مدیریت شهری

مسئولیت روستاهای حریم با دولت است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علی اکبر انجمنی درباره ساماندهی حریم شهر در این منطقه گفت: درباره روستاهای محدوده منطقه ۱۵ مثل چهل قز، لپه زنک، توتک و … دو کار در اولویت اصلی امسال ما قرار دارد: از نظر بزرگراهی حدود ۳۰ کیلومتر بزرگراه مثل آزادگان،‌ امام رضا (ع)، امام علی (ع)، بسیج، بعثت و … را داریم که در این فضا یک کریدور هوایی نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: روزانه بیش از ۲۰۰- ۳۰۰ هزار ماشین در جاده امام رضا (ع) تردد دارند که در حد خوابگاه از منطقه ۱۵ استفاده می کنند؛ به این معنی که همه به شهرک های صنعتی می روند و بعد برای استراحت به منطقه بازمی گردند.

انجمنی افزود: استفاده هایی که جاده امام رضا (ع) می تواند برای ما داشته باشد، در نگاه قالیباف و سایر دوستان دیده می شود. این افراد به عنوان یک منطقه به منطقه ۱۵ نگاه نمی کنند، بلکه به عنوان یک فرامنطقه، نه تنها برای تهران، بلکه برای کل کشور به آن می نگرند. زیرا اتصال غرب و شمال و جنوب به شرق کشور، از این جاده صورت می گیرد.

شهردار منطقه ۱۵ اضافه کرد: لذا اولویت اول ما در سال جاری، رسیدگی و ساماندهی جاده امام رضا (ع) است که تا کنون زیباسازی آن از نظر فضای سبز و ایجاد المان شهری برای شکل دهی به هویت ایرانی اسلامی منطقه در نظر مسافران انجام شده است. این کار با ساخت المانی سازگار با گنبد و بارگاه امام رضا در حال انجام است.

وی در ادامه درباره رسیدگی به روستاهای حریم در منطقه ۱۵ گفت: مسئولیت روستاهای حریم را باید استانداری، فرمانداری و بخشداری بر عهده بگیرند. در حال حاضر ما مسئولیت جمع آوری زباله، نخاله، آسفالت و زیباسازی این روستاها را تا حدودی بر عهده داریم.

انجمنی اذعان داشت: اما ما هر چه از حریم پول دربیاوریم، باید در همان جا هزینه کنیم؛ این در حالی است که ما واقعا درآمدی از روستاهای حریم نداریم؛ زیرا درآمد شهرداری از ساخت و ساز است و در این روستاها ساخت و سازی صورت نمی گیرد و اصولا ما اجازه ساخت و ساز در حریم را نمی دهیم.

شهردار منطقه ۱۵ تصریح کرد: با این همه با هماهنگی هایی که در کمیته فنی حریم انجام داده ایم، اجازه ساخت و ساز در حریم در حد مجاز برای بافت تعریف شده آن داده می شود. جلسه ای هم در فرمانداری شهرری تشکیل شد که امام جمعه و شهردار منطقه حضور داشتند تا مشکلات مردم را برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: معتقدم این مشکلات با نشست و گفتمان حل می شود، اما به شرطی که نگاه جهادی برای حل مشکلات مردم وجود داشته باشد و دولت، شهرداری و باقی دستگاه های خدمات رسان به طور جدی به روستاهای حریم کمک کنند. خوشبختانه این اتفاق در حال رخ دادن است.

انجمنی با برشمردن روستاهای حریم تهران در منطقه ۱۵ گفت: ما چهار روستای توتک، چهل قز، لپه زنک و سنگ تراش را در حریم منطقه ۱۵ داریم که مشکلات همه آنها شبیه همدیگر است. اما برای مثال مهمترین مشکل روستای لپه زنک، بحث اشتغال است. زیرا در این روستاهای حاشیه ای، سوله های غیرمجازی احداث شده و ساخت و سازی که در ۳۰ سال گذشته در آنجا شکل گرفته، هم تهدید و هم فرصت است.

شهردار منطقه ۱۵ توضیح داد: فرصت از این نظر که شغل در آن منطقه ایجاد می شود و بومی ها به کار گرفته می شوند، همچنین در محلی که سوله شکل گرفته، عموما خانه های ۴۰ و ۵۰ متری و بیغوله و زاغه نشینی دیگر شکل نمی گیرد، گرچه شکل گیری آن سوله ها هم خلاف بوده، اما در سنوات گذشته شکل گرفته است.

وی ادامه داد: اما این سوله ها از این نظر هم تهدید هستند که بسیاری از آنها جواز و آب و برق و گاز صد در صد قانونی ندارند. از آنجا که این روستاها در حاشیه قرار دارند، ما خدماتی را که باید، نمی توانیم به طور شایسته به آنها ارائه دهیم؛ زیرا آنها مستندات لازم برای مجاب کردن دستگاه ها به خدمات رسانی را در اختیار ندارند.

انجمنی تصریح کرد: برای مثال شرکت برق به آنها انشعاب برق نمی دهد و برقی که آنها استفاده می کنند، در واقع دزدی است. این انشعاب برق برای میزان مشخصی از جمعیت در نظر گرفته شده و ترانس آن جوابگو نیست و اتفاقی که بر اثر استفاده غیرمجاز این سوله ها می افتد، لطمه به وسایل برقی شهروندان نقاط دیگر و تهدیدات جانی و مالی گوناگون است که بر اثر فقدان کنترل لازم رخ می دهد.

شهردار منطقه ۱۵ همچنین گفت: از نظر فرهنگی اجتماعی نیز اتفاقی که در سال ۸۳ توسط بیجه برای کودکان این منطقه رخ داد، نمونه ای از تبعات فقدان رصد و کنترل لازم بر روی مناطق حاشیه ای است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا