اجتماعی و فرهنگی

واردات دارو به یک چهارم کاهش می‌یابد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین دکتر رسول دیناروند در اولین کنگره کشوری آکادمی اقتصاد سلامت افزود: ما باید سهم بازار دارویی تولید کننده داخلی را به ۷۵ درصد برسانیم. این عدد در سال گذشته ۶۵ درصد بود و یک سوم واردات داشتیم.

 

وی در ادامه گفت: در زمینه بیماری‌های غیرواگیر بحث دسترسی عادلانه به داروها از اهمیت زیادی برخوردار است. دسترسی به برخی از داروها عمده و عمومی نیست. ما باید قیمت‌های دارو را منطقی و دسترسی را آسان کنیم. در چارچوب سیاست‌های خودمان و آموزه‌هایمان بحث دسترسی و قابلیت قدرت خرید مردم از اهمیت زیادی برخوردار است.

و دسترسی عادلانه به داروها در شرایط مبهمی است.

 

دیناروند در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: سهم هزینه‌های دارویی ۱۵ درصد از کل هزینه‌های سلامت است و در مقایسه با وضعیت سایر کشورها جایگاه مطلوبی داریم. هرچه این عدد بیشتر باشد، نشان دهنده پایین بودن میزان سلامت در آن کشور است. به همین ترتیب این میزان در کشورهای آفریقایی ۷۰ درصد است؛ چرا که سلامت در این کشورها پایین است.

 

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم رقم ۱۵ درصد را کاهش دهیم، اظهار کرد: این رقم به طور کلی با وضعیت درآمد ناخالص ملی ما همخوانی دارد و ما جایگاه خوبی از این نظر داریم.

 

دیناروند اضافه کرد: دارو می‌تواند موتور محرکه‌ای برای توسعه علمی فناوری کشور باشد و ما اهتمام داریم که در سال ۱۴۰۴ از نظر تجارت دارویی موقعیت بهتری داشته باشیم و صنعت داروسازی و علمی و فناوری در ایران افزایش یابد.

 

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: دستیابی به این هدف مستلزم مثبت بودن تراز تجارت دارویی است. در حال حاضر تراز تجارت دارویی ایران منفی است، چون میزان واردات ما بیشتر است.

دیناروند در پایان گفت:‌ تولید کنندگان ۷۰ درصد نیاز بازار داخلی دارو را تامین می‌کنند و یک سوم از آن از بازارهای خارجی تامین می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا