات شهری و شبکه‌ها و قنات‌هایی که در زیر زمین رها شده‌اند، در زمان حادثه‌ای همچون زلزله  عاملی برای افزایش خسارات و کشتار خواهند بود  در صورتی که در کشور های در حال توسعه که شهرهایشان دارای مدیریت یکپارچه هستند در زمان وقوع حوادث ،تاسیسات شهری آنها برای کاهش خسارات و تلفات به کمک آنها می آید.

سالاری با اشاره به بی برنامگی در ایجاد تاسیسات شهری در تهران از گذشته تا کنون گفت: تمامی تاسیات شهری ما بدون اینکه سازمان و نهادی بصورت هماهنگ در یک اتاق فکر متمرکز نسبت به طراحی و ایجاد شبکه ها و تاسیاسات شهری اقدام کرده باشد، ایجاد شده است.

این عضو شورای شهر تهران افزود: اتفاق امروز این هشدار را می دهد که پدافند غیرعامل از مهم ترین ضروریات مدیریت شهری و دولت است که متاسفانه ما در کلان کشور و شهر تهران در فرایند طراحی پروژه ها و امکان سنجی‌های مربوطه  شاهد بی اهمیتی به پدافند غیر عامل هستیم و در اجرای پروژه‌های شهری پدافند غیرعامل مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی در پایان گفت: خوشبختانه در حادثه محله شهران از آنجاییکه در زمان خلوتی معابر بوده شاهد کشتار زیادی نبودیم و امیدواریم این اتفاق هشداری باشد برای مسئولین علی الخصوص شهرداری تهران که مهم افتتاح پی در پی پروژه ها  و لیست کردن پروژ ه ها نیست بلکه مهم اینست هر پروژه‌ای با در نظر گرفتن تمامی مطالعات مربوطه و پیوستهای مختلف از جمله پدافند غیرعامل و مدیریت بحران و ایمن، اجرا و به سرانجام برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا