سیاسی

احراز صلاحیت‌ها را به عهده مردم بگذاریم

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  عصر امروز نشستی پیرامون انتخابات به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف با حضور علی مطهری نماینده مردم تهران در سالن آمفی تئا‌تر مرکزی دانشگاه شریف برگزار شد.

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس و انقلاب مظهر دموکراسی هستند گفت: دموکراسی به معنای حاکمیت مردم بر مردم است البته بنیان گذاران دموکراسی معتقدند که دموکراسی واقعی به طور مطلق تحقق پیدا نمی‌کند و آنچه که وجود دارد دموکراسی مقید است چرا که هر جامعه‌ای برای خود دارای ایدئولوژی، فرهنگ و عرف حاکمی است و همین امر دموکراسی را مقید می‌کند.

وی تصریح کرد: پس این گونه نیست که آنچه که مردم می‌خواهند تحقق پیدا کند و در واقع ایدئولوژی‌ها قیدی برای دموکراسی هستند به همین دلیل پس از پیروزی انقلاب بحث‌ها پیرامون نظام کنونی بود که آیا تعییر جمهوری اسلامی تعبیر درستی است؟

مطهری با بیان اینکه کلمه جمهوری اسلامی خودش معنی خود را نقض می‌کند گفت: هیچ‌گاه جمهوریت با اسلامیت هماهنگ نیست و برخی از روشنفکران این ایراد را وارد می‌کردند که تعبیر جمهوری اسلامی برای نظاممان تعبیر درستی نیست.

وی ادامه داد: در‌‌ همان زمان پاسخ داده شد که جمهوری اسلامی در جامعه‌ای که اکثر آن مسلمان نباشند تعبیر قابل تحققی نیست و با دموکراسی ناسازگار است ولی در کشوری که اکثر قریب به اتفاق آن همه مسلمانند تعبیر جمهوری اسلامی متناقض نیست و منافاتی ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه التزام به یک مکتب هیچ‌گاه منافاتی با دموکراسی ندارد ادامه داد: البته قبول داریم که دموکراسی در جمهوری اسلامی دچار آسیب شده آنچه که مورد نظر قانون اساسی بوده و با آنچه که امروز می‌بینیم در راستای یکدیگر نیست چرا که در طول تاریخ جمهوری اسلامی به مرور نقش مردم در انتخاب نماینده خود کم رنگ شده و یکی از‌‌ همان دلیل‌ها مسئله نظارت استصوابی شورای نگهبان است.

وی با اشاره به نظارت استصوابی شورای نگهبان گفت: نظارت استصوابی به انواع مختلف در کشور تصویب شده و به اشکال مختلف قابل اجراست. یکی از اشکالاتی که به این نظارت وارد می‌شود این است که مردم را در انتخاب نماینده خود محدود می‌کند در واقع نظارت استصوابی یعنی اینکه ما صلاحیت یک نامزد را برای انتخابات احراز کنیم قبلا شرایط طوری بود که استعلام چهارگانه از نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، ثبت احوال و وزارت دادگستری کسب می‌شد که آیا فرد سوء سابقه دارد یا خیر در صورت نبود هیچ مشکلی به مردم محول می‌شد.

مطهری ادامه داد: ولی بعد‌ها قانون اصلاح شد که این پس از مجلس چهارم شروع شد و شورای نگهبان باید صلاحیت فرد را احراز کند. برخی‌ها در این میان می‌گویند که ممکن است اطلاعات شورای نگهبان برای احراز صلاحیت‌ها کافی نباشد و به همین دلیل عده‌ای از رقابت در انتخابات باز می‌مانند.

وی با بیان اینکه نظارت استصوابی به سلیقه افراد در طول سال‌های گذشته سرایت کند اشتباه است ادامه داد: برای مثال اگر کسی در انتخابات سال ۸۸ طرفدار فلان کاندید بوده و یا در ستاد فلان کاندید فعالیت داشته او امروز رد صلاحیت می‌شود و یا اگر در خیابان‌ها اعتراضی کرده و از آن عکسی وجود دارد و یا نامه‌ای را به حمایت از یک کاندید امضا کرده آن فرد را رد صلاحیت کنیم ما با این مورد مشکل داریم چرا که نقش مردم را در انتخابات کم رنگ می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: معتقدیم اگر فردی دارای فساد بانکی اخلاقی و سیاسی و یا جاسوسی نیست احراز صلاحیتش را به عهده مردم بگذاریم من معتقدم جامعه ضمن اینکه توسط حاکمیت اداره می‌شود گاهی باید بستر را برای آراء و نظرات مردم باز گذاشت.

وی با بیان اینکه دموکراسی با آزادی بیان قرابت دارد گفت: اگر بخواهیم نگاهی به خلافت حضرت علی بیندازیم که چگونه با خوارج برخورد کردند نوع دموکراسی ما در دوران اسلامی کنونی و برخورد با منتقدین و مخالفان مانند ایشان نیست چرا که به مجرد یک انتقاد آن را محدود و برچسب گذاری می‌کنیم.

مطهری در پاسخ به سوالی از دانشجویان مبنی بر اینکه ما برای چه انقلاب کردیم پاسخ داد: فلسفه انقلاب روشن است حکومت استبدادی وابسته به خارج روی کار بود و طبیعی است که باید انقلاب شکل می‌گرفت. حکومت‌های شاهنشاهی بیشتر نقش تشریفاتی دارد و تمام اداره حکومت به دست نخست وزیر است ولی در زمان مشروطه و پهلوی شاه بر مردم حاکم شده بود.

وی به اهداف انقلاب که عدالت آزادی و استقلال و دموکراسی بود اشاره کرد و افزود: آزادی در طول تاریخ کشورمان فراز و نشیب‌های بسیاری داشته در بعضی از دوره‌ها با منتقدین برخورد‌ها خوب بود و در برخی جا‌ها آسیب دیده‌ایم امروز بحمدالله ایران تنها کشوری است که خود برای خود تصمیم می‌گیرد و دیگر سفیر انگلیس و آمریکا برای کشورمان تصمیم گیری نمی‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به استقلال فرهنگی بعد از انقلاب گفت: به طور نسبی در بحث استقلال فرهنگی موفق عمل کرده‌ایم و دیگر خودباختگی نسبت به غرب وجود ندارد و این نکته قابل ارزیابی است.

وی با بیان اینکه پس از مسائل ۸۸ آزادی بیان با آسیب مواجه شده بود گفت: نوع برخورد حکومت با منتقدین و با معترضین سال ۸۸ مناسب نبود البته ما برخی از اعتراضات را به رسمیت نمی‌شناسیم برخی‌ها هر گونه اعتراض را با براندازی نظام یکی می‌دانند در قانون اساسی راهپیمایی مجاز است مگر اینکه مخل امنیت و خلاف قوانین اسلامی باشد و اینکه گفته می‌شود باید مجوز گرفته شود اشتباه است. برخی‌ها فکر می‌کنند که اگر انتقاداتی صورت بگیرد نظام در خطر است و بلافاصله افراد را متهم به همکاری با غرب می‌کنند باید نوع برخورد با معترضین سال ۸۸ اصلاح شود و یکی از کارهای مجلس آینده براساس همین موضوع می‌باشد.

مطهری با اشاره به اینکه البته اولویت اول هر مجلسی پیگیری و بررسی مسائل اقتصادی است گفت: رونق اقتصادی، مسائل خروج از رکود، افزایش تولید، حل سوء مدیریت‌های داخلی از جمله مسائلی است که باید در مجالس بررسی شود در مسئله سیاست داخلی مسئله توجه به حقوق ملت‌ها که در فصل سوم قانون اساسی ذکر شده متاسفانه در مجالس هفت و هشت و نه مورد بی‌توجهی قرار گرفت و گویی که چنین فصلی برای قانون وجود ندارد. برای مثال در بحث کشته شدن ستار بهشتی او تنها در یک وبلاگی مطلبی را منتشر کرد که طبق گفته مسئولان دولتی روزی هشت نفر از این وبلاگ بازدید می‌کردند حال چرا آن فرد کشته شده است؟ در واقع کسی هم پاسخگوی این قضیه نیست ما نمی‌گوییم نظام برنامه قتل این افراد را چیده است ولی در این میان ماموری تخلف کرده است.

وی اضافه کرد: اینکه حالا بیایید از خانواده آن افراد عذرخواهی کنید چه می‌شود؟ روزی وزیر اطلاعات سابق را خواستیم که چرا پیرامون مسائل ۸۸ عذرخواهی نمی‌کنید بگویید که مامور شما مقصر بوده بامردم حرف بزنید.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه متاسفانه در کشورمان فرهنگ عذرخواهی وجود ندارد گفت: برخی‌ها متصورند چون اسم نظام ما جمهوری اسلامی است از عالم ملکوت نازل شده است.

وی با بیان اینکه نوعی برخورد با منتقدین در سال ۸۸ حتی از نوع برخورد رژیم‌های گذشته با افراد بد‌تر بوده است گفت: شهید مطهری در روز ۱۵ خرداد سال ۴۲ علیه شاه سخنرانی کرد و بازداشت شد و پس از آزادسازی از زندان به تدریس دانشگاه ادامه داد حال اگر امروز استادی کوچک‌ترین اقدام و یا اعتراضات انتقادی کنند بلافاصله آن را اخراج و پرونده‌ای برای او درست می‌شود نوع نگاهی که به نظام دارید اشتباه است.

نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص قطع یارانه گفت: من با یارانه دادن به مردم مخالفم،اصل آن با اقتصاد مقاومتی منافات دارد؛البته بخاطر موضوع انتخابات فعلا جرات قطع آن را نداریم.

مطهری گفت: شما که می گویید در اروپا کسی جرات نظر دادن پیرامون هلوکاست را ندارد امروز شما هم همان کار را تکرار می کنید امیدواریم در مجلس دهم مسئله مسائل ۸۸ بررسی شود.

وی در واکنش به پخش کلیپی با مضمون بررسی مسائل جوانان از جمله ازدواج و اشتغال گفت: اگر ما شرایط خوب اقتصادی را هم مهیا کنیم باز هم مشکلات جوانان ادامه خواهد داشت چرا که در قشر مرفه هم چنین مشکلاتی وجود دارد.

 نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: پیرامون مسئله ازدواج جوانان هیچ راهی جز برگشت به اسلام وجود ندارد چرا که اسلام با دوری از ازدواج مخالف است مسائل جنسی عامل تکمیل انسان است در اسلام در درجه اول ازدواج دائم در درجه دوم ازدواج موقت و در درجه سوم تعدد زوجات مطرح شده که همه این راه حل معضلات اجتماعی است.

 مطهری افزود: کسانی که می گویند آزادی مطلق را در جامعه قرار دهیم با وجود آزادی مطلق مشکلات افزایش می یابد چرا که شاهدیم کشورهای اروپایی با این مسائل درگیر هستند تاکنون کمیسیون فرهنگی مجلس قانون تسهیلات ازدواج جوانان و صندوق ذخیره ارزی را برای حل این مشکل ایجاد کرد که البته آن طرح به خوبی اجرایی نشده است.

 وی با اشاره به موضوع یارانه ها گفت: به نظر من یارانه ها باید به مرور قطع شود و تنها به افرادی که زیر نظر کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار دارند ارائه شود یارانه دادن به مردم با اصل اقتصاد مقاومتی منافات دارد مردم باید مانند دیگر کشورها به دولت ها پول دهند وجود یارانه تنها برای دوره موقتی بود ولی ادامه آن کار درستی نبود.

 نماینده مردم تهران در مجلس افزود: مجلس با هم هم نظر هستند که باید یارانه ها قطع شود ولی چون بحث انتخابات مطرح است فعلا جرات قطع آن را نداریم.

 مطهری در پاسخ به این سوال دانشجویان مبنی براینکه شورای نگهبان مورد حمایت رهبر معظم انقلاب و امام خمینی نیز بوده و هست و ایشان هم نظارت استصوابی این نهاد را قبول دارند پاسخ داد: من فکر می کنم نظارت استصوابی برخی از تعبیرهایش می تواند درست باشد و گاهی اشکال غلط در آن موجود است رهبری منظورشان شکل درست از نظارت استصوابی است که از آن حمایت می کنند.

 وی با اشاره به مسائل ۸۸ گفت: فتنه به معنای لغوی یعنی جایی که حق و باطل مخلوط و تشخیص آن توسط مردم میسر نباشد در سال ۸۸ هم این اتفاق افتاد و در روزهای ابتدایی کسی نمی دانست تقلب صورت گرفته یا خیر؟ من جزو اولین کسانی بودم که سه روز پس از انتخابات مصاحبه کرده و کلمه فتنه را به کار بردم اینکه همه را فتنه گر بنامیم اشتباه است و آیا این که بگوییم موسوی و کروبی در مسائل ۸۸ مقصر و وابسته به خارج بودند کسی این امر را باور نمی کند.

 نماینده مردم تهران در مجلس بیان داشت: مسائل ۸۸ سه پایه داشت اشتباه اول توسط نهادهایی مانند شورای نگهبان و …. پیش آمد اشتباه بعدی توسط احمدی نژاد صورت گرفت و خطای بعدی که توسط آقایانی بود که اعتراضاتشان طولانی شد آن ها باید دوباره تمکین می کردند نظر داور را می پذیرفتند حتی اگر از نظر آنان تقلبی صورت گرفته بود حتی اگر شورای نگهبان را هم قبول نداریم راه برخورد این گونه نیست.

 مطهری ادامه داد: اگر مدعی هستیم تقلبی صورت نگرفته باید آن را بپذیریم و به دنبال عوض کردن ترکیب شورای نگهبان باشیم ولی این که بگوییم قانون را قبول نداریم امری اشتباه است.

 وی با بیان اینکه در مسائل ۸۸ فتنه به معنای کامل رخ داد گفت: یک اعتراض ساده مدنی بر اثر برخورد غلط ما تبدیل به یک فتنه شد اگر در همان ابتدا کنترل درست صورت می گرفت و به جای اینکه مسائل به دست سیاسیون حل شود و برخورد خشنی با مردم صورت نمی گرفت این مسئله به طور طبیعی حل می شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا