شورای شهر

مشکلات محله هرندی از منظر فاطمه دانشور/کودکی که ۳ ماه در قفس کبوتر بود

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین فاطمه دانشور در نشست خبری که درخصوص رونمایی از اثر نهاد ملی حمایت از کودک برگزار شد، اظهارداشت: یکی از موضوعاتی که این روزها مورد بحث است ساماندهی زنان کارتن‌خواب است که شهرداری نسبت به جمع‌آوری این زنان اقدام و به مرکز نگهداری شفق تحویل می‌دهد تا نسبت به درمان و ساماندهی آنها اقدام شود.

وی ادامه داد: ستاد مبارزه با مواد مخدر شفق را پیمانکار بخش خصوصی داده است و بهزیستی نیز در حوزه متادون درمانی آسیب‌دیدگان اقدام می‌کند.

وی افزود: از روز نخست جمع‌اوری زنان کارتن‌خواب در مناطق مختلف حضور داشتم که تعداد کثیری از این افراد عنوان می‌کردند که دارای فرزندانی هستند و نمی‌توانند به کمپ شفق بیایند.

دانشور با اشاره به اینکه خلاء بزرگ مددکار اجتماعی در کمپ شفق احساس می‌شود، گفت: این موضوع را به ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده‌ایم که پس از گذشت ۳ هفته قرار شده با معتادین جمع‌آوری شده مددکارانی به گفت‌وگو بنشینند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: پژوهشی در حوزه مددکاری اجتماعی انجام شده که نشان می‌دهد تنها ۲۵ درصد از مددکاران وزارت بهداشت در حوزه تخصصی مددکاری، تحصیلات دارند.

وی ادامه داد: ۷۵ درصد افرادیکه در پست‌های مختلف در وزارت بهداشت مشغول به کار هستند تحصیلات مرتبط با مددکاری اجتماعی ندارند و تحصیلات ریاضی، فیزیک و … که غیر مرتبط اند، دارند.

دانشور گفت: هنگامی که یک مادر معتاد به بیمارستان برای زایمان مراجعه می‌کند بچه‌ متولد شده را به این مادر تحویل می‌دهند در صورتیکه آسیب‌های زیادی را آن نوزاد خواهد دید. در مصاحبه وزیر بهداشت می‌خوانم که عنوان می‌کند «وزارت بهداشت درباره فروش نوزاد وظیفه‌ای را ندارد» اما اگر بیمارستانها که با آسیب‌های اجتماعی روبرو هستند، از همان ابتدا پس از شناسایی، نوزاد متولد شده را به بهزیستی تحویل بدهند دیگر مشکلات فردی پیش نخواهد آمد.

وی ادامه داد: مددکاری شغلی است که در آن تخصص لازم است و ۲۴ واحد کارورزی دارد که باید سپری شود بنابراین هرگز نمی‌تواند در این حوزه فعالیت کند.

وی یادآور شد: براساس این پژوهش‌ها در انجمن حمایت از زندانیان نیز تنها ۶ درصد از مددکاران اجتماعی این حوزه تحصیلات مرتبط در این خصوص دارد.

دانشور گفت: مشاوره و بازدید از منزل زندانیان یکی از اقداماتی است که باید از سوی مددکاران انجام شود چرا هیچ فکری به حال خانواده زندانیان نمیکنند که چطور امرار معاش خواهند کرد؟ آیا کسی وظیفه حمایت از آنها را ندارد؟

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: وقتی با زنان کارتن‌خواب صحبت می‌کنم می‌گویند که همسرشان در زندان است و کسب درآمدی ندارند از این رو مجبور به کارت‌خوابی شدند.

وی یادآور شد: اگر مددکار اجتماعی در حوزه آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا کند با مشکلات متعددی مواجه نخواهیم شد.

وی یادآور شد: انجمن حمایت از زندانیان ردیف بودجه‌ای از دولت برای حمایت از خانواده زندانیان داشت که از سال ۷۷ این بودجه را از این انجمن گرفتند و به کمیته امداد دادند تا جوابگوی خانواده زندانیان باشند ولی با این حمایت‌های حداقلی نمی‌توانند بخشی از مشکلات خانواده زندانیان را برطرف کنند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران افزود: در سال ۱۳۸۰ فقط ۵ درصد برای زندانیان پرونده مددکاری صادر شده است و به دیگر زندانیان توجهی نشده.

دانشور تاکید کرد: باید بحران مددکاری اجتماعی را در کشور جدی گفت و خلا مربوط به مددکار اجتماعی حرفه‌ای احساس می‌شود و این خلاء در شهرداری نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: ما حتی مددکار اجتماعی نداریم چه برسد به مددکار مداخله‌گر. از انجمن مددکاری کشور درخواست می‌کنم دوره‌های آموزشی بیشتری در این زمینه برگزار کنند و اصول مددکاری را آموزش دهند.

وی با تاکید بر اینکه کمبود نیروی انسانی مددکار بسیار احساس می‌شود، گفت: در برنامه ششم توسعه نیز به مشکلات آسیب دیدگان اجتماعی توجهی نشده است که چطور در بحث اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه کمیته امداد به آسیب‌های اجتماعی توجهی نکرده است، گفت: کسانی که با بیماری‌های مزمن، روانی، اعتیاد و دو جنسه مرتبط هستند آسیب دیدگانی محسوب می‌شوند که باید برای حل مشکل آنها برنامه‌ریزی کرد.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه در خصوص آسیب‌های اجتماعی غفلت شده است.

وی خاطرنشان کرد: موسسه خیریه مه‌آفرین برای حمایت از کودکان کار و آسیب‌دیدگان اجتماعی ورود پیدا کرده است و تاکنون حدود ۴۰ پرونده و ۴۰ گزارش از ۳ بیمارستان در عرض ۴۰ روز توسط این موسسه تشکیل شده است که در اکثریت موارد پدر و مادر نوزاد هردو مصرف کننده شیشه بوده‌اند.

دانشور با تاکید بر اینکه این ۳ بیمارستان در منطقه ۱۲ مستقر بوده‌اند، گفت: هنگامی که مددکار موسسه وارد منزل این پدر و مادر می‌شدند با آسیب‌های دیگری مواجه بودند که در داخل خانه نیز فرزندان بزرگتر بین ۱۱ تا ۱۳ سال زندگی می‌کردند و اکثر بچه‌ها به مدرسه نمی‌رفتند و درس نمی‌خواندند و بازمانده از تحصیل بودند و دست‌فروشی می‌کردند.

وی افزود: با مواجهه با این آسیب‌های اجتماعی متوجه شدیم تعدادی از این فرزندان فاقد موارد هویتی هستند و کودکان این افراد از کمترین حقوق اجتماعی نیز برخوردار نیستند و هیچ دستگاه نظارتی نیز وجود ندارد.

دانشور یادآور شد: بچه‌های بزرگ‌تر این خانواده توسط پدران و مادران آسیب می‌بینند و در مواردی از این آسیب‌ها منجر به فوت کودکان می‌شود ولی هنگامی که به مددکار بهزیستی معرفی می‌شوند به آنها رسیدگی نمی‌شود.

وی افزود: فرصت مربوط به کودکان کار به سختی دستور عدم صلاحیت پدر و مادر را برای نگهداری فرزندان می‌دهد. موسسه خیریه مهرآفرین پژوهش‌هایی را در حوزه آسیب‌های اجتماعی انجام داده است که شنبه هفته آینده از آن رونمایی خواهد شد؛ در این پژوهش به موضوع کودکان، اعتیاد، فقر و دیگر موارد اشاره شده است.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه نهادهای عمومی در موضوع کودکان چه کرده‌اند، گفت: در یک فصل باید به وظایف سازمان های غیر دولتی از جمله شهرداری‌ها و هلال احمر در حوزه کودکان آسیب‌دیده پرداخته شود و وظایف آنها مشخص شود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران افزود: چرا باید طرح حمایت از کودکان این همه سال در مجلس بماند چون که دغدغه اصلی نمایندگان کودکان نبوده است و مسائل مربوط به کودکان را نمی‌دانند.

دانشور گفت: در حال حاضر کودکانی هستند که در کارخانجات آجرپزی کار می‌کنند و ماهانه ۳۰۰ هزار تومان دریافتی آنهاست ولی یک بازرس از وزارت کار وضعیت کار این افراد را مورد بازرسی قرار نداده است و در آینده نیز مصرف شیشه را به این کودکان در این کارگاه‌ها آموزش می‌دهد.

وی گفت: متاسفانه بچه یک معتاد در بیمارستان به دنیا می‌آید و مسئولان بیمارستان نوزاد را به خانواده بر می‌گردانند.

دانشور گفت: ما به دنبال ایرانی هستیم که در آن تمام حقوق مادی و معنوی کودکان به شایسته‌ترین نحو تحقق پیدا کند و فرصت خود شکوفایی برای آنان فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: کودکی که ۸-۷ سال دارد ولی هنوز فاقد شناسنامه است طبیعی است فرصت خودشکوفایی نداشته است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: با مطالعه سندی که توسط این موسسه انتشار خواهد یافت قطعاً مسئولین دیگر بهانه‌ای برای ندانستن ندارند.

دانشور گفت: ما دلمان از کودکان در معرض آسیب به درد آمده است و عزم خود را جزم کرده‌ایم کاری در شأن این کودکان انجام دهیم.

وی گفت: کتابهایی نیز از طبیعت این کودکان آسیب دیده در حال تدوین است که در آن شرح و حال کودکی که ۳ ماه در قفس کبوتران نگهداری می‌شد آورده شده و ۱۳۰ قصه دیگر از کودکانی که مورد آسیب‌های اجتماعی قرار گرفتند در این کتاب گنجانده شده‌اند.

وی گفت: موسسه خیریه مهرآفرین تاکنون ۵ هزار و ۸۰۰ نفر را تحت حمایت خود قرار داده است که دارای آسیب‌های اجتماعی در حوزه مختلف بوده‌اند.

دانشور افزود: چرا در سند برنامه ششم به صورت مشخص درخصوص کودکان کار و آسیب‌های اجتماعی حرف نزده‌اید؟ اگر این برنامه یک بار دیگر در مجلس مورد بازنگری قرار گیرد حرف‌های تازه‌ای برای کودکان آسیب‌دیده ایجاد می‌شود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: منظور ما از آسیب‌دیدگان اجتماعی خانواده معتادین، فرزندان معتاد، بیماری‌های مزمن روانی و فرزندان طلاق هستند که باید نهادی مسئولیت این افراد را بر عهده بگیرد.

وی یادآور شد: بنده خانواده‌هایی را می‌شناسم که بیش از ۳ سال در سرویس‌های بهداشتی پارک‌ها زندگی کرده‌اند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: آنهاییکه نگران معدوم شدن سیب‌زمینی‌ها بودند کمی مراقب کودکان آسیب دیده باشند البته خاک کردن سیب‌زمینی‌ها اقدام بسیار بدی بود ولی بهتر است حساسیت بیشتری برای کودکان کار داشته باشد.

وی افزود: بنده در حوزه مسائل اجتماعی خیلی نگاه جناحی و سیاسی نداریم ولی ادغام وزارت رفاه و تامین اجتماعی با وزارتخانه تعاون و کار در دولت قبل درست نبود و مسائل اجتماعی در معاونتی بررسی می‌شود که مسئول آن تحصیلات اقتصادی دارد.

وی اضافه کرد: بهتر است وزارت رفاه و تامین اجتماعی احیا شود و ادغام آن اشتباه بود.

دانشور افزود: اینکه وزارت بهداشت عنوان می‌کند فروش نوزادان ارتباطی با این وزارتخانه ندارد نگاه اشتباهی است، بهداشت، رفاه و سلامت برای آحاد مردم جامعه است و بهتر است مددکارهای حرفه‌ای در بیمارستان‌ها مستقر شوند.

وی به معضل محله هرندی نیز اشاره کرد و گفت: بهتر است در محله هرندی مهدکودک‌های شبانه‌روزی ایجاد شود تا کودکان با مشکلات کمتری مواجه شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا