اجتماعی و فرهنگی

بازارچه‌های نوروزی؛تلاش برای توسعه صنایع دستی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمدرضا کارگر با اشاره بر اهمیت فرهنگ سازی مناسب در جامعه و نیز تغییر خرده فرهنگ‌های نادرست اظهار داشت: اصولاً تغییر رفتار فرهنگی و یا تغییر فرهنگ کار دشواری است و باید مداومت داشته باشد، از طرفی هم همه چیز ما را فرهنگ تشکیل می‌دهد و به نوعی باید گفت فرهنگ مجموعه باورهای ما نسبت به جامعه و فرهنگ است. که باید همواره سعی داشت این فرهنگ را حفظ کرد.

مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول کشور ادامه داد: به جای اینکه در نوروز به دنبال برخی مراسم‌ها و بازی‌های غیر مرتبط با فرهنگ نوروز برویم بهتر است فرهنگ تجمع‌های نوروزی، گردهمایی‌های آیینی و دیگر موضوعات مرتبط با نوروز را مورد توجه قرار داده و احیا کنیم، در این زمینه بازارچه‌های نوروزی صنایع دستی در راستای تقویت فرهنگ نوروز و ایجاد توجه و فرهنگ سازی در میان مردم بسیار قابل توجه است و می‌تواند در فرهنگ سازی و احیای فرهنگ نوروز موثر باشد.

کارگر با تاکید با اثربخش بودن بازارچه‌های صنایع دستی در سال‌های اخیر، بیان کرد: برگزاری بازارچه‌های نوروزی که چند سالی است از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیگیری می‌شود تلاش بسیار ارزنده ای است، البته اینکه در راستای برگزاری این بازارچه‌ها باید به نتایج آن نیز توجه داشت تا هر ساله بتوانیم سعی در رونق بخشی، گسترش و تکمیل آن داشته باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: می‌دانیم که صنایع دستی در گذشته بسیار مورد بی توجهی قرار گرفته و لطمه خورده، برگزاری این بازارچه‌ها در کنار فواید دیگری که می‌تواند در جامعه داشته باشد در ایجاد توجه بیشتر به صنایع دستی و رونق آن کمک کننده است، تا پس از سال‌ها بی‌توجهی به صنایع دستی بخشی از خلاهای موجود در این زمینه بهبود بخشیده شود.

مدیرکل موزه‌های کشور همچنین افزود: بسیار مهم است که بتوانیم با تقویت باورهای فرهنگی مردم آنها را به سمت فرهنگ اصیل و تاریخ بومی و ملی کشور بیش از گذشته سوق دهیم و باورهای ملی و آیینی را تقویت کنیم. قطعاً تغییر رفتاری که با توجه به افزایش آگاهی مردم به باورپذیری برسد در رفتارها نیز تغییرلازم را ایجاد می‌کند و باید تلاش کرد تا فرهنگ ملی و تاریخی کشور و تولیدات فرهنگی را به گونه ای صحیح دوباره در اختیار مردم قرار داد.

کارگر یادآور شد: بی شک یکی از موضوعات مهم فرهنگی ما نوروز است، نوروز زاویه‌ها و ابعاد گوناگونی در فرهنگ ما دارد به نوعی نوروز یکی از عمیق ترین موضوعات فرهنگی ماست که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. همچنین با توجه به اهمیت بسیار بالای این باور در فرهنگ ایرانی باید بیش از پیش مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

وی با تاکید بر این مطلب که اگر بخواهیم برخی باورها را در جامعه ایجاد کنیم یکی از راه‌های آن نوروز و آیین های مربوط به آن است، گفت: نوروز ابعادی متفاوت دارد در راستای تغییر فرهنگ و فرهنگ سازی در حوزه نوروز اقدامات بسیاری صورت گرفته و بسیار کمک کننده بوده، از آن جمله می‌توان به برگزاری جشنواره ها، جُنگ‌ها و نیز بازارچه ها اشاره کرد که در طول برگزاری همواره سعی در فرهنگ سازی مناسب درحوزه نوروز دارند.

مدیر کل امور موزه‌های کشور در پایان خاطرنشان کرد: موضوعات آیینی مانند چهارشنبه سوری نیز به دلیل مراسم‌های آن در گذشته بسیار دلپذیر بود اما در حال حاضر به دلیل ایجاد برخی ناهنجاری‌ها از شکل اصلی خارج شده است. به همین منظور باید در راستای احیا موضوعاتی که جزئی از فرهنگ غنی کشور هستند تلاش شود تا این آیین‌ها به شکل اصلی خود بازگردند و این امر جز با فرهنگ سازی صحیح رخ نمی‌دهد

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا