شورای شهر

ملاقات با اسکلت بانوی هفت هزار ساله

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین جمعه این هفته برای مسجد جامعی و کاشفان تهران، کمی متفاوت‌تر از جمعه‌های دیگر بود؛ آنها باز هم به منطقه‌ای در دل پایتخت رفتند که قدمت تاریخی بسیاری دارد و در هفته‌های اخیر با کشف اسکلتی چندهزارساله خبرساز شده است.

سی‌و هشتمین سفر کشف تهران از کاروانسرای خانات که یکی از قدیمی‌ترین کاروانسراهای پایتخت است آغاز شد. کاشفان تهران ضمن بازدید از غرفه‌های این کاروانسرا در بازار قدیمی امین‌السلطان که روزگاری محل فروش پرندگان بود حاضر شدند و با کسبه و فروشندگان آجیل و خشکبار به گفت‌وگو نشستند.

مسجدجامعی در بازدید از کاروانسرای خانات و بازار امین‌السلطان گفت: متأسفانه بازارچه‌ای در حد فاصل بازار امین‌السلطان و کاروانسرای خانات وجود دارد که به‌صورت نیمه کاره رها شده است. می توان با مرمت و احیای این منطقه آن را به سایت گردشگری پایتخت تبدل کرد.

بنای سرقبر آقا، فصل‌الخطاب برج‌های آرامگاهی است

وی سپس با حضور در مقبره‌ تاریخی مشهور به «سر قبر آقا» که مدفن نخستین امام‌جمعه است، رفت و در جریان روند احیای این ساختمان که به‌عنوان بزرگ‌ترین برج آرامگاهی تهران لقب گرفته، قرار گرفت. در این مکان، تعدادی از باستان‌شناسان درباره ویژگی‌های منحصر به فرد این بنا صحبت کردند. یکی از کارشناسان میراث در این باره گفت: این آرامگاه فصل‌الخطاب برج‌های آرامگاهی تهران است و بعد از ساخت آن، موج جدید معماری اروپایی وارد ایران شده است. این ساختمان به هشت بهشت اصفهان شباهت دارد و دارای ویژگی‌های منحصر به‌فرد معماری است.

دیدار با کریستف کلمب تهران

مسجد جامعی و کاشفان تهران در ادامه به دیدار «مهسا وهابی»، کاشف اسکلت ۷هزار ساله پایتخت که به تازگی در محله مولوی تهران کشف شده است رفتند و او را «کریستف کلمب» تهران نامیدند. ماجرای کشف این اسکلت بسیار جالب است چرا که کاشف آن هنگام عبور از خیابان ناگهان متوجه تعدادی سفال قدیمی در حاشیه گودبرداری شرکت فاضلاب می‌شود و با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهد پای میراث فرهنگی را برای بررسی‌های بیشتر به منطقه باز می‌‌‌کند. جالب‌تر اینکه به دلیل ارتباط تاریخی این منطقه با حوزه تمدنی ری، برخی از باستان‌شناسان به این اسکلت نام مسافر چشمه‌علی را داده‌اند.

عضو شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه به تازگی پیشنهاد شده است که برای آزمایش دی ان‌ای، این اسکلت را جابه جا کنند، تاکید کرد: به جای این کار پزشکان و محققان برای انجام آزمایش‌ها به محل حفاری وارد شوند.

وی ادامه داد: تمدن ساکنان چشمه علی نیز ۷هزار سال تخمین زده‌شده است. مسجدجامعی با اشاره به همکاری بی‌نظیر کسبه محله مولوی با کاشفان این اسکلت افزود: پیمانکار شرکت آب و فاضلاب نیز پس از کشف این اسکلت، نهایت همکاری را با گروه کاوشگر تاریخی در کنار کسبه محله مولوی داشته است. کاشفان تهران در ادامه به ملاقات مسافر چشمه‌علی رفتند و از نزدیک با بانوی ۷هزارساله تهران دیدار کردند.

در این بازدید که رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی تهران نیز حضور داشت، اعلام شد: با همکاری سازمان زیباسازی قرار است در این محل زیرگذر احداث شود و مردم هنگام عبور از آن می‌توانند این اسکلت و اشیای باستانی کشف شده در آن را مشاهده کنند.

دیدار با کودکان کار

بازدید دو موسسه حامی کودکان کار برنامه بعدی کاشفان تهران بود. مؤسسه «آوای ماندگار» که دانش‌آموزان را تا مقطع دوم ابتدایی آموزش می‌دهد و پس از آن برای آموزش بیشتر به سایر مدارس معرفی می‌کند. بر اساس اعلام رئیس این مرکز، در حال حاضر ۲۰دانش‌آموز در مقطع ابتدایی و ۱۵نفر دیگر در مقطع دوم ابتدایی در این مرکز مشغول تحصیل هستند. مسئول این مرکز همچنین عنوان کرد که محل فعلی آموزش کودکان کار در طرح تعریض شهرداری قرار دارد و به‌زودی تخریب می‌شود اما مهندس محسنی، قائم مقام شهردار منطقه اعلام کرد که در عوض به این موسسه ساختمان دیگری تعلق خواهد گرفت.

دومین مؤسسه، انجمن حمایت از کودکان کار بود که مسجد جامعی این کانون را با سابقه‌ترین سازمان مردم‌نهاد در زمینه کودکان کار نامید. بنی هاشم، مسئول این کانون اعلام کرد: تاکنون یک هزار کودک تحت پوشش قرار گرفته‌اند که به‌دلیل عدم‌ وجود اسناد هویتی تاکنون فقط برای ۶۰۰نفر از این کودکان اقدامات آموزشی انجام شده است.

بازدید از نخستین کودکستان تربیت دینی در تهران

در ادامه برنامه عضو شورای اسلامی شهر تهران با حضور در مسجد مرحوم آیت‌الله فومنی واقع در  میدان خراسان با امام جماعت این مسجد که پسر این عالم بزرگوار بود دیدار و همچنین از نخستین کودکستان تربیت دینی تهران که به همت حاج آقا فومنی در سال ۱۳۲۷ راه‌اندازی شده بازدید کرد. حجت الاسلام والمسلمین فومنی با بیان اینکه شاهرگ همه مفاسد، مشکلات فرهنگی است، گفت: این مدرسه دارای ۱۲کلاس برای دختران و پسران است که تمامی اطلاعات دینی به این کودکان آموزش داده می‌شود.

قدیمی‌ترین لوکوموتیو ماشین دودی حال و روز خوبی ندارد

در ادامه گروه کشف تهران در پارک کوثر واقع در منطقه ۱۲تهران حاضر شدند و از قدیمی‌ترین ماشین دودی تهران بازدید کردند. مسئول فرهنگی فرهنگسرای کوثر که در این دیدار مسجدجامعی را همراهی می‌کرد با اشاره به سابقه تاریخی این ماشین دودی گفت: متأسفانه معتادان صندلی‌های چوبی این قطار را برای روشن کردن آتش تخریب کرده‌اند. و دیگر صندلی‌ای در این قطار به چشم نمی‌خورد. مسجدجامعی در این دیدار گفت: ایستگاه مبدا ماشین دودی همین‌جاست و مسیر تهران – شهرری را طی می‌کرده است. از نکات جالب این است که این بخش از حمل و نقل تهران در آن زمان توسط بخش خصوصی اداره می‌شده و دولت دخالتی در امور آن نداشته است.

وی در پایان این بازدید تاکید کرد: با توجه به اینکه گیشه‌های بلیت‌فروشی این ایستگاه در دل دیوارهای ساختمان فرهنگسرا قرار دارد، هر چه سریع‌تر باید یک برنامه نجات‌بخشی برای آن گذاشته و این ایستگاه احیا شود.

مرور خاطرات انقلاب و امام در مدرسه علوی

ایستگاه پایانی احمد مسجدجامعی و کاشفان تهران  به مناسبت فرارسیدن دهه فجر، مدرسه علوی بود. محلی که خاطرات زیادی را از اوایل انقلاب و روزهای نخستین ورود حضرت امام (ره) در خود جای داده بود. عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره اهمیت این مدرسه اظهار کرد: این مدرسه جایگاه جلوس حضرت امام پس از ورود به ایران بوده است و از ۱۳بهمن تا ۱۲اسفند ۵۷مردم با ایشان در این مدرسه دیدار می‌‌کردند.

وی ادامه داد: زمانی که حضرت امام وارد ایران شدند، شهیدان مطهری و بهشتی، به این مدرسه آمدند و همه جوانب را برای استقرار ایشان و دیدار مردم سنجیدند و در نهایت تصمیم گرفته شد امام مدتی را در این مدرسه ساکن شوند.

مسجد جامعی به دیگر خاطرات و موارد مهم این مدرسه اشاره و تصریح کرد: یگی از پایگاه های اطلاع رسانی انقلاب، سالن اجتماعات این مدرسه بود و رسانه‌ها اخباری مهم را از طریق تلویزیون و رادیو از این سالن انعکاس می دادند. همچنین دولت موقت پس از پیروزی انقلاب در همین سالن شکل گرفت و پیام آن صادر شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران به بنیان‌گذاران این مدرسه نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این مدرسه قدمتی شصت ساله دارد و مرحوم حاج مقدس، علامه کرباسچیان و مرحوم روزبه، از بنیان‌گذاران این مدرسه بودند. وی ادامه داد: عده ای مدرسه رفاه را محل دیدار مردمی امام (ره) می‌دانند که این درست نیست. مدرسه رفاه محل تشکیل دادگاه انقلاب بود و مدرسه علوی میزبان شخصیت بزرگ و تاریخی امام خمینی.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان به خاطره ای اشاره کرد و گفت: در میان روزهای شلوغی که امام خمینی در این مدرسه در سه نوبت نماز جماعت برگزار می‌کردند، کودکان و نوجوانان زیادی عکس امام را در دست می‌گرفتند و از ایشان امضا می خواستند. امام نیز با آرامش و گشاده‌رویی تمام، آنان را در آغوش می‌کشید و با همه گرفتاری‌هایی که داشتند، عکس‌ها را امضا می‌کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا