شورای شهر

لکه برداری آسیبی از هرندی نیمه‌کاره مانده

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مجتبی شاکری در جریان دویست و هشتاد و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران و پس از استماع سخنان پرویز فتاح، رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) که پیشنهاد داد مدیریت شهری تهران مسوولیت رسیدگی به مددجویان تهرانی را بر عهده بگیرد، اظهار کرد: تحلیل شما دقیق ، کارشناسانه و متکی به آخرین وضعیت جامعه هدف بود؛ اما از نتیجه گیری شما تعجب کردم. واسپاری مددجویان شهر تهران به شهرداری تهران و متاسفانه بسیاری از متمرکز شدن کمیته به بیرون از تهران به دلایلی که عرض می کنم توجیه منطقی ندارد . وزرا و دیگر نهادهای دولتی روی درآمدهای مدیریت شهری تهران حساب می کنند. آموزش پرورش ، بهداشت و درمان، راه و شهرسازی ، ناجا و حتی بهزیستی که پیش‌تر به شورا دعوت شده بودند به دنبال بهره گیری از امکانات و درآمدهای شهرداری برای تکمیل برنامه‌ها و مأموریت‌های خود بودند.

 

وی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری آمادگی هر گونه تعامل مثبت بویژه در مساله آسیب دیدگان اجتماعی تهران را دارد، گفت: کمیته امداد(ره) می تواند ظرفیت ها وخلاءهای عملیاتی خود را در قالب کارگروه مشترکی با شورا ، معرفی کند و نتیجه آن حمایت ویژه شهرداری از کمیته امداد باشد که بسیار گره گشاست . من شیوه  واسپاری ماموریت های ذاتی کمیته امداد به شهرداری را منطقی و نتیجه بخش نمی دانم.

شاکری با بیان اینکه حیطه مأموریت و دخالت شهرداری با جنس کار رسیدگی عمیق به آسیب دیدگان اجتماعی متفاوت است، افزود: شورای شهر با پذیرش هزینه های هنگفت به حمایت از شهرداری لکه برداری آسیبی از هرندی را با جدیت دنبال کرد ولی آنچه که در قالب طرح ساماندهی محله هرندی رخ داد اکنون نیمه کاره روی دست همه مانده است و آسیب همچنان برجاست.

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: نمی دانیم از آمار ۱۵ تا ۲۰ هزار نفری معتاد و کارتن خواب در تهران، چه تعدادی جمع آوری شده، چه تعدادی به بهاران رفته‌اند و چه تعداد به زندگی عادی بازگشته‌اند؟ اهل فن اعتقاد دارند که هزینه ۱۰۰درصدی شهرداری در این بخش کمتر از ۱۰ درصد جواب داده است . چراکه ماموریت شهرداری ریشه کنی آسیب در درون خانه و مداخله عمیق همانند کمیته امداد و بهزیستی نیست . مسکن، اشتغال زایی و پاک کردن معتادان باید توسط دیگران حل شود.

شاکری با تاکید بر اینکه از نگاهی استراتژیک و فراخ منظر ریشه آسیب های اجتماعی باید شناسایی و علاج شود، تصریح کرد: مواد مخدر در بیرون از مرزهای کشور تولید می شود، استان به استان توزیع می شود و در ترکیه به مقصد می رسد. مقابله با این مساله بر عهده دولت، ناجا و نهادهای انتظامی و امنیتی است و اگر آغاز و انجام این مسیر آسیب زا مدیریت نشود، اقدامات کمیته امداد(ره)، شهرداری و دیگر نهادها در این بخش راه به جایی نمی برد. چراکه این مداخلات به صورت نقطه ای و بی ارتباط با سازمان شکل گرفته و به آسیب پرداخته است.

وی به رییس کمیته امداد(ره) توصیه کرد که از نتیجه گیری خود مبنی بر واگذاری مأموریت‌های امداد به شهرداری عدول کند و افزود: من جنس کار ستاد توانمند سازی زنان سرپرست خانوار را در شهرداری، نزدیک به مأموریت کمیته امداد می دانم و واسپاری آن را به کمیته پیشنهاد می‌کنم، چراکه در شهرداری این قبیل کارها به صورت عمیق پیش نمی رود.

شاکری در بخشی از سخنانش از مشی مدیریتی و ساده زیستی رییس کمیته امداد تقدیر کرد و گفت: کسانی که حقوق های نجومی و نامتعارف دریافت می کنند باید از خود خجالت بکشند و از مدیرانی نظیر رییس کمیته امداد الگو بگیرند.

وی با بیان اینکه آنچه به دوام و بقای انقلاب کمک می کند همین روحیه انقلابی است، ادامه داد: اگر عده ای هنوز با وجود فقر و مشکلات معیشتی در راهپیمایی ها شرکت می کنند،‌ به برکت همین نمودهای مدیریت و روحیه انقلابی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا