اجتماعی و فرهنگی

بیشترین خودروهایی که در معاینه فنی رد شدند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سید نواب حسینی‌منش در حاشیه بازدید خبرنگاران از مراکز معاینه فنی با بیان اینکه طی ۱۴ روز گذشته بالغ بر ۷۰ هزار خودرو برای دریافت معاینه فنی به این مراکز مراجعه کردند، گفت: میزان مراجعات در روزهای سوم و چهارم مهرماه بالغ بر ۷۵۰۰ مراجعه در روز بوده که شاهد افزایش ۷۵۰ درصدی میزان مراجعات نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم.

 مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در حاشیه بازدیدی که از مراکز معاینه فنی انجام شد، با بیان اینکه براساس آمار پزشکی قانونی سالانه حدود ۱۷ هزار نفر در تصادفات کشته می‌شوند، اظهارکرد: این در حالی است که در این تصادفات ۲۰۰ هزار نفر نیز مجروح می‌شوند که با یک حساب ساده می‌توان عنوان کرد که در ۱۰ سال گذشته ۲۳۶ هزار نفر در تصادفات کشته می‌شوند و این در حالی است که بنا به اذعان پلیس، بیشترین تصادفات جاده‌ای به علت مشکلات ایمنی خودروها است که تنها با مراجعه چند دقیقه‌ای به مراکز معاینه فنی می‌توان این مشکلات را  رفع کرد و جای سوال است که چه کسی باید پاسخگوی این همه کشته باشد بلکه با یک تست ساده معاینه فنی می‌توان جلوی بروز حوادث را گرفت.

بیشتر خودروهایی که در آزمون معاینه فنی رد شده‌اند سایپایی هستند

تعداد مردودی‌های پراید و پژو ۴۰۵ در آزمون‌های معاینه فنی از مابقی خودروها بیشتر است

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند ساخت تولید داخل است، گفت: بررسی‌ها نشان داده است که بیشتر خودروهایی که در آزمون معاینه فنی رد شده‌اند مربوط به گروه خودروسازی سایپا هستند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه ۳۰ درصد خودروهای پلاک شده در تهران پراید هستند، گفت: تعداد مردودی‌های پراید و پژو ۴۰۵ در آزمون‌های معاینه فنی از مابقی خودروها بیشتر است، اما دقت داشته باشید که این امر به علت ازدیاد این خودروها در سطح شهر تهران نیز می‌تواند باشد.

آمادگی مراکز معاینه فنی تهران برای شیفت بامدادی

حسینی‌منش درخصوص ۳ شیفته شدن مراکز معاینه فنی با بیان اینکه با اجرایی شدن طرح کاهش از ابتدای مهرماه و گرایش بی‌سابقه خودروها به مراکز معاینه فنی بلافاصله شیفت دوم مراکز معاینه فنی تا ساعت ۲۴ فعال شد و توانستیم طول صف مراجعات را بشکنیم، گفت: یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو در تهران پلاک شده‌اند که تنها در این مدت، یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو به مراکز مراجعه کرده‌اند و هنوز ۵۰۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه نکرده‌اند که قطعا با اجرایی شدن طرح کاهش، این خودروها نیز برای اخذ برگه به مراکز مراجعه می‌کنند که ما می‌توانیم در دو شیفت کاری به این خودروها خدمات ارائه کنیم اما برای ایجاد شیفت بامدادی یا سوم، در صورت بازکردن سامانه سیمفا آماده هستیم که شیفت سوم را نیز برقرار کنیم اما هنوز وزارت کشور پاسخی به نامه ما نداده است.

پایان داستان معاینه فنی درب منزل

وی درخصوص امکان جعل در سامانه سیمفا گفت: خوشبختانه یکی از مزایای این سامانه عدم امکان جعل است و اگر شهروندان هنوز هم تبلیغ معاینه فنی درب منزل را می‌بینند باید به این موضوع شک کنند چراکه ۱۰۰ درصد جعلی است.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه تمام مراکز معاینه فنی در کشور به دوربین متصل هستند و باید تصویر پلاک در بدو ورود به مراکز ثبت شود، گفت: ما با افرادی مواجه هستیم که برگه‌های معاینه فنی خود را به مراکز ما آورده و از ما می‌خواهند که برگه‌های آنها را راستی‌آزمایی کنیم و جای سوال است که اگر این افراد برگه معاینه فنی را از مراکز معتبر گرفته بودند، آیا باز هم این اقدام را می‌کردند؟

حسینی‌منش با انتقاد از عملکرد پلیس راهور درخصوص لغو یکطرفه اجرای طرح کاهش گفت: قبل از آنکه پلیس زمان اجرای طرح کاهش را بی‌توجه به مصوبه شورای عالی ترافیک تغییر دهد، روزانه ۷۵۰۰ مراجعه به مراکز معاینه فنی داشتیم، اما بلافاصله بعد از اعلام پلیس، شاهد کاهش شدید مراجعات مردمی به مراکز معاینه فنی بودیم.

وی با بیان اینکه استناد پلیس به طولانی بودن صف مراکز معاینه فنی برای این تصمیم عجولانه‌شان روایت ناروایی است، گفت: مراکز معاینه فنی با آرامش و به دور از هرگونه سیاسی‌کاری به خدمت‌رسانی مشغول هستند و پیش‌بینی‌های لازم برای افزایش مراجعات انجام گرفته است.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتقادات مردمی مبنی بر هنگ کردن سیستم سیمفا گفت: هر کار اجرایی مشکلات پیش‌بینی نشده دارد اما گاها پیش آمد که به دلیل افزایش مراجعات، سیستم هنگ می‌کرد که فکر نمی‌کنم این نقص در سیستم نرم‌افزاری بیشتر از نیم ساعت به طول انجامیده باشد اما وزارت کشور پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده تا در روزهای آتی به مشکلی دچار نشویم.

حسینی‌منش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سن انجام معاینه فنی ۵ سال تمام است، گفت: یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودروی پلاک تهران که عمر بیشتر از ۵ سال دارند باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند اما متاسفانه شاهد مراجعه افراد مختلف هستیم که نمی‌دانند که سن معاینه فنی چقدر است و آیا خودرویشان نیاز به انجام معاینه دارد یا خیر؟ که باید بگویم سن معاینه فنی ۵ سال تمام است و خودروهای مدل ۸۹ به قبل و ۲۰۱۰ به قبل باید برای انجام معاینه فنی به مراکز مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو معاینه فنی گرفته‌اند، گفت: یک سوم این خودروهای مراجعه کننده طبق آلایندگی و ایمنی، مردود شدند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به ملغی شدن طرح کاهش به صورت یکطرفه از سوی پلیس گفت: وزارت کشور به عنوان ابلاغ کننده اجرای طرح کاهش به اقدام پلیس واکنش نشان داد چراکه اجرای طرح کاهش مصوبه شورای عالی ترافیک را داشته و از سوی وزیر کشور ابلاغ شده است.

حسینی‌منش با بیان اینکه شهرداری تهران پیشنهاددهنده این طرح بوده و براساس مصوبه شورای عالی ترافیک پلیس باید کنترل هوشمند را با نصب دوربین انجام داده و مراکز معاینه فنی را نیز مجهز می‌کرد، گفت: شهرداری تهران این اقدامات را انجام داده و طولانی شدن صف مراجعات دلیل خوبی برای ملغی شدن این طرح نبود چراکه مردم ترجیح دادند که در دقیقه ۹۰ به مراکز مراجعه کنند و نباید به بهانه شلوغی آن را تعطیل می‌کردند.

وی درخصوص ساماندهی موتورسیکلت‌های پایتخت نیز با بیان اینکه هر موتورسیکلت کاربراتوری ۸ الی ۱۰ برابر یک پراید آلودگی ایجاد می‌کند، ادامه داد: این در حالی است که میزان پیمایش یک موتور چندین برابر پراید است و متاسفانه هرگاه از مسوولان می‌خواهیم که شماره گذاری موتور کاربراتوری را متوقف کنند می‌گویند که این اقدام قابل انجام نیست چراکه نرخ بیکاری افزایش می‌یابد حال جای سوال است که چرا باید به این موتورسیکلت‌های آلاینده که در کشتی سلامت مردم تهران نقص ایجاد می‌کنند باید اجازه فعالیت داده شود.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه ما در کنترل موتورسیکلت‌ها با مشکل هویت مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: عدم شناسایی مالک یکی از مشکلات عمده ما در بحث کنترل موتورسیکلت‌ها است، چراکه بنا بر اعلام پلیس بیش از ۳۰۰ هزار موتور در پارکینگ رسوب کرده که پلاکش مربوط به لیزینگ است و با اینکه موتورسواران یاغیان قانون هستند که آلایندگی زیادی ایجاد می‌کنند اما به دلیل عدم شناسایی مالک نمی توان اقدامی در کنترل آنها انجام داد.

حسینی‌منش در واکنش به انتقادات پلیس درخصوص طولانی شدن صف معاینه فنی نیز گفت: برخی افراد می‌خواهند نقش منجی را بازی کنند اما خودمان می‌دانیم که طولانی شدن صف معاینات فنی ربطی به شهرداری تهران ندارد و این بهانه قانع کننده نیست و حالا جدیدا بهانه دیگری عنوان کردند و گفتند که به سامانه نظارتی هنوز اطمینان ندارند که باید بگویم که این سامانه از سوی وزارت کشور طراحی شده و بهتر است دوستانمان در نیروی انتظامی به جای لغو یکطرفه اجرای این طرح، مشکلات و دغدغه‌هایشان را با وزارت کشور در میان بگذارند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا