اجتماعی و فرهنگی

جزییات نامه ابتکار به بان کی‌مون

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاینابتکار با بیان اینکه ناآرامی‌ها و درگیری‌های نظامی در دنیا علاوه بر آسیب‌های انسانی به محیط زیست نیز آسیب‌های بلند مدت وارد می‌کند، گفت: جنگ‌ها به ثروت و  اقتصاد عمومی کشورها لطمه می‌زند، بنابراین سعی داریم با گرامیداشت روز جهانی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست به شکل‌های مختلف به مقوله جنگ بپردازیم. ضروریست که مکانیسم بین‌المللی برای مقابله با آثار مخرب جنگ ایجاد کنیم، همچنین باید در حوزه قوانین بین‌المللی برای حفظ منابع آب، منابع طبیعی و حیات وحش در حین جنگ، فعالیت و قوانینی وضع کنیم. هنوز در این زمینه عقب هستیم و خلاءهای عملکردی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با موضوع جنگ و آثار آن در منطقه و بر محیط زیست درگیر هستیم، اظهار کرد: کشور ما چندین سال است که از آثار جنگ و گرد و غبار ناشی از آن آسیب می‌بیند. یکی از دلایل تشدید گرد و غبار، تشدید مخاصمات در کشورهای همسایه به ویژه عراق است. همچنین رها شدن اراضی کشاورزی در این کور آثار و تبعات منفی خود را به شکل گرد و غبار در ایران نشان داده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه اخیرا حملات داعش به انبار نفتی و گوگرد در عراق باعث ایجاد بلوم گوگرد در جو شد، افزود: این شرایط جوی به سمت ایران نیز حرکت کرد، اما وارد ایران نشد که در صورت ورود به ایران می‌توانست باران اسیدی شدیدی را در ایران ایجاد کند، بنابراین تهدیدات زیست محیطی ناشی از جنگ عراق برای کشور ما ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه جنگ‌ها پیامدهای منفی برای محیط زیست به دنبال دارند، اظهار کرد: آنچه در عراق اتفاق می‌افتد، ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در چند سال اخیر افزایش مخاصمات در این کشور شدت طوفان‌های گرد و غبار در ایران را افزایش داده است. در حقیقت در سال‌هایی که ناامنی در این کشور  شدید شده، مدیریت درستی بر کانون‌های گرد و غبار این منطقه وجود نداشته که این موضوع باعث شده کانون‌های جدید گرد و غبار در عراق شکل بگیرد که در نتیجه آن استان‌های غربی ایران به ویژه ایلام، کرمانشاه و اهواز تحت تاثیر گرد و غبار عراق قرار گرفته‌اند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه جنگ و آثار مخرب ناشی از آن با بحث‌های صلح و امنیت و تغییر اقلیم ارتباط تنگاتنگی دارد، گفت: باید بدانیم که چطور جنگ می‌تواند در تغییر اقلیم و انتشار کربن پیامدهای منفی داشته باشد بنابراین باید این مسائل را در جلسه امروز مورد توجه قرار دهیم. تاثیر جنگ در تغییر آب و هوا و تاثیر ماشین‌آلات جنگی، تاثیرات مستقیمی بر گرم شدن هوا و فرسایش محیط زیست دارد.

ابتکار افزود: بعد از توافقنامه پاریس و مذاکراتی که هفته گذشته در مراکش صورت گرفت، مساله گرم شدن هوا و ضرورت اقدام بین‌المللی در مقابله با گرمایش جهانی موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. مساله مهم آن است که در سایه توافق پاریس ما به این مساله بپردازیم و باید یک رویکرد کل‌گرا اتخاذ و در این جلسه بررسی کنیم که چطور جنگ‌ها گرد و غبار را تشدید کرده است.

نامه ابتکار به بان کی‌مون درباره فجایع زیست محیطی غزه

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته جنگ‌ها و حملات رژیم صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی باعث از بین رفتن زیرساخت‌های غزه شد، اظهار کرد: این حملات باعث شکل‌گیری بحران‌ها و مشکلات زیست محیطی در غزه شد بنابراین سازمان‌های مختلف بین‌المللی از جمله ایران نسبت به این مساله واکنش نشان دادند. در این مورد نامه‌ای به بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد نوشتم و ضمن محکوم کردن این حمله رژیم صهیونیستی به غزه، هشدار دادم که در نتیجه این حملات نظامی، فجایع زیست محیطی در سرزمین‌های اشغالی از جمله غزه صورت گرفته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه گزارش‌های ارزیابی اثرات جنگی در محیط زیست کشورها باید مبنای تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرد، گفت: باید تلاش کنیم با مذکرات، مناقشات را در جهان کاهش دهیم و باید سعی کنیم نقش همه مذاکره‌کنندگان را به رسمیت بشناسیم به طوری که در بحث هسته‌ای توافقات صلح‌آمیزی صورت گرفت که جا دارد در این موضوع قدردان تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران باشیم. در حال حاضر صداهای مخالفی به گوش می‌رسد که به این توافق اعتراض می‌کنند. در حالی که باید به این افراد گفت که باید مناقشات را از طریق مذاکرات حل کنیم.

ابتکار با اشاره به اینکه برای آینده جهان و آینده محیط زیست و انسان‌ها باید بر مذاکرات به جای مخاصمات تاکید داشته باشیم و آن را پیگیری کنیم گفت: باید سعی کنیم صلح و امنیت را در جامعه و کشور خود و همچنین در سطح جهان ایجاد کنیم و برای نیل به این مهم باید از خودمان و از درون قلب‌ها و روح‌هایمان شروع کنیم. بدون اینها نمی‌توانیم در سطح ملی و بین‌المللی به صلح دست یابیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در سطوح بین‌المللی برخی مسوولان و تصمیم‌گیران نتوانسته‌اند صدای صلح را در درون قلب خود بیدار کنند. برای همین با طمع ماجراجویی نظامی و قدرت‌طلبی‌ها کره زمین را به مخاطره می‌اندازد بنابراین لازم است برای داشتن جهانی عاری از جنگ، ندای صلح و امنیت را در درون خودمان و سپس در جامعه بشری بیدار کنیم.

هشتمین همایش اثرات جنگ و مخاصمات بر محیط زیست "درگیری ها در منطقه آسیای غربی و رشد پدیده گرد و غبار" صبح امروز با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، گری لوئیس هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران، صلاح الزواوی سفیر فلسطین در تهران و جمعی از کارشناسان حوزه محیط زیست در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا