اجتماعی و فرهنگی

آماده باش شهرداری تهران برای برف زمستانی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مجتبی عبدالهی در نشست مطبوعاتی در خصوص آمادگی خدمات شهری و تجهیزات و ماشین‌های برف روبی در زمستان ۹۳ با اشاره به احداث ۲۵۰ سایت فرعی و اصلی برای برف روبی در معابر شهر تهران، افزود: امسال در تمامی نقاط تهران بیش از ۲۰۰۰ خودروی سنگین و نیمه سنگین برای برف روبی در نظر گرفته شده است. همچنین ۳۵۰۰ کارگر برای این کار پیش بینی شده است.

 

وی در خصوص ۲۵۰ سایت فرعی و اصلی برف روبی در مناطق تهران افزود: تجهیزات و شن‌های مخصوص در این سایت‌ها توزیع شده‌اند تا در صورت بارش برف و باران مورد استفاده قرار بگیرند.

 

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای شهر تهران امسال باید ۱۰ تا ۱۵ درصد از میزان نمک برای یخ زدایی و برف روبی کاسته شود، اظهارکرد: بر همین اساس یکی از اقدامات شهرداری تهران استفاده از ماده CNA است که به صورت جامد، محلول در آب یا ترکیب با شن استفاده می‌شود.

 

عبدالهی با بیان اینکه از ۱۵ آبان ماه تا ابتدای آذر امکانات و تجهیزات به مرور زمان آماده می‌شود، گفت: امسال برای اولین بار از ماده CNA‌ که توسط دانشگاه‌های همدان و تبریز تولید شده‌اند برای یخ زدایی استفاده می‌شود که قیمت آن اختلاف بسیار زیادی با میزان نمک دارد.

 

وی در خصوص این ماده افزود: CNA قدرت ذوب کنندگی بالایی دارد به طوری که CNA‌ 96 درصد تا منفی ۱۶ درجه و CNA 99 درصد تا دمای منفی ۳۰ درجه سانتی گراد قابل استفاده است و هیچگونه آسیبی به لحاظ خورندگی بتون و آسفالت، فضای سبز، وارد نمی‌کند. همچنین هیچگونه خطری برای محیط زیست نخواهد داشت.

 

معاون خدمات شهری محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه نمی‌توانیم نمک را از فرایند برف روبی در شهر تهران حذف کنیم، گفت: ما می‌توانیم در پنج تا شش سال آینده میزان نمک را به حداقل برسانیم.

به گفته وی طی فراخوانی که امسال به مراکز علمی دادیم درخواست داشتیم تا ماده جایگزین نمک استفاده کنیم هرچند که در کشورهای اروپایی هنوز از نمک استفاده می‌کنند ولی میزان نمک را در شن‌های مخصوص به حداقل رسانده‌اند.

وی در خصوص احتمال استفاده از محلول تالیس برای برف روبی معابر گفت: تحقیقات و بررسی‌های آن در حال انجام است و تاییدیه‌های آن از مراکز علمی و دانشگاهی گرفته شده است اما هنوز سازمان محیط زیست آنرا تایید نکرده است تا به مصرف در شهر تهران اقدام کنیم.

 

وی با بیان اینکه مناطق یک، دو، چهار و پنج تهران بیشتر درگیر مسائل مربوط به برف روبی می‌شوند، ادامه داد: رسالت ما برف روبی و پاک کردن شریان‌های اصلی است اما مردم انتظار دارند شهرداری تا درب پارکینگ آنها را تمیز کند. مثلا در منطقه یک، سال گذشته ۳۰ هزار تماس شهروندی برای برف روبی در معابر از یک منطقه داشتیم.

 

وی در خصوص در اختیار قرار دادن ماده CNA برای شهروندان عنوان کرد: این ماده قیمت بالایی دارد و با وجود محدودیت‌هایی که در حال حاضر داریم نمی‌توانیم مانند مخازن شن مخصوص برای استفاده شهروندان قرار دهیم.

 

عبدالهی با بیان اینکه برای استفاده از ماده CNA در برف روبی شهرها اولویت گذاری کرده‌ایم گفت: برای برف روبی در پل‌ها و رمپ و لوپ‌های خاص و ویژه، ورودی و خروجی تونل‌ها، فضای سبز پرتراکم و فضاهای تاریخی حتما از این ماده استفاده خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا