سیاسی

تشریح تمهیدات مرزبانی در سه مرز غربی برای اربعین

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سردار قاسم رضایی عصر دیروز پس از دیدار با سرتیپ علی احمد سیف البدید مدیرکل امنیت سواحل و مرز قطر که در محل هتل المپیک برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور همسایه است که بیش از ۸ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی و خاکی با این کشورها دارد.

 

وی با بیان اینکه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از این مرزها از نوع آبی است اظهار کرد: امروز دوازدهمین جلسه مشترک ما با گارد ساحلی قطر برگزار شده و درباره موضوعات مختلفی صحبت و در نهایت تفاهم‌نامه همکاری میان دو کشور امضا شد.

 

رضایی با بیان اینکه سال گذشته نیز در جلسه‌ای که در دوحه برگزار شد تفاهم‌نامه‌ای در ۱۰ بند بین مرزبانی دو کشور ایران و قطر تنظیم و به امضا رسید گفت: امروز بیش از ۸۰ درصد این تفاهم‌نامه اجرایی شده است.

 

فرمانده مرزبانی ناجا درباره بندها و مواد این تفاهم‌نامه اظهار کرد: مدیریت مشترک مرز برخورد با تردد غیرمجاز، قاچاق، صید غیرمجاز و … از جمله مفاد این تفاهم‌نامه است. خوشبختانه جمهوری اسلامی همکاری خوبی با مرزبانی کشورهای همسایه دارد به طوری که حدود سه ماه قبل نیز یک باند قاچاق که قصد عبور از مرزهای آبی مشترک را داشت توسط عوامل مرزبانی شناسایی و در عملیاتی مشترک منهدم شد که این موضوع قدردانی کشورهای همسایه را نیز به دنبال داشت.

 

رضایی اضافه کرد: همچنین علاوه بر موارد مطرح شده تصمیم بر این شد تا مسابقات ورزشی میان مرزبانی دو کشور ایران و قطر نیز برگزار شود.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت گروه تروریستی داعش در منطقه اظهار کرد: باید با داعش مبارزه شده و اقداماتی مشترک نیز در این زمینه انجام شود. مقابله با داعش که تبدیل به یک غده سرطانی در منطقه شده است،‌ نیازمند یک بسیج همه جانبه است

 

برگزاری مانورهای امداد و نجات مشترک ایران و قطر

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه در بخش دیگری از دیدارها در مورد اقدامات پیشگیرانه نیز مذاکراتی شد خاطرنشان کرد: همچنین بنا شد مانور امداد و نجات مشترک با کشور قطر انجام شود.

 

وی اضافه کرد: تصمیم دیگر تجهیز شناورهای کمتر از ۳۰ هزار تن به سیستم GPS بود تا این شناورها شناسایی و ردیابی شده و بر آنان نظارت وجود داشته باشد.

 

رضایی تروریست و مواد مخدر را دو تهدید عمده در منطقه غرب آسیا برشمرد و گفت: خوشبختانه افغانستان همکاری خوبی در مرزهای مشترک خود با ما داشته و ما امیدواریم پاکستان نیز چنین همکاری را با ما داشته باشد. همکاری افغانستان باعث شده تا میزان ورود مواد مخدر به کشور در یک سال گذشته کاهش چشمگیری داشته باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه پاکستان هم باید مانند افغانستان مرزهای خود را کنترل کند اظهار کرد: پیش بینی می‌شود که روند قاچاق مواد مخدر به دریا منتقل شود که در این خصوص می‌بایست ایران، پاکستان و کویت همکاری‌هایی با یکدیگر داشته باشند تا بتوانند با این پدیده مقابله کنند.

 

فرمانده مرزبانی ناجا در بخش دیگری از سخنانش به گروه تروریستی داعش اشاره کرد و افزود: این گروه در عراق و سوریه دست به جنایت زده و هر جا که اهدافی داشته باشد فضا را ناامن می‌کند. بنابراین باید برای مهار این گروه پیش‌بینی های لازم انجام شود.

 

رضایی با بیان اینکه ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر است اظهار کرد: خوشبختانه مرزبانی در ۱۹۰۰ کیلومتر در مرزهای شرقی کشورمان حضور موثری دارد و با قاچاق برخورد می کند به طوری که امسال ۳۲۰ تن انواع مواد مخدر در بخش‌های مختلف پلیس کشف شد.

 

پیش‌بینی‌های لازم برای سفر به عتبات در اربعین

 

رضایی در پاسخ به سوال دیگری درباره آمادگی مرزبانی برای سفر به عتبات در ایام اربعین اظهار کرد: پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص انجام شده و بناست که خروج زائران از سه مرز شلمچه، چذابه و مهران انجام شود. درباره مرز خسروی نیز ما این آمادگی را داشتیم که تردد از این مرز انجام شود اما دوستان عراقی به دلیل مسائل امنیتی اعلام کردند که آمادگی پذیرش از این مرز را ندارند.

 

به گزارش ایسنا، فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه پارکینگ‌ها و گیت‌ها در این سه مرز را افزایش داده‌ایم گفت: همچنین تعدادی کارمند زن در این سه مرز مستقر خواهند شد تا به زائران اربعین خدمت‌رسانی کنند.

 

وی با بیان اینکه عراق همکاری خوبی در این زمینه داشته است گفت: اواسط آبان ماه امسال نیز هیاتی عراقی از سه گذرگاه مرزی بازدید خواهند کرد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا