اجتماعی و فرهنگی

خداحافظی با بنزین خارجی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سعید متصدی معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در نشست خبری خود در نمایشگاه محیط زیست با خبرنگاران به سوالات مختلف رسانه‌ها پاسخ داد.

وی در ابتدا به مشارکت صورت‌گرفته در برپایی این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: شرکت‌های صنعتی و تولیدی و دانش‌بنیان محصولات و تکنولوژی‌های خود را عرضه کردند، همین‌طور شرکت‌های بین‌المللی که به دنبال سرمایه‌گذاری‌ها هستند در این نمایشگاه حضور یافتند.

معاون سازمان محیط‌ زیست با اشاره به حضور وزرای محیط‌ زیست فنلاند و اتریش در تهران و بازدید از نمایشگاه محیط‌ زیست گفت: قائم‌مقام وزیر محیط‌ زیست ژاپن نیز از جمله کسانی بود که از نمایشگاه بازدید کرد.

متصدی در ادامه به دوران پساتحریم اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها موجب شده بود تا ما از داشتن تکنولوژی‌های روز عقب بمانیم و به خاطر همین امروز بخشی از آلاینده‌هایی که از آنها رنج می‌بریم، مربوط به تحریم تکنولوژی می‌شود.

وی به رفع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: امروز هیچ صنعت‌کاری بهانه‌ای برای عدم رعایت ملاحظات زیست‌محیطی نخواهد داشت، چون نمی‌تواند بگوید تحریم هستیم و تکنولوژی نداریم، لذا با جدیت تمام همه موارد را پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم ایرانی سبز و پاک داشته باشیم.

وی هشدار داد به همه کسانی که به‌نحوی به‌عنوان آلوده‌کننده مطرح هستند، اعلام می‌کنم از این به بعد هیچ‌گونه بهانه‌ای برای تولید آلودگی پذیرفته نیست و هرچه سریع‌تر باید ملاحظات محیط‌ زیست را رعایت کنند.

معاون سازمان محیط‌زیست در پاسخ سؤال یکی از خبرنگاران در مورد میزان بنزین وارداتی گفت: یکی از مسائلی که در سال ۹۲ به آن رسیدیم، وجود بنزین پتروشیمی در پمپ‌بنزین‌ها بود که باید تأکید کنیم در اصل این محصول بنزین نبود و بی تی ایکس به شمار می‌رفت که بنزن فراوانی داشت و بسیار آلوده‌کننده بود.

وی تأکید کرد: با موافقت دولت قرار بر این شد تا این محصول به هر قیمتی از بازار حذف شود و کمبود بنزین را با واردات بنزین یورو ۴ از خارج تأمین کنیم.

متصدی با اشاره به بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در آینده‌ای نزدیک گفت: با بهره‌برداری از این پالایشگاه، واردات بنزین به صفر می‌رسد و تمام نیاز داخلی ما تأمین خواهد شد.

وی میزان تولید بنزین یورو ۴ در کشور را ۲۴ میلیون لیتر عنوان کرد و گفت: این درحالی است که ما ۷۰ میلیون لیتر بنزین استفاده می‌کنیم.

معاون سازمان محیط‌ زیست با اشاره به توزیع بنزین یورو ۴ در ۸ کلان‌شهر کشور، گفت: ما باید به سمت تولید بنزین یورو ۵ برویم؛ چراکه در سال ۹۷ استاندارد خودروهای ما یورو ۵ می‌شود و به همین علت برنامه وزارت نفت برای تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تولید بنزین یورو ۵ است.

وی در ادامه به همکاری مشترک با وزارت نفت در اجرای طرح کهاب اشاره کرد و گفت: این طرح شامل کنترل، هدایت و جمع‌آوری بخارات بنزین است که امیدواریم به‌زودی اجرایی شود.

متصدی درمورد پروژه انتقال آب به رفسنجان و همین‌طور پروژه‌هایی که فاقد مجوز ارزیابی محیط‌ زیست هستند، گفت: در ارتباط با پروژه‌هایی که نیازمند ارزیابی هستند ۴ برخورد صورت می‌گیرد، اول اینکه یک سری از گزارش‌ها به‌طور کامل رد شده که با آنها برخورد می‌کنیم. دوم مجوزهایی است که مشروط صادر شده است، سوم مجوزهایی است که برای پروژه به‌صورت توافقی صادر شده و چهارم برخورد با پروژه‌هایی است که درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اما مجوزهای محیط‌ زیستی ندارد.

وی در مورد پروژه‌هایی که مجوز ندارند، گفت: حدود ۱۰۰ پروژه در کشور داریم که قبل از سال ۹۲ کار خود را آغاز کرده‌اند و بین ۵ تا صد درصد هم پیشرفت فیزیکی داشته‌اند که متأسفانه فاقد مجوز ارزیابی محیط‌ زیست هستند، اما به‌علت فقدان قانون نمی‌دانیم که با این پروژه‌ها باید چه برخوردی صورت بگیرد.

معاون سازمان محیط‌ زیست با تأکید بر اینکه فعلاً جلوی فعالیت این‌گونه‌ها پروژه‌ها گرفته شده است، گفت: این پروژه‌ها شامل پروژه‌های نفتی، سدسازی، فولاد کرمان، سد شفارود، سدخرسان و انتقال آب سبزکوه می‌شود که تا زمان تعیین‌تکلیف همگی متوقف شده است و مقرر شده همه خسارت‌هایی که می‌بینند را از آنجا که فاقد مجوز هستند، خود مجری باید تقبل کند.

متصدی با تأکید بر اینکه کسی که مقررات را رعایت نمی‌کند باید تاوان تخلف را بدهد، گفت: امسال ۱۱۴ پروژه مورد ارزیابی قرار گرفت که ۳۵ مورد آن به‌علت عدم رعایت ملاحظات زیست‌محیطی رد شد. ۱۴ مورد مجوز کامل گرفتند، ۲۴ مورد موافقت مشروط شد و ۳۷ مورد مجدداً بررسی می‌شوند.

وی با بیان اینکه برخی از پروژه‌های سدسازی که متوقف شده است، ۶۰ درصد پیشرفت داشته است، گفت: اینها مصداقی از حیف‌ومیل بیت‌المال است که لازم است دستگاه‌های نظارتی به آن ورود کنند.

معاون سازمان محیط‌ زیست به اصلاح روند صدور مجوز ارزیابی محیط زیستی اشاره کرد و گفت: در گذشته کسی حتی یک خط از این مجوزها را نمی‌دانست، اما اکنون حضور نمایندگان مردم، رسانه‌ها و NGOها در جلسات صدور مجوز ارزیابی آزاد است و مردم می‌توانند تعهداتی که مجری داده را مطالبه کرده و پیگیری کند.

متصدی در مورد برنامه‌های محیط‌ زیست برای افزایش روزهای پاک گفت: یک برش یک‌ساله از فعالیت‌ها و استراتژی‌های بلندمدت‌مان را آماده کردیم و در اختیار دولت قرار داده‌ایم، کارگروهی نیز تشکیل شد تا در مورد آن اقدام شود.

وی در مورد جزئیات این برش یک‌ساله گفت: این طرح مربوط می‌شود به افزایش حمل‌ونقل عمومی، ساماندهی صنعت، کاهش آلایندگی خودروها، طرح کهاب و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده با تأکید بر مینی‌بوس و اتوبوس.

معاون سازمان محیط‌زیست در ادامه بر گردش آزاد اطلاعات تأکید کرد و گفت: شخصا روزهایی را که شاخص هوا ۵۱ بود،‌ پاک اعلام نکردم و روزهایی که شاخص هوا ۱۰۱ بود را نیز ناسالم اعلام کردیم و این نشان می‌دهد که ما حتی یک درجه نیز برایمان اهمیت دارد.

متصدی به توقف استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه رامین اهواز اشاره کرد و گفت: اکنون تمامی خودروهای سواری تولیدی با استاندارد یورو ۴ و وارداتی با استاندارد یورو ۵ هستند، همچنین برای مینی‌بوس و اتوبوس استاندارد یورو ۳ همراه با DPF را قرار دادیم که تولیدکنندگان مهلت یک‌ساله خواستند و ما با سختگیری به آنها گفتیم بعد از یک سال باید استاندارد یورو ۴ به همراه DPF داشته باشند.

وی تأکید کرد: مهلت یک‌ساله برخی از تولیدکنندگان مینی‌بوس و اتوبوس به پایان رسیده و ما جلوی تولیدات آنها را گرفته‌ایم،‌ همچنین جلوی تولید برخی محصولات مزدا و پژو اتوماتیک پارس به‌عنوان خودروی سواری نیز گرفته شده است.

معاون سازمان محیط‌زیست در بخش پایانی صحبت‌های خود تأکید کرد: چیزی به‌عنوان پدیده ریزگرد وجود ندارد و عبارت درست آن گردوغبار است که ما برای کنترل آن به‌خصوص در خوزستان ۵ هزار هکتار از بیابان‌ها را گیاه کاری یا مالچ‌پاشی کردیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا