شورای شهر

چمران:هنوز درباره انتخابات سال آینده تصمیمی نگرفته‌ام/ شرکتم در انتخابات ۹۶ بستگی به شرایط دارد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مهدی چمران صبح امروز در نشست خبری خود با بیان اینکه متاسفانه دعوتنامه‌های "نمایشگاه ساختمان" در سایت نمایشگاهی سئول به دستمان رسیده است، گفت: این نمایشگاه ساختمان، یکی از نمایشگاه‌های شلوغ و پر ازدحام است که در بزرگراه شهید چمران و مسیرهای اطراف آن ترافیک ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه در حالی هنوز در سایت نمایشگاهی سئول،‌ نمایشگاه برگزار می‌شود که شهر آفتاب توانایی برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ را دارد، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه در سئول هیچ دستاورد دیگری جز آزار و اذیت ساکنان ندارد و تنها سبب ایجاد گره ترافیکی می‌شود و این در حالیست که نمایشگاه شهر آفتاب با پول مردم ساخته شده اما برخی اصرار دارند که نمایشگاه‌ها در سایت سئول و در شرایط نامطلوب برگزار شود.

چمران با اشاره به نامه اعضای شورای شهر به رئیس جمهور گفت: نامه‌ای با امضای همه اعضای شورای شهر برای رئیس جمهور ارسال شده تا هر چه زودتر مشکل این سایت نمایشگاهی نیز رفع شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایرادات برنامه ششم توسعه گفت: متاسفانه در برنامه ششم توسعه مشکلات مدیریت شهری دیده نشده و قطعا شهرداری‌ها با این برنامه (فشل) می‌شوند.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به عدم تخصیص مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها تصریح کرد: در گذشته سهم ۳.۵ درصدی شهرداری‌ها از محل مالیات بر ارزش افزوده مستقیما پرداخت می‌شد؛ اما حالا در برنامه ششم توسعه شیوه تغییر یافته به گونه‌ای که مالیات بر ارزش افزوده که به عنوان یکی از منابع درآمدی پایدار شهرداری همواره مورد توجه بوده به حساب خزانه دولت رفته و پس از آن به شهرداری‌های سراسر کشور تخصیص داده می‌شود.

چمران با بیان اینکه حالا از خزانه بیرون آمدن این پول بسیار سخت است، گفت: لقمه را از پشت سر در دهان می‌گذارند و این در حالیست که باید مردم و افکار عمومی از این موضوع اطلاع یابند چرا که پول عوارضی که آنها می‌دهند ممکن است در سایر شهرهای دیگر نیز صرف شود.

وی با بیان اینکه با این شیوه صندوقی ایجاد کرده‌اند که از هر کجایی که مشکلی وجود داشته باشد از محل آن پول بردارند، افزود: این در حالیست که خود شهرداری‌ها از همه مستحق‌تر هستند.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه در تمام برنامه ششم حتی یک بند و اشاره‌ای به شورای شهر نشده است، تصریح کرد: این در حالیست که در برنامه‌های قبلی در مورد مدیریت واحد و یکپارچه شهری و واگذاری تصدی گری به شهرداری‌ها نکاتی بیان شده است.

وی با بیان اینکه مغایرت قانونی دیگری در برنامه ششم توسعه وجود دارد، افزود: طبق قانون عوارض یک شهر نمی‌تواند در شهر دیگر هزینه شود و این مسئله نیز بر خلاف قانون است.

چمران با بیان اینکه متاسفانه وزارتخانه‌های کشور ، اقتصاد و سازمان برنامه ریزی بدون حضور شوراها گردهم آمده و نسبت به تهیه آئین نامه تقسیم و توزیع این عوارض اقدام کردند، گفت: در هیچ کدام از این جلسات و در هیچ جای آئین نامه نامی از مدیریت شهری برده نشده و بدون اطلاع و هماهنگی آئین نامه نوشته شده است.

وی با بیان اینکه بارها وزیر کشور و رئیس جمهور در مورد دولتی  کردن نهادهای عمومی غیر دولتی هشدار داده‌اند ادامه داد: متاسفانه عملکرد و حرف دولتمردان پارادوکس دارد و پیشنهاد می‌شود وزیری برای امور شورا و شهرداری در نظر گرفته شود.

رییس شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش رسانه‌ها در پوشش اخبار شورای شهر گفت: سال آخر شورای شهر است و رسانه‌ها را به پرهیز از هیجان دعوت می‌کنم چراکه بحث‌های رسانه‌ای تاثیر زیادی بر انحلال شورای اول داشت که حتی به ترور یکی از اعضای شورای شهر نیز انجامید و دو الی سه نفر از اعضا نیز متهم شدند و توصیه می‌شود رسانه‌ها برای ایجاد هیجان خبری، آتش را تندتر نکنند. هر چند که هیجان برای خبر لازم است اما تا جایی که به اصالت و صداقت خبر آسیب نزند.

رأی گیری الکترونیکی اعضای شورای شهر

چمران در مورد بی نظمی اعضا در زمان رأی گیری و قول الکترونیکی شدن آن گفت‌: در سال اول دوره چهارم قرار بود رأی گیری الکترونیکی شود و حتی دستگاه‌های مورد نیاز آن نیز خریداری شد؛ اما نصب آن نهایی نشد.

وی با بیان اینکه شورا محیط کوچکی است و دوستان نیز علاقمند هستند که هر موقع دلشان خواست حرف بزنند گفت: بنده به شرطی موافق الکترونیکی رأی گیری هستم که به مانند مجلس راحت‌تر و سریعتر باشد.

انتقاد اعضا از اداره جلسات

هنوز برای انتخابات دوره پنجم شورا اقدامی نکرده‌ام

چمران در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به انتقادات اعضای شورای شهر مبنی بر اداره سلیقه‌ای جلسه توسط هیئت رئیسه گفت: انتقاد کردن راحت است و من بارها از دوستان خواسته‌ام که نمونه‌هایش را بیان کنند.

وی با بیان اینکه من آئین نامه اداره جلسات شورای شهر را نوشته‌ام و در شورای عالی نیز به تصویب رسیده ادامه داد: من مایل نیستم در مورد این موضوع بیشتر از این صحبت کنم اما آئین نامه را از حفظ هستم و می‌توانید اداره این شورا را با شوراهای دیگر مقایسه کنید.

رییس شورای شهر تهران در خصوص حضورش در دوره پنجم شورای شهر گفت: من هنوز کاری را برای انتخابات آتی شروع نکرده‌ام. چرا که به نظرم درست نیست یک سال آخر هر فعالیتی سیاسی و انتخاباتی شود.

وی افزود: من هنوز از هیچ کس دعوت نکرده و در پاسخ به دعوت دیگران نیز عنوان کرده‌ام که هنوز زود است و صبر کنید و تصمیم خاصی نگرفتم. از نظر آسایش فکری دوست دارم که به کارهای فرهنگی‌ام که آرامتر است بپردازم و حضورم بستگی به شرایط و برنامه ریزی دارد.

چمران در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر عدم کمک دولت به شهرداری و گمانه شخصی بودن این عدم کمک‌ها خاطرنشان کرد: اختلافات بین دولت و شهرداری شخصی نیست و مطمئن باشید که اگر هم شهردار و هم رئیس جمهور یک نفر بود باز هم بین شهرداری و دولت اختلاف نظر وجود داشت؛ چرا که اختلاف بین این دو دستگاه مبنایی و سنتی است.

وی با بیان اینکه در گذشته وزارت کشور و دولت صاحب شهرداری‌ها بودند گفت: حالا شهردار را چند نفر انتخاب می‌کنند و این موضوع برای دولت قابل قبول نیست.

رییس شورای شهر تهران با رد حضور قالیباف در رأس اختلافات افزود: هر کسی شهردار باشد این مشکلات وجود دارد و شما دقت کنید که در مشهد شهردار که قالیباف نیست اما مشکل شهرداری مشهد با وزارت کشور حتی به دیوان عدالت اداری نیز کشیده شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه این روحیه در دولت هنوز از بین نرفته که بتواند کارهایش را برون سپاری کند، گفت: معتقدیم که هر چقدر دولت چالاک تر باشد بهتر می‌تواند نسبت به اداره کشور اقدام کند.

چمران در خصوص حواشی طرح صیانت از باغات و عدم رأی گیری اصلاحیه این طرح ادامه داد: اول باید فوریت این طرح مورد رأی گیری قرار بگیرد و مطمئن باشید اگر در ابتدا اصلاحات مورد رأی گیری قرار می‌گرفت این اقدام غیر قانونی بود.

وی با بیان اینکه در مورد باغات بحث مفصل است گفت: در دهه هفتاد فضای سبز یکسان به شدت به دلیل ساخت و سازهای فراوان کم شد و مسئولان از این وضعیت نگران شدند اما ما نمی‌توانیم برخورد قهری با مردم داشته باشیم به همین دلیل در شورا تصویب شد که به جای ساخت ۶۰ درصدی باغ ۳۰ درصد به مالک اجازه ساخت داده شود اما یک طبقه تشویقی باشد اما حالا می‌گویند که در طرح باغات جدید ۷.۵ درصد اجازه ساخت به مالک داده شود و این قطعا چاره کار نیست. چرا که عده‌ای به درخت به چشم دشمن نگاه می‌کنند و هر کاری برای خشک کردن درخت انجام می‌دهند و حالا با این طرح‌های عجولانه نمی‌توانیم مردم را مشتاق به حفظ درختان کنیم.

چمران با بیان اینکه بنده شهرداری را به دادگاه تخلفات اداری معرفی کردم چرا که به جای گودبرداری ۳۰ درصدی اجازه گودبرداری ۶۰ درصدی داده بود، گفت: حتی به شخصه طرح‌های خاص برای حفظ باغات داده و برای مالک کروکی کشیدم چرا که معتقدم نمی‌توانیم به دلیل کمبود اعتبارات ملزم به خرید همه باغات تهران و تبدیل آن به پارک کنیم و تنها مردم هستند که می‌توانند نسبت به حفظ درختانشان اقدام کنند.

رییس شورای شهر تهران در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر تذکر یکی از اعضای شورای شهر در خصوص انعقاد قرارداد مسئولان شهرداری با اقوامشان گفت: شهرداری عنوان کرده است که عضو تذکر دهنده مصادیق و مستندات خود را ارائه کند اما این عضو شورا روز گذشته مصادیق را به من تلفنی اعلام کرد و به او گفتم که مصادیق و مستندات خود را هر چه زودتر مکتوب کرده و ارائه کند.

وی در خصوص انتخابات هیئت رئیسه شورا که به زودی برگزار می‌شود گفت: باید بررسی‌های لازم انجام بگیرد تا ببینم به عنوان رئیس کاندید می‌شوم یا خیر؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا