اجتماعی و فرهنگی

واکنش قالیباف به واگذاری شبهه دار املاک شهرداری

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  محمدباقر قالیباف در مراسم تجلیل از سالمندان نمونه شهرداری تهران در پانزدهمین جشنواره شهید رجایی، اظهار داشت: دولت به معنی عام خود در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران جزو یکی از متعلقات ارزشمند جامعه است.

وی افزود: البته در همه جوامع دولت یک نقش کلیدی، حیاتی و اساسی دارد. در نظام اسلامی ما دولت ارزشمندتر و باارزش‌تر است چرا که دولت ما یک دولت اسلامی و در یک نظام اسلامی تمشیت امور را بر دست دارد.

قالیباف گفت: دولت اسلامی یعنی یک مقاومت قانونی و توانمندی ملت در مقابل نظام سلطه. امروز دولت اسلامی ما یک طرف مسئولیت خدمت و ساماندهی به نظام اسلامی را دارد و از طرف دیگر وظیفه مبارزه با نظام سلطه را بر دوش دارد و از این جهت است که می‌گوییم دولت اسلامی در نظام مقدس ما مبتنی بر فرهنگ قرآنی و اهل بیت انجام وظیفه می‌کند.

شهردار تهران گفت: جوامعی به پیشرفت و توسعه رسیدند که دولت‌های موفقی داشته‌اند و بدون شک موفقیت دولت‌ها در سایه کار و تلاش و اقدام و عمل است. وقتی که کار و تلاش و پشتکار در یک جامعه در رأس امور قرار بگیرد یک فضیلت و ارزش اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد، آن وقت این دولت موفق است و جامعه را از رفاه و رشد سالم در بعُد مادی و معنوی ارتقا می‌دهد. از همین جهت است که می‌گوییم کار و تلاش و فلسفه بنیادین انقلاب اسلامی کار فکری، یدی و جهادی است.

قالیباف گفت: در سالهای قبل نیز اشاره کردم کار و جهاد هر دو برای یک جامعه اساسی است و شأنیت افراد محصول جدیت آنها در کارشان است و شأنیت افراد به جایگاه نیست بلکه تأکید می‌کنم به کار و تلاشی که انجام می‌دهند و از این بابت که کار یک فضیلت و ارزش اجتماعی محسوب می‌شود.

وی گفت: اگر ما به عنوان یک وظیفه انقلابی عنوان می‌کنیم که باید آرمان‌های انقلاب به واقعیت تبدیل شود، تبدیل کردن آرمان‌ها و شکل‌گیری آنها در گروه میزان تلاش و پشتکاری است که باید انجام دهیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه انقلابی‌گری یعنی جدیت در کار‌، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در ۱۴ خرداد چند سال قبل در حرم امام (ره) دشمنان نظام را ترسیم کردند و بیان داشتند مبارزه با آمریکا جز با کار چیزی دیگری نیست و اگر بگوییم انقلابی‌گری یعنی کار جهادی حرف گزافی نزده‌ایم.

قالیباف گفت: در کنار کار تجربه به ما می‌آموزد که اصلاح نظام اجرایی تأثیری بر خوب کار کردن دارد و ما باید یاد بگیریم کار خوب بکنیم.

وی ادامه داد: اهمیت و نقش نیروی انسانی همیشه خودش را نشان می‌دهد. امکانات، پول، ابزار و ساختمان نمی‌تواند جای نیروی انسانی را بگیرد و اگر نظام اداری، اجرایی ما هم دچار اشکال و ناکارآمدی باشد باید نسبت به رفع آنها اقدام شود و موجب خلل در خدمت‌رسانی کارمندان نمی‌شود و حتی  اصلاح یک نظام اداری و اجرایی در گرو همت، تلاش و اخلاص کارکنان یک مجموعه است.

شهردار تهران گفت: امروز خدا را شاکریم که با همه فرازونشیب‌ها و سختی‌هایی که وجود دارد در بین همه دستگاه‌ها نام شهرداری تهران به همت تلاش کارکنان با افتخار و باشکوه است و این توفیق را داشته‌ایم که خدمت بی‌منت به مردم عزیز و فداکار داشته باشیم.

قالیباف به ارائه خدمات رفاهی از جمله بحث مسکن و درمان کارکنان اشاره کرد و گفت: این دو موضوع بعضی اوقات صد درصد حقوق کارمندان را می‌گیرد و باید اقدام اساسی در این باره صورت بگیرد.

وی گفت: ۸۰ درصد حقوق را یک کارمند باید برای مسکن اختصاص دهد. امسال در بودجه ۹۵ پیشنهاد دادیم که معافیت عوارض پروانه برای تعاونی مسکن تا ۳۰ میلیون تومان افزایش یابد و با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران این اتفاق افتاد.

شهردار تهران ادامه داد: ۳۰ هزار نفر در مجموع شهرداری تهران در طول دهه گذشته از امتیاز مسکن استفاده کرده‌اند و در حوزه مسکن کارکنانی که حضور قدیمی‌تری در شهرداری داشتند در اولویت قرار می‌گیرند.

قالیباف گفت: ۳۰ هزار نفر در مجموع تعاونی‌ها که بیش از ۱۵۰ تعاونی در شهرداری تهران وجود دارد ثبت‌نام شده‌اند و بر اساس ‌آیین‌نامه واگذاری مسکن در دولت و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران اقدام کردیم و این اختیارات را برای مسکن‌دار شدن کارکنان شهرداری تهران لازم می‌دانیم.

وی گفت: ۵۲ درصد از این ۳۰ هزار نفر تا امروز صاحب مسکن شدند و ۴۸ درصد دیگر هنوز در مسیر مسکن هستند ولی عمدتاً زمین را گرفته‌اند و از تخفیف زمین و پروانه نیز برخودار شدند.

شهردار تهران بیان داشت: بخشی از تعاونی‌ها و هیأت مدیره‌ها اختلافاتی دارند و تأکید بعدی بنده این است که نظارت کلی با شهرداری باشد تا تعاونی‌ها با مشکل مواجه نشوند.

قالیباف گفت: بعضی نقل‌ها گفته می‌شود ولی ما بحث واگذاری امتیازات، پروانه و زمین را بر اساس مُر قانون انجام داده‌ایم و تخفیفات نیز بر همان اساس بوده است.

وی گفت: برخی تعاونی‌های دیگر که حتی در زیرمجموعه شهرداری نیز نبودند ولی شهرداری بر اساس مقررات کمک کرده است مانند تعاونی قوه قضاییه که بیش از ۵ هزار نفر عضو دارد و این تعاونی نیز از تخفیفات برخوردار شده است.

شهردار تهران تأکید کرد: بنده در چهارچوب مقررات در دو موضوع مسکن و درمان هیچ مضایقه‌ای ندارم.

قالیباف با تأکید بر اینکه تحت تأثیر دروغ‌ها و جوسازی‌ها قرار نمی‌گیریم گفت: کمتر کسی در شهرداری اندازه بنده وقت می‌گذارد و تا امروز نیز از هیچ مزایایی در شهرداری استفاده نکردم و برای رفاه حال کارمندان شهرداری از آبرویم نیز مایه می‌گذارم که به درستی انجام وظیفه کنم.

وی در ادامه درباره درمان کارکنان شهرداری تهران، اظهار داشت: بعضی از خانواده‌ها هستند که دارای چند فرزند معلول و یا صعب‌العلاج هستند و اگر هم تمام حقوق خود را صرف درمان این افراد کنند کار نمی‌توانند نسبت به درمان کامل این افراد اقدام کنند.

شهردار تهران به اشاره به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند افرادی که در دستگاه‌های دولتی مشغول هستند رنج مریضی برای آنها کفایت می‌کند و نباید رنج دیگری نیز بکشند.

وی گفت: در ۷ سال گذشته تعداد جمعیت بیماران صعب‌العلاج و معلولین مجموعه شهرداری تهران از زیر ۴۰۰ نفر به هزار نفر رسیده است و باید در حوزه درمان این افراد اقدام کنیم.

قالیباف گفت: وقتی فردی کل دریافتی‌اش در شهرداری ۲ میلیون تومان است ولی ماهیانه ۲.۵ میلیون تومان هزینه دارد چه اقدامی باید انجام دهد؟

شهردار تهران ادامه داد: از محل صرفه‌جویی قادریم خدمات درمانی را افزایش دهیم و خدمات بهتری در این حوزه ارائه شود.

وی درباره ازدواج کارکنان و فرزندان آنها اشاره کرد و گفت: ما در اقلام اساسی در صورتی که کالای ایرانی و بهتری برند باشد می‌توانیم با قیمت ارزان‌تر و از دم قسط این کار را انجام دهیم و ضمانت آن را نیز معاونت منابع انسانی شهرداری تهران داشته باشد و از حقوق متقاضیان کم شود.

قالیباف یادآور شد: می‌توان با برنامه‌ریزی صورت گرفته ۱۰ قلم کالای اساسی را با حداقل ۱۵ درصد تخفیف در  اختیار متقاضیان کارمند شهرداری تهران قرار داد و طول قسط آن نیز ۳۶ ماهه باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا