اجتماعی و فرهنگی

اختصاص ۴۰ میلیارد تومان برای هزینه جاری مدارس شبانه‌روزی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه جشنواره ملی حامیان مدارس شبانه‌روزی در جمع خبرنگاران در خصوص اینکه «از تعداد مدارس شبانه‌روزی چه تعداد توسط خیرین ساخته شده‌اند؟»، اظهار داشت: آمار دقیقی ندارم اما بحث ما در این نشست، ساخت مدرسه نیست بلکه رسیدگی به مدارس شبانه‌روزی است.

وی ادامه داد: مدارس شبانه‌روزی هم بحث اسکان، تغذیه دانش‌آموزان و تجهیزات شبانه‌روزی‌ها را دارند که نسبت به سایر مدارس پرهزینه‌تر است.

فانی افزود: امسال ما از بودجه دولتی بیش از ۷ میلیارد تومان برای تجهیز مدارس شبانه‌روزی و بیش از ۴۰ میلیارد تومان برای هزینه جاری مدارس شبانه‌روزی‌، اعتبار پیش‌بینی کرد‌ه‌ایم اما کفایت نمی‌کند و انتظار داریم خیرین و مردم به ما کمک کنند تا کیفیت کار افزایش یابد.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص کمک آموزش و پرورش به مدارس شبانه‌روزی گفت: تلاش ما این است تا دانش‌آموزان هزینه پرداخت نکنند تا بتوانیم با توجه به اکثریت قریب به اتفاق این دانش‌آموزان که از مناطق محروم و روستایی هستند هزینه را دولت یا خیرین تأمین کنند.

وی یادآور شد: البته در بعضی از شبانه‌روزها اولیا نیز کمک‌هایی دارند اما تلاش ما این است تا خیرین کمک کنند تا کمتر از اولیا مبالغی برای فعالیت‌های فوق‌ برنامه‌ای مدارس دریافت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم عضو کمیسیون تلفیق مجلس در پاسخ به این پرسش که برای مدارس شبانه‌روزی در حال حاضر چقدر بودجه اختصاص داده شده است، اظهار داشت:‌ 140 میلیارد تومان بودجه اختصاصی سال جاری مدارس شبانه‌روزی است که برای سال آینده نیز ۱۸۹ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که قرار است چه تعدادی از این مدارس افزایش پیدا کند، افزود: البته نسبت به کم و کیف آن ما در بودجه ورود پیدا نمی‌کنیم و آموزش و پرورش پیش‌بینی می‌کند و براساس آن مقدار بودجه پیش‌بینی می‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص خوابگاه‌های مدارس شبانه‌روزی یادآور شد: توسعه خوابگاه‌ها و امکانات در دستور کار است.

سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در خصوص کمک‌ها به مدارس شبانه‌روزی افزود: متأسفانه بیشترین دانش‌آموزان شبانه‌روزی و مناطق محروم هستند و وظیفه ذاتی ما این است تا امکانات را فراهم کنیم.

وی افزود: از طریق کمک‌هایی که بنیاد علوی و سازمان‌های دیگری که داده‌اند نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان امسال کمک گرفته شده و شخص وزیر آموزش و پرورش، ریاست شورای آموزشی و پرورشی مناطق محروم  را بر عهده دارد و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری دبیر این شورا است.

رضوی در خصوص اینکه با این بودجه چقدر از مشکلات مدارس شبانه‌روزی حل می‌شود، گفت: حقیقت امر این است که باید اصل مدارس شبانه‌روزی را طور دیگری توجه کنیم و به دنبال افزایش اعتبار نباشیم بلکه به دنبال روشی بهتر برای آموزش بیشتر و بهره‌وری باشیم.

وی اضافه کرد: معمولاً در مدارس شبانه‌روزی دانش‌آموزانی که تحصیل می‌کنند عمدتاً از مناطق محروم، روستاهای دوردست و کم جمعیت هستند و دانش‌آموزان این مدارس علاوه بر دانش‌آموزی، نیروی کار خانواده حساب می‌شوند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: برای جبران این خسارت‌ها باید فکری داشته باشیم و طبق قانون وظیفه است امکانات فراهم شود و با فعالیت شخص وزیر آموزش و پرورش حتماً این اعتبارات افزایش خواهد داشت و معاون اول رئیس جمهور نیز به این مسئله بسیار تأکید دارد.

رضوی در خصوص پراکندگی مدارس روستاها افزود: یکی از مشکلات آموزش و پرورش و پرهزینه بودن، همین مسائلی است که وجود دارد و پراکندگی و کمی تعداد دانش‌آموزان به خصوص در مقطع ابتدایی بالاست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا