شورای شهر

تحقق درآمد ۱۱۰ درصدی شهرداری و عدم پرداخت پول به مساجد و سراهای محله

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محسن پیرهادی با طرح این سوال که بودجه سرای محلات در سال ۱۳۹۳ در شهر تهران به چه میزان بوده و چه میزان تحقق یافته است ؟ ادامه داد: همانطور که می دانید نظام بودجه ریزی در محلات در فرایند بررسی بودجه سالانه شهرداری تهران پیش بینی و بر اساس پیشنهادی که از سوی شهرداری های مناطق به شهرداری تهران و پس از آن به شورا ارائه می شود، مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت تصویب می شود.  نکته قابل توجه در مورد اینکه محلات چه میزان اعتبارات را در هر سال دریافت می کنند با نگاهی به عملکرد سال گذشته روشن می شود.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ در حدود ۲۶ میلیارد تومان اعتبار برای سراهای محله پیش بینی شده بود. این اعتبار در مقایسه با  میزان بودجه ای که در اختیار مثلا یک منطقه از شهرداری است، اعتبار محدودی است.

پیرهادی اظهار داشت: اگر بخواهم دقیق تر مثال بزنم این ۲۶ میلیارد تومان حتی از بودجه معاونت اجتماعی یک منطقه هم کمتر است. با وجود همین اعتبارات محدود در سال ۹۳ تنها ۴۱ درصد از بودجه مصوب به سرای محلات پرداخت شده است .

عضو اصولگرای شورای شهر اضافه کرد: طبق بررسی های بعمل آمده در ۸۰ درصد مناطق شهرداری یعنی ۱۸ منطقه کمتر از ۵۰درصد بودجه مصوب پرداخت شده و در ۳۶درصد از مناطق یعنی ۸ منطقه کمتر از ۳۰درصد بودجه مصوب پرداخت شده است . پیرهادی یادآور شد: این در حالی است که در سال گذشته شهرداری توانسته است ۱۱۰درصد از اعتبار درآمدی پیش بینی شده را محقق کند و در واقع مشکلی در جذب درآمد نداشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه  به محدودیت اعتبارات سراهای محله، سوال این است که به طور کلی با توجه به ماموریت و اهدافی که برای سراهای محله پیش بینی شده، آیا بودجه سرای محلات می تواند پاسخگوی نیازهای موجود آنها باشد؟ گفت:اجازه بدهید جواب این سوال را با استناد به وضعیت موجود اعتبارات بدهم. اعتبار ماموریت های اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سال ۹۳ بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد ریال بوده در صورتی‌که بودجه سرای محلات در حدود ۲۶۰ میلیارد ریال تعیین شده یعنی ۲۶ میلیارد تومان که این میزان کمتر از ۵/۱% کل بودجه فعالیت های اجتماعی و فرهنگی در شهر است. البته این سهم ناچیزی است به ویژه با توجه به اینکه سیاست محله محوری یک اصل و برنامه کلیدی برای مدیریت شهری است اما با وجود این سهم ناچیز به نظر می رسد با اجرای درست و دقیق بودجه می توان به اهداف تعیین شده رسید.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چندین سال از فعالیت سراهای محله در تهران می گذرد، با وجود محدودیت هایی که در اعتبارات داشته اند و همچنین زمانی که برای جا افتادن فعالیت های آنها مورد نیاز بوده، در حال حاضر عملکرد سرای محلات را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر شما آیا سرای محلات توانسته‌اند مشارکت مردمی و محلی را جلب کنند؟ گفت: با توجه به مشکلات و مسائل مختلف شهر تهران همه این جمع بندی را دارند که مدیریت این شهر با وجود مناطق زیاد و محله های پراکنده و پر تعداد بدون مشارکت مردمی اگر غیر ممکن نباشد اما در عمل کاستی ها و عقب ماندگی های زیادی خواهد داشت. با چنین نگاه و رویکردی و برای بهره گیری از نظرات مردم ، شورایاری ها در محلات تشکیل و به منظور ایجاد شدند و پس از  فعالیت شورایاری ها با توجه به نیاز به یک رکن اجرایی در سطح محله، سرای محلات طرح‌ریزی شد و شکل گرفت. درباره اینکه کارنامه سرای محلات چیست و خروجی و در واقع دستاورد آنها برای تهران چه بوده نمی توان یک نظر کلی داد، نتیجه و خروجی کار در محلات مختلف متفاوت است اما در یک جمع بندی کلی بسیاری از محلات شهر تهران سرای محلات توانسته اند مشارکت های اجتماعی و مردمی را جذب کنند اما در عین حال در برخی از سراهای محله عملکرد مطلوبی حاصل نشده و در پی آن مشارکت مردم هم پایین تر است و بخشی از اهداف مورد انتظار محقق نشده است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آن دسته از سراهای محله ای که به گفته شما در تحقق اهداف مورد انتظار موفق نبوده اند، با چه موانعی یا مشکلاتی مواجه بوده اند؟ گفت: عدم حمایت و هدایت صحیح سرای محلات در برخی از محلات موجب شده تا برخی سراها کارایی موثر نداشته باشند. در بازدیدهای محلی که در تهران داریم یکی از مشکلات این است که  بعضا در برخی محلات امکانات محلات به منظور تامین هزینه های سرا جهت ارائه خدمات به پیمانکاران اجاره داده می شود این نشان می دهد که نرسیدن به موقع اعتبارات می تواند چه پیامدهای منفی داشته باشد. در چنین شرایطی حمایت و پرداخت های به موقع شهرداری می تواند در جلوگیری از بروز چنین مسائلی موثر باشد و سراهای محله بتوانند کارشان را انجام دهند و دنبال درآمدزایی نروند.

 

پیرهادی در پاسخ به این پرسش که میزان بودجه کمک به مساجد شهر تهران در سال ۹۳ به چه میزان بوده است و به چه مقدار تحقق یافته است؟ گفت: بودجه کمک به مساجد که طی تفاهم مرکز فعالیت های دینی با مناطق مصوب شده و در سال ۹۳ حدود ۴۰۰ میلیارد ریال بوده که البته تنها ۵۵درصد این بودجه توسط مناطق به مساجد پرداخت شده است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که این روند نسبت به سال های قبل کاهشی بوده یا افزایشی؟ گفت: خوشبختانه در سال ۹۳ به نسبت سال قبل بودجه تجهیز و توسعه مساجد افزایش چشمگیری داشت اما این بودجه نیز به طور کامل اختصاص نیافت ، اشاره کردم که بر اساس برآوردهای میدانی ما تنها حدود ۵۵ درصد این بودجه هزینه شده است . این در حالی است که بخش زیادی از این پول صرف ساخت مساجد جدید شد و عملا مساجد قدیمی تر از دریافت بودجه کافی برای بازسازی یا رفع موانع خود محروم مانده اند.باز هم تاکید می کنم که شهرداری تهران در سال گذشته دچار کمبود نقدینگی نبوده و در اصلاحیه ای که به شورا نیز ارائه شده در خواست ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش نقدینگی را داشت و عملا درآمدهای شهرداری تا سقف ۱۱۰ درصد محقق شده است.

 

عضو کمیسیون نظارت شورای شهر ادامه داد: در واقع می خواهم بگویم با این که ما اعلام کرده ایم در صدد افزایش مشارکت اجتماعی مردم در اداره امور خود هستیم ولی نتوانسته ایم در ارایه خدمات به مراکز افزایش دهنده سرمایه انسانی شهر، مانند مساجد و سرای محلات موفق باشیم.این درحالی است که شهرداری باید خود را از تصدی گری کنار بکشد واداره  امور محلی را به مردم بسپارد ، به این ترتیب درک ظرفیت ها و مشکلات شهر نیز برای مردم راحت تر می شود و این حرکت در بلند مدت سرمایه اجتماعی را افزایش می دهد.

 

وی با بیان اینکه برخی از کارکنان و فعالان سرای محلات هم گلایه‌هایی دارند،گفت:  بخشی از این مشکلات به ما منتقل شده است. الان چندین نفر در سراهای محل مشغول فعالیت هستند و زمان خود را صرف امور مردم می کنند و امید دارند کمکی که به آنها وعده داده شده متناسب با درآمدهای شهرداری اختصاص یابد اما عملا این اتفاق نمی افتد و کارها گره می خورد . این معضل در مورد مساجد هم هست و بعضا آنچه وعده داده می شود با آنچه تحقق می یابد متفاوت است.

 

پیرهادی افزود: مسجد رکن اصلی و پایگاه فرهنگی محله است و سرای محلات نیز به منظور انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی ایجاد و پایه گذاری شده اند حال آنکه اگر از مساجد و سرای محلات که تاثیر مستقیم بر فرهنگ مردم و شهروندان دارد حمایت نشود نمی توان به اهداف مورد نظر در حوزه های اجتماعی و فرهنگی برسیم . وی خاطرنشان کرد: شهرداری با وجود تحقق ۱۱۰ درصدی اعتبار در آمدی پیش بینی شده در سال ۹۳ باید پاسخگوی این مساله نیز باشد که بودجه های پرداخت نشده را در چه حوزه ای هزینه کرده است و ما این موضوع را در شورای شهر تهران پیگیری می کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا