اجتماعی و فرهنگی

لزوم بهره گیری از رسانه‌های نوین برای فرهنگ سازی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین نشست کارگروه حقوق شهروندی به ریاست حجت الاسلام والمسلمین امرودی و به دبیری ستاد مرکزی صیانت از حرمی امنیت عمومی و حقوق شهروندی متشکل از نمایندگانی از وزارت کشور، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، روابط عمومی سازمان صداو سیما، اداره کل حقوقی شهروندی قوه قضائیه، دبیر ستاد صیانت ناجا، کمیسیون حقوق بشر اسلامی و… در سالن اجتماعات ساختمان معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.

 

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین امرودی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ضمن ارائه گزارش حوزه صیانت از حقوق شهروندی، فعالیت‌های انجام شده در این حوزه را بسیار مهم و لازم دانست.

 

وی با تبیین تفاوت‌ها و شباهت‌های حقوق بشر و حقوق اسلامی، گفت: ما در شهرداری تهران حقوق شهروندی را بر اساس حقوق دینی در رأس کار خود قرار داده ایم و معتقدیم چنانچه بتوانیم حقوق دینی مردم را رعایت کنیم در راستای تحقق حقوق شهروندی گام برداشته‌ایم.

 

امرودی تاکید کرد: در اسلام حق و تکلیف داریم و در صورتی که برنامه ارائه شده از سوی اسلام در حوزه حقوق شهروندی رعایت شود؛ جامعه به سمت سلامت پیش خواهد رفت.

 

وی با اشاره به اصل هشتم قانون اساسی در خصوص نظارت بر حقوق مردم افزود: این قانون با مسئله امر به معروف و نهی از منکر متفاوت است. در واقع نظارت از سوی نهادهای متصدی با امر به معروف و نهی از منکر دو امر جداگانه به شمار می رود.

 

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بررسی قوانین مربوط به حقوق شهروندی در قانون اساسی، وظایف شهرداری را تفکیک و وظایف انجام شده و در حال انجام را تبیین کرد.

 

وی در حوزه فعالیت‌های حقوق شهروندی به عنصر تبلیغ و تکرار اشاره کرد و استفاده از عناصر تبلیغی همچون رسانه ملی، کتاب و سینما را در آشنایی مردم با حقوق خویش و تقویت قوانین نظارتی از سوی مراکز قانونی واجب و لازم دانست.

 

امرودی در حوزه نظارت، تفاوت بین ۱۸۸۸ و ۱۳۷ را که در شهرداری تهران به منظور احیای حقوق تضییع شده شهروندان ایجاد شده است؛ توضیحاتی بیان کرد.

 

وی، حمل و نقل، اوقات فراغت، تامین شغل از جمله مواردی یاد کرد که برای ایجاد امنیت فردی و امنیت جامعه مهم به شمار می ورد.

امرودی با اعلام اینکه ۳ درصد از بودجه معاونتها، سازمان های و شرکت های شهرداری برای هزینه در زمینه های فرهنگی و اجتماعی در اختیار معاونت اجتماعی و فرهنگی است؛ افزود: بخش مهمی از این هزینه ها به حوزه صیانت از حقوق شهروندی بنا به پیشنهادات مردم و کارشناسی گروه ها اختصاص می یابد.

 

بر اساس گزارش سایت تهران سما، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران پس از بررسی قوانین لازم در این حوزه، به بحث اجرای صیانت از حقوق شهروندی اشاره، خطاب به اعضای کارگروه صیانت از حقوق شهروندی بر لزوم پیگیری در امور اجرایی تاکید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا