اجتماعی و فرهنگی

بهره مندی از طرح‎های گردشگری طبیعی در مناطق حفاظت شده

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین معصومه ابتکار در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، افزود: علیرغم اینکه دولت در حوزه اشتغال و اقتصاد با مشکلاتی مواجه است؛ اما مسائل مربوط به محیط زیست را در اولویت کارهای خود قرار داده است.

 

وی ادامه داد: با توجه به آسیب‎هایی که به بهداشت عمومی و محیط زیست وارد می‎شود این بخش از همان اول در برنامه های محوری رئیس جمهور قرار گرفت و خوشبختانه دولت در این راستا اقدامات خوبی انجام داده و دستاوردهای خوبی در استان‎ها داشته است.

 

ابتکار گفت: هر استانی شرایط و الزامات خاص خود را دارد و ظرفیت‎های زیادی در استان‎ها به ویژه لرستان داریم.

 

رئیس سازمان محیط زیست کشور اضافه کرد: طبیعت لرستان جاذبه‎های فوق‎العاده‎ای دارد که از یک جهت فرصت محسوب می‏‌شوند؛ اما اگر همین فرصت‎ها خوب حفاظت نشود و از طریق فاضلاب و زباله تخریب‎هایی صورت گیرد و مدیریت نشوند، آنها را از دست خواهیم داد.

 

وی بیان کرد: دولت روی مساله محیط زیست ورود جدی پیدا کرده و استانداران نیز با نگاه خیلی جامع و بلند، همه ابعاد توسعه را کنار هم می‎بینند و این یک فرصت استثنائی برای کشور ما محسوب می‎شود که امید می‎رود این حمایت‎ها استمرار داشته باشد.

 

ابتکار افزود: در موضوعات محیط زیست نقش مردم کلیدی است و مردم حق دارند از محیط سالم، آب سالم، هوا و غذای سالم برخوردار باشند.

 

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: لازم است همه ما و روحانیون و ائمه جماعات که موضوع حق را در تریبون‎های مختلف یادآوری می‎کنند، مسئولیت‎ها را نیز یادآوری کنند.

 

وی با انتقاد از آسیب‎هایی که به طبیعت وارد شده است، تصریح کرد: در قبال نعمت‌هایی که خداوند در زمان کنونی به ما داده و آنها را مصرف می‎کنیم، متاسفانه کم کاری‎هایی صورت گرفته و آثار آن را به طبیعت می‎اندازیم.

 

ابتکار ادامه داد: متاسفانه مصرف سم و کود به گونه‎ای شده که منابع آب و کشاورزی را آلوده کرده و استفاده از مراتع به گونه‎ای شده که سبب فرسایش خاک و از بین رفتن محیط زیست شده است.

 

رئیس سازمان محیط زیست کشور بر گفت و شنود فرهنگی با مردم تاکید کرد و افزود: گفت‌وشنود با مردم نقش موثری خواهد داشت و امید می‎رود بتوانیم ازعهده معضلات برآییم.

 

وی اظهار کرد: با کمک مردم، قشر دانشگاهی و روحانیون می‎توان اصلاحی در رفتار و منش و فرهنگ مردم نسبت به محیط زیست ایجاد کرد و از این طریق مشکلات محیط زیست را حل کرد.

 

ابتکار گفت: از این ظرفیت بیش از پیش می توانیم برای اعتلای کشور، وضعیت اجتماعی و گردشگری بهره ببریم و بتوانیم مشاغلی جدید ایجاد و استان‎ها به ویژه لرستان را در سطح منطقه و کشور معرفی کنیم.

 

۱۱ درصد از مساحت کشور حفاظت شده است

 

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار همچنین در جمع خبرنگاران، افزود: خوشحالیم که از لرستان بازدید می‎کنیم چرا که یکی از استان‎هایی است دارای طبیعت بکر و زیبا، تنوع زیستی و گیاهی و جانوری و ظرفیت‎های فوق‎العاده‎ای است.

 

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که برای ارتقاء سطح حفاظت محیط زیست انجام شده، انجام مطالعات مدیریت منابع کشور بوده است به گونه‎ای که این مطالعات با روش‎های مختلف به ما کمک می‎کند که بهتر حفاظت کنیم و از تجهیزات پیشرفته برای حفاظت استفاده و وضعیت محیط‎بانان را ارتقا ببخشیم.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار کرد: بنا داریم از طرح‎های گردشگری طبیعی در مناطق حفاظت شده با رعایت ضوابط گردشگری بهره‎مند شویم که لرستان نیز از این قاعده مستثنی نیست و امیدواریم نسبت به آسیب‎های احتمالی و تهدیداتی از جمله خطوط نفت و گرد و غبار که استان را با چالش مواجه کرده است و یا عواملی که می‎تواند بالقوه آسیب برساند را مدیریت کنیم.

 

ابتکار بیان کرد: تلاش ما برای اینکه بتوانیم جاذبه‎های گردشگری استان را ارتقاء دهیم این است که یک سری کارها باید حتما انجام شود و در جهت توانمندسازی و ایجاد این ظرفیت‎ها، حفاظت بیشتر، کاهش آلودگی‎ها و مدیریت مسائلی همچون پسماند چرا که پسماند می‎تواند هم از لحاظ وجهه ظاهری آسیب برساند و هم آلودگی ایجاد کند؛ همچنین در کنار این مسائل موضوعاتی وجود دارد که امید می‎رود با همکاری استاندار لرستان بتوان آنها را حل و فصل و از ظرفیت‎های استان استفاده کنیم.

 

وی با اشاره به جرائم حوزه محیط زیست، اظهار کرد: هم اکنون اخذ جرائم تا حدودی بازدارنده بوده مثل جریمه آلودگی محیط زیست که سالانه جریمه عوارض یک درصدی از کارخانجات در شهرهای اطراف گرفته می شود و بر اساس قانون تا حدی این موضوع بازدارنده بوده است.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اضافه کرد: علاوه بر این، سازمان به واحدهایی که آلایندگی بالایی دارند و این آلایندگی‎ها براساس پالایش سازمان سنجیده شده، اخطار می‎دهند و از این واحدها برنامه زیست محیطی می‎خواهیم و سازمان اقدامات قانونی خود را انجام می‎دهد.

 

ابتکار تصریح کرد: برای افزایش مناطق حفاظت شده علاوه بر ارتقاء سطح کیفی مناطق فعلی، افزایش سطح مناطقی را در دستورکار داریم که براساس شاخص‎های جهانی و هدفگذاری جهانی طبق اهدافی که در سند کنوانسیون تنوع زیستی و پروتکل‎های مربوط به آن مشخص شده، پیشنهاد دادند تا سال ۲۰۲۰ کشورها ۱۷ درصد از مساحت خود را به صورت حفاظت شده مدیریت و برای نسل‎های آینده ذخیره کنند.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: ما هنوز تا رسیدن به این سطح خیلی فاصله داریم و هم اکنون ۱۱ درصد از مساحت کشور را بیشتر حفاظت نمی‎کنیم و در تلاشیم نقاط جدید را شناسایی کنیم و به شورای عالی حفاظت از محیط زیست، مناطق شناسایی شده معرفی شود تا بتوانیم از ذخیره‎های ژنتیکی و طبیعت کشور را بهتر مدیریت کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا