اجتماعی و فرهنگی

قطعه یک آزادراه حرم تا حرم ۵ اسفند افتتاح می شود

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه حرم تا حرم که حدفاصل قم تا گرمسار را در برمی‌گیرد، در تاریخ ۲۲ اسفند سال ۱۳۹۱ با سرمایه دولت و قرارگاه خاتم الانبیا آغاز شده بود و با پایان یافتن آخرین مراحل کار اجرایی در روزهای ابتدایی ماه آینده رسما زیر بار ترافیک خواهد رفت.

این قطعه در حالی آماده بهره برداری شده است که سه قطعه باقیمانده در مسیر این آزادراه هنوز در مرحله مطالعه و جذب سرمایه‌گذاری قرار داشته و وارد مرحله اجرایی نشده است.

طبق اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور، هزینه کل ساخت قطعه ۱۵۲ کیلومتری قم به گرمسار ۶۹۰ میلیارد تومان بوده که در این بین ۶۰ درصد از آورده را دولت و ۴۰ درصد را قرارگاه خاتم الانبیا فراهم کرده است.

همچنین پیمانکاری این پروژه که ساخت و تکمیل آن نزدیک به دو سال زمان برده بر عهده قرارگاه خاتم الانبیا بوده است.

این قطعه چهار استان تهران، قم، سمنان و خراسان رضوی را به یکدیگر متصل می کند که در جریان آن نقطه آغازین پروژه از آزادراه قم – کاشان آغاز شده و سپس با اتصال به بزرگراه تهران – گرمسار وارد مسیر اصلی مشهد خواهد شد.

طبق برآوردهای انجام شده زمان بازگشت سرمایه این پروژه ۲۳ سال خواهد بود که سه سال از آن در زمان ساخت و ۲۰ سال در زمان بهره برداری تخمین شده است.

طبق برآوردهای انجام شده با افتتاح این مسیر طول مسیر قم به گرمسار ۸۵ کیلومتر و از زمان سفر ۹۰ دقیقه برای خودروهای سواری کاهش خواهد یافت.

همچنین با افتتاح این قطعه از آزادراه، با صرفه جویی سالانه ۹ میلیون لیتر بنزین نزدیک به ۹۲ میلیارد تومان صرفه جویی صورت خواهد گرفت و درحوزه مصرف گازوئیل نیز با صرفه جویی ۸۷ میلیون لیتری برای کشور ۱۰۷ میلیارد تومان صرفه جویی مصرف سوخت به همراه خواهد داشت.

این آزادراه که در زمان ساخت بیشتر از ۱۲۰۰ و در زمان بهره برداری بیش از ۴۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده به عنوان یکی از اصلی ترین اهداف دولت در زمینه افزایش ایمنی راه‌ها، کاهش ترافیک جاده‌های منتهی به پایتخت و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی به حساب می‌آید.

 آزادراه قم – گرمسار در حالی افتتاح می شود که راه اصلی این جاده در دولت قبل یک بار مورد افتتاح قرار گرفته بود که به دلیل فراهم نبودن شرایط ایمنی و بالا رفتن تعداد تصادفات و تلفات جاده‌ای در طول زمان کوتاه از سوی پلیس راهور مسدود شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا