اجتماعی و فرهنگی

هشدار به ایرانی‌ها درباره سفر نوروزی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  مسعود سلطانی‌فر به شرایط خاص ایران از نظر امنیت در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه اشاره و اعلام کرد: بنده به عنوان کسی که حفظ امنیت گردشگران ایرانی در اقصی نقاط جهان را وظیفه خود می‌دانم، موظفم اعلام کنم که برخی از کشورهای اطراف ما که در این ایام مقصد گردشگران داخلی قرار می‌گیرند از امنیت لازم برخوردار نیستند.

 

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: به همین دلیل در رابطه با سفر به برخی از کشورهای منطقه در این ایام هشدار می‌دهم و اعلام می‌کنم که در ایام نوروز امن‌ترین نقطه برای گردشگری کشور خودمان است.

 

وی با بیان اینکه عده‌ای سعی دارند با فضاسازی، هزینه گردشگری در کشور در روزهای تعطیلات را گزاف جلوه دهند گفت: حتی اگر این هزینه‌ها با رشدی ۱۰۰ درصدی هم مواجه باشد، باز هم در مقایسه با افزایش هزینه‌های سفرهای خارجی ناچیز است.

 

این مسئول که در هفتمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که شامگاه روز شنبه (۱۵ اسفند)، به میزبانی استان البرز برگزار شد، صحبت می‌کرد، با انتقاد از افزایش هزینه تورهای خارجی برای گردشگران ایرانی در ایام نوروز گفت: برخی از این شرکت‌ها یک تور ۸۰۰ هزار تومانی در ایام عادی را با رقمی حدود دو میلیون تومان در ایام تعطیلات به ایرانیان ارائه می‌دهند.

 

وی ادامه داد: امیدواریم مردم با درک صحیح از شرایط موجود و امنیت حاکم بر کشور در این روزها، سفر داخلی در نوروز ۹۵ را در دستور کار خود قرار دهند.

 

معاون رئیس جمهور همچنین اظهار کرد: امسال از نظر مالی و بودجه‌ای سال سختی بود، اما خوشبختانه با تدبیر و مدیریت دولت یازدهم این مشکلات با موفقیت پشت سر گذاشته شد.

 

وی ادامه داد: خوب است مدیران اجرایی کشور بدانند که کشورهای صادرکننده نفت و همسان ایران در خلال این کاهش چشمگیر قیمت نفت، یا با تورم فزاینده مواجه شدند یا به استقراض از نهادهای بین‌المللی روی آوردند و یا اینکه قیمت فرآورده‌های نفتی در کشور خود را افزایش دادند.

 

سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: اما در ایران با توجه به سیاست تامین معیشت مردم توسط دولت یازدهم، نه تنها تورم رو به کاهش گذاشت بلکه قیمت فرآورده‌های نفتی نیز افزایش پیدا نکرد.

 

وی با اشاره به اینکه برجام در طی ۲۰۰ سال اخیر ایران دستاوردی خاص است گفت: ما باور داریم که پس از اجرای برجام در ماه‌ها و سال‌های آینده وضعیت مطلوبی را تجربه خواهیم کرد.

 

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه به امنیت پایدار ایران در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: در زمانی که برخی بخش‌های اقتصادی کشور در رکود به سر می‌برند، بخش گردشگری از رونق خوبی برخوردار است.

 

وی افزود: دولت تدبیر و امید از دو سال قبل سیاست تعامل و گسترش روابط با جهان را در پیش گرفت و همین عامل نقش فزاینده‌ای در روند رو به رشد جذب گردشگر داشته است.

 

سلطانی‌فر به سرمایه‌گذاری‌های اخیر در بخش گردشگری کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۹۵۰ پروژه توسط بخش خصوصی با اعتباری بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان در دست اقدام است که ۳۰۰ مورد آن به ساخت هتل با گریدهای مختلف مربوط می‌شود.

 

وی از روند رو به رشد ورود گردشگر خارجی به کشور گفت و اعلام کرد: آمار جهانی گردشگر خارجی رقمی معادل ۴.۶ درصد را نشان می‌دهد، اما این رقم در دو سال گذشته برای ایران ۱۲ درصد بوده است که نشان از رونق صنعت توریسم کشور دارد.

 

سلطانی‌فر افزود: گردشگری داخلی نیز با رشد و افزایش خوبی همراه بوده که علاوه‌بر افزایش تنوع زمانی سفر، با افزایش تنوع مقاصد گردشگری نیز همراه بوده است.

 

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به دو هدف افزایش تنوع مکانی و زمانی گردشگری اشاره کرد و یادآورشد: اعتقاد ما این است که گردشگری داخلی نباید فقط به ایام خاصی از سال و به چند منطقه محدود شود، به همین دلیل شعار «جهانگردی را با ایرانگردی آغاز کنیم» را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم.

 

معاون رئیس دولت یازدهم ادامه داد: بسیاری از جاذبه‌های گردشگری ایران بی‌بدیل هستند. ایران یک کشورموزه است که ترین‌های زیادی را در خود جای داده است؛ گرمترین نقطه زمین در شهداد، گرمترین آب گرم معدنی جهان در مشکین شهر، بلندترین گنبد آجری جهان، بلندترین و زیباترین تپه‌های شنی دنیا و سه هزار و ۹۰۰ کیلومتر ساحل در شمال و جنوب کشور.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات پیش روی گردشگری کشور اشاره کرد و افزود: یکی از بزرگترین مشکلات گردشگری ایران، محدودیت امکانات اقامتی برای سطوح مختلف درآمدی است.

 

سلطانی‌فر با بیان اینکه ما ملزم به افزایش هتل‌ها در کشور هستیم اضافه کرد: بدین منظور در سال ۹۴ بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل ۴۸ پروژه اقامتی به خصوص هتل‌های سه، چهار و پنج ستاره از صندوق توسعه ملی با نرخ سود ۱۴ درصد اختصاص داده شد.

 

وی افزود: با این اقدام انتظار داریم و امیدوار هستیم طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ تعداد زیادی از این هتل‌ها به بهره‌برداری برسند و تاثیر مثبتی در رونق گردشگری کشور داشته باشند.

 

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پایان درباره توسعه مکان‌های اقامتی برای سطوح درآمدی پایین‌تر نیز خاطرنشان کرد: برای سطوح درآمدی پایین‌تر ایجاد هتل آپارتمان‌ها و هتل‌های یک و دو ستاره در دستور کار قرار دارد و همچنین طبق توافقی که با شهرداری‌ها صورت گرفته، بنا داریم امکانات مراکز اقامتی که در پارک ها و ورودی شهرها ساخته شده است را افزایش دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا