اجتماعی و فرهنگی

لزوم پژوهش‌محور شدن کلاس‌های درس‌

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  مراسم نکوداشت و تجلیل از معلمان پژوهنده شهر تهران با حضور کمرئی مدیرکل، حدادی معاون پژوهش و نیروی انسانی، مدیران و معاونین مناطق و معلمان پژوهنده شهر تهران در محل خانه معلم آموزش و پرورش منطقه ۳ برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی‌انسانی آموزش و پرورش تهران با اشاره به رشد طرح‌های پژوهشی معلمان تهرانی اظهار داشت: امسال شاهد رشد فعالیت پژوهشی معلمان ۱۹ گانه شهر تهران بودیم.

حدادی با تاکید به اینکه معلمان باید از روشهای پژوهش‌محور در کلاس‌های درس استفاده کنند، گفت: علاوه بر توجه به مسائل پژوهشی باید به کارآفرینی هم توجه داشته باشیم؛ کارآفرینی منجر به تربیت دانش‌آموزانی خلاق و بدون دغدغه از نظر تامین شغل آینده می‌شود و راهکاری برای به کارگیری پژوهش‌ها و تولید علم نیز است.

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش‌ و پرورش تهران با ارائه گزارشی از روند استقبال از پژوهشها اظهار داشت: امسال ۴ هزار و ۱۸۷ طرح به اداره‌کل آموزش‌ و پرورش شهر تهران ارسال شده که این آمار از مجموع ۶ هزار و ۵۴۶ نفر از افراد پژوهنده بوده است.

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش‌ و پرورش تهران با بیان اینکه این نوع روند فعالیتها از نگاه آموزش‌وپرورش رضایت‌بخش است، عنوان کرد: توجه به رویکرد پژوهش‌محوری از مسائلی است که باید هر چه بیشتر در کلاس‌های درس‌ و پرورش دانش‌آموزان مورد توجه معلمان و مربیان مدرسه قرار گیرد.

در ادامه مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه رویکرد نظام آموزشی گسترش فرهنگ پژوهش و پرسشگری است، اظهار داشت: کاهش اتلاف سرمایه در جهان امروز با پژوهش گره خورده است؛ پژوهش یک حرفه نیست، یک نیازی است که از چشمه فیاض روح و دانش و آگاهی می‌جوشد و از عمده‌ترین عوامل رونق پژوهش را باور به ثمربخشی پژوهش است و هر کاری در آموزش‌وپرورش بدون پژوهش محکوم به کنار زدن است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ویژگی دانش‌آموزان پژوهشگر را جستجوگری، داشتن تجربه علمی، اعتقاد به تغییرات و عبور از مرحله شک علمی قلمداد کرد و بر تلاش برای تفکرپژوهی و تقویت اقدام‌پژوهی در مراکز آموزشی تاکید کرد.

در این مراسم کمرئی با بیان اینکه از عمده‌ترین عواملی که باید در پژوهش انجام شود، باور به ثمربخشی آن است، عنوان کرد: باید در این مسئله توجه بیشتری داشته باشیم که پژوهش می‌تواند گره‌هایی از مشکلات را بگشاید.

وی ادامه داد: پژوهش در دو بعد سازمانی و دانش آموزی مورد توجه است و به طور کلی جهت‌گیری سیستم آموزشی باید مبتنی بر فعالیت‌های پژوهشی باشد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش تهران بیان کرد: البته تکراری بودن موضوعات پژوهشی از مواردی بوده که باید برطرف شود و در فعالیتهای اقدام پژوهی این مسئله تا حد زیادی برطرف شده چرا که ماهیت این روش منحصر به فرد است.

کمرئی با اشاره به اینکه نقش آموزش‌ و پرورش تربیت دانش آموز پژوهشگر است، اظهار داشت: معلم اول باید ساختار درونی مرتبط به شیوه تفکر خود را تغییر دهد تا بتواند امکان تربیت دانش آموزان پرسشگر را فراهم کند.

وی یادآور شد: امیدواریم تفکر، پژوهش و اقدام‌پژوهی متاثر از چرخش‌های بنیادی که در آموزش و پرورش ایجاد شده در تمامی نظام آموزشی امکان‌پذیر شود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا