سیاسی

اولین سفر پساتحریمی روحانی به اروپا

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران قرار است هفته جاری برای تقویت روابط اقتصادی به ایتالیا و فرانسه سفر کند که این اولین سفر اروپایی وی پس از حصول توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ به شمارمی‌آید.

این سفر ابتدا قرار بود نوامبر گذشته انجام شود اما به دلیل یک حمله تروریستی گسترده در پاریس به تعویق افتاد.

ایران در این سفر به دنبال بازگرداندن روابط اقتصادی‌اش با رم و پاریس است که پیش از اجرای تحریم‌های بین‌المللی اقتصادی و ژانویه ۲۰۱۲ از شرکای تجاری اقتصادی اصلی ایران به شمارمی‌آ‌مدند.

بر اساس این گزارش، تجارت میان ایران و ایتالیا از سالانه ۷.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ به ۱.۳ میلیارد کاهش یافته است. اما اکنون با توجه به لغو تحریم‌های ایران تجار ایتالیایی مایلند تا روابط خود را با ایران تجدید کنند.

روحانی پس از ایتالیا به فرانسه سفر خواهد کرد تا با فرانسوا اولاند رئیس جمهور این کشور دیدار کند. فرانسه نیز پیش از این روابط تجاری گسترده‌تری با ایران داشت.

شرکت‌های پژو و رنو بسیار مشتاقند که بار دیگر وارد بازار خودروی ایران شوند اما اکنون با رقبای سرسختی از آلمان، کره جنوبی ، چین و ژاپن مواجهند.

یک هیات تجاری ۱۵۰ نفری از فرانسه در ماه سپتامبر از ایران بازدید کردند. همچنین رایزنی‌ها برای خرید هواپیماهای ایرباس فرانسوی در جریان است.

رئیس‌جمهور فرانسه پیشتر گفت که بازگشت ایران به عرصه‌ بین‌الملل اکنون ممکن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا