شورای شهر

هشدار دنیا مالی در خصوص آلودگی سفره های زیرزمینی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین احمد دنیامالی در جریان بررسی طرح پیشنهاد به دولت و مجلس برای تامین بودجه مورد نیاز شرکت آب و فاضلاب تهران برای سال آینده گفت: شرایط ما به رغم تلاش های دوستان آب و فاضلاب خوب نیست. کمتر از ۲۵ درصد مردم تهران به شبکه فاضلاب دسترسی پیدا کرده اند و لازم است ما هم به این کار کمک کنیم. از ۹۰۰۰ کیلومتر طول شبکه فاضلاب که در برنامه است، ۵۲۰۰ کیلومتر اجرا شده است. از این میزان بسیاری از انشعابات به درب منازل رسیده،‌ اما خانه ها به شبکه وصل نشده اند و تنها ۴۰ درصد از این ۵۲۰۰ کیلومتر متصل شده اند.

دنیامالی تصریح کرد: هر چه روند اتصال مشترکین به شبکه فاضلاب طولانی تر شود، مشکلات آلودگی آب سفره های زیرزمینی جدی تر می شود. قرار بود که ۸۰۰ کیلومتر عملیات سالانه اجرا شود، در حالی که اکنون ۵۲۷ کیلومتر پیش بینی شده که با این روند، در یک برنامه ۱۰ ساله هم شبکه فاضلاب تکمیل نمی شود.

وی در ادامه گفت: سوال من این است که چرا سهم منابع فاینانس در حوزه آب و فاضلاب، به خصوص بانک توسعه اسلامی اینقدر حقیر و کوچک است، در حالی که این بانک می تواند به بحث توسعه آب و فاضلاب کمک کند.

عضو شورای شهر با اشاره به پساب فاضلاب شهری گفت: بحث بازیافت آب و فاضلاب بسیار مهم است. ما ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب نزولات آسمانی داریم و منابعی هم از ذوب شدن یخ ها ایجاد می شود. علاوه بر این، میزان بزرگی آب در حوزه پسماند داریم که باید فکری برای تصفیه و بازگشت آن به شبکه برای آبیاری فضای سبز بکنیم.

دنیامالی با اشاره به پدیده فرونشست در تهران گفت: زمین در تهران در بعضی جاها ۱۲ و بعضی ۳۶ سانتی متر نشست کرده و هر چه از سفره های زیرزمینی بیشتر برداشت کنیم، عواقبی دارد که قابل جبران نیست.

وی با طرح سوالی از پرورش گفت: با توجه به طرح تامین آب برخی شهرها به روش شیرین سازی، خصوصا از طریق دریای خزر، آیا برای تامین آب تهران از این روش نیز پیش بینی هایی داریم؟ زیرا هر چه میزان منابع آب تهران را افزایش دهیم، با توجه به رشد جمعیت تهران، باز هم کمبود داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا