اجتماعی و فرهنگی

بیش از ۲۰ نوع سم در برخی محصولات کشاورزی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاینعلی عفتی با بیان اینکه سازمان میادین میوه و تره بار به عنوان یکی از بزرگترین شبکه توزیع فرآورده های کشاورزی در کشور در دو محور، توزیع عمده و خرده فروشی فعالیت می کند، ادامه داد: در حال حاضر در شهر تهران محصولات کشاورزی در ۱۸۴ مرکز عرضه میوه و تره بار در قالب خرده فروشی توزیع می شوند که در بخش عمده فروشی که حدود ۳۵ درصد آن در بازار های سازمان میادین و مابقی در سایر میوه فروشی ها و فروشگاه های زنجیره ای و … توزیع می شود. ضمن اینکه چهار پایانه اصلی که سه پایانه مربوط به پروتئین خام دامی نظیر مرغ، گوشت و آبزیان و یک پایانه نیز در خصوص محصولات باغی و زراعی است، فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه میدان مرکزی میوه و تره بار نقش اساسی و مهمی را در توزیع عمده محصولات باغی زراعی ایفا می کند، افزود: این سازمان کارکردی فراسازمانی و ملی دارد چراکه انواع محصولاتی که از استان های مختلف وارد آنجا می شود، بخشی از آنها دوباره از میدان مرکزی میوه و تره بار به سایر شهرستانها و استانها ارسال شده و بخشی نیز در شهر تهران توزیع خواهند شد.

معاون بهداشت و کنترل کیفیت سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با اشاره به اینکه سلامت شهروندان و ایمنی غذایی از موضوعات مهمی است که پیوسته مورد توجه شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران بوده است، اظهار کرد: اقدامات بسیار خوبی نیز در این خصوص در حوزه های مختلف انجام شده است که یکی از این اقدامات مهم در این راستا طرح پایش محصولات ورودی به میدان مرکزی شهر تهران از نظر باقیمانده سموم و آلاینده های شیمیایی است که از سال ۱۳۸۸ و بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران توسط سازمان میادین میوه و تره بار اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح کار گروهی از نمایندگان تمامی بخش های متولی و مسئول در کشور همچون وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، سازمان استاندارد، شورای شهر، مراکز علمی و تحقیقاتی در این طرح حضور دارند، خاطر نشان کرد: مهمترین هدف این طرح مطالعاتی، شناخت وضعیت موجود کشور و استان های مختلف به لحاظ نوع و میزان آلودگی ها بوده است .

وی با تاکید بر اینکه در این طرح تاکنون بیش ۱۰۰۰۰ نمونه از ۴۰ محصول که بیشترین میزان مصرف را دارند مورد آزمایش قرار گرفته اند، ادامه داد: این محصولات سهم بیشتری در سبد خانوار را به خود اختصاص می دهند که مورد مطالعه قرار گرفته اند. همچنین بیش از ۲۰  نوع سم پر مصرف و همچنین دو فلز سنگین سرب و کادمیوم و نیترات که در این محصولات از استان های مختلف کشور وارد می شوند نیز اندازه گیری شده اند. این در حالیست که این طرح همچنان ادامه دارد و بر اساس مصوبه نتایج حاصله نیز به طور مستمر در اختیار مسئولان وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی و شورای شهر قرار می گیرد.

 

وی در خصوص چگونگی نظارت و کنترل بر محصولات و فرآورده های کشاورزی اظهار داشت: ما تمام تلاش خود را می کنیم تا محصولاتی با بالاترین استاندارد ها را به شهروندان عرضه کنیم که به طور حتم، تامین سلامت محصولات کشاورزی در سطح کلان کشور نیاز به سیاست گذاری و برنامه ریزی کلی از سوی مراجع مرتبط دارد. در واقع در این مورد ضروری است تا در بخش تولید، حساسیت بیشتری به خرج دهند و کشاورزان آموزش های لازم در مورد نوع و میزان سموم و کود های مورد استفاده را می بینند. همچنین از سوی وزارت جهاد کشاورزی که به عنوان مسئول و متولی سلامت محصولات کشاوزری است، نظارت های لازم و کافی بر چگونگی مصرف نهاده های کشاورزی اعمال شود.

معاون بهداشت و کنترل کیفیت سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران درباره اینکه به لحاظ تاثیر گذاری در این خصوص شورای شهر مصوبه ای را در سال ۸۸ تصویب کرده است، افزود: بر این اساس سازمان میادین به نمایندگی از شهرداری تهران موظف شده به منظور مشخص شدن وضعیت که تا حد زیادی نشانگر وضعیت تولید در کل کشور است، پایشی را بر روی محصولات ورودی انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا