سلامت ۹ میلیون تهرانی را فدای ۳۰ هزار خودروی اسقاطی نمی کنیم

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سید جعفر تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه امروز آلودگی هوا که عمدتاً از آلاینده های ناشی از تردد انبوه خودروهای فرسوده ناشی می شود، مسئله اول مدیریت شهری و شهروندان تهران است، گفت: با ورود به نیمه دوم سال که آلودگی هوای تهران علاوه بر دلایلی همچون آلایندگی منابع متحرک به دلیل شرایط طبیعی و محیطی از جمله پدیده وارونگی دما (اینورژن) تشدید می شود، مردم از مسئولان انتظار دارند برای این مشکل که سلامت آنها را به خطر انداخته، چاره اندیشی کنند.

وی افزود: تدبیر شهردار تهران این است که مدیریت شهری به سهم خود از هیچ تلاش و کوششی در جهت کاهش آلودگی هوای تهران و افزایش کیفیت زندگی شهروندان این کلان شهر فروگذار نکند و در اجرای تدابیر ایشان، با انجام بررسی های دقیق کارشناسی، طرح های مختلفی را به منظور کاهش آلودگی هوای تهران مورد مطالعه قرار دادیم و با توجه به نتایج به دست آمده، به طرح کنترل آلودگی هوای شهر که مبنای آن میزان انتشار آلودگی خودروهاست، رسیدیم.

تشکری هاشمی با اعلام اینکه طرح های سراسری که در گستره کلان شهری با وسعت و جمعیت تهران به اجرا در می آیند و تمام شهر و هم شهروندان یا بخش اعظم آنها را تحت تأثیر قرار می دهند، نیازمند همکاری بین بخشی و هماهنگی میان همه دستگاه های دست اندرکار است، تأکید کرد: مدیریت شهری انتظار دارد در سالی که با تدبیر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، «سال همدلی و همزبانی» نام گذاری شده، دستگاه های مسئول در خصوص طرح هایی که به طور مستقیم با سلامت مردم و بهبود شرایط زندگی آنها سر و کار دارند، همراهی و همدلی داشته باشند.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه هدف طرح های کاهش آلودگی هوا، افزایش آرامش، ایمنی و سلامت شهروندان است و به این منظور، از مشارکت تمام دستگاه های مسئول استقبال می کنیم، اظهار کرد: این به معنای آن نیست که اگر با ما همکاری نشود، چشمانمان را بر روی مسائل و مشکلات شهر ببندیم و در قبال به خطر افتادن سلامت شهروندان دست روی دست بگذاریم، بلکه اگر مدیریت شهری در این مسیر که به منزله جاده ای است که به سلامتی شهروندان منتهی می شود تنها نیز باشد، از حرکت باز نخواهد ایستاد و به مردم عزیزمان قول می دهیم تا با همراهی خود آنها شاید دیر اما حتماً ‌به مقصد می رسیم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه شهر تهران را باید از وجود انبوه خودروهای فرسوده و آلوده کننده و موتورسیکلت های قدیمی و آلاینده ای که ایمنی و سلامت تک تک شهروندان را مورد تهدید جدی قرار داده اند نجات دهیم، تصریح کرد: مدیریت شهری یک تنه پای کار آمده و به این منظور از بازسازی و نوسازی ناوگان از طریق ورود قطارهای جدید و اتوبوس های نو به ناوگان حمل و نقل ریلی و اتوبوسی گرفته تا به کارگیری نسل جدید خودروهای هیبریدی در ناوگان تاکسیرانی و راه‌اندازی نسل جدید سامانه اتوبوس‌های برقی، اقدام کرده است.

وی با اعلام اینکه علاوه بر این، از ایجاد مسیرهای ویژه پیاده روی و دوچرخه سواری گرفته تا جایگزینی موتورسیکلت های بنزینی به جای برقی را در دستور کار قرار داده ایم، اضافه کرد: تمام این اقدامات، به منظور ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و کاستن از آلودگی هوا به مورد اجرا در آمده و مکمل این اقدامات اجرای طرح هایی است که در عین تشویق شهروندان به روی آوردن به حمل و نقل پاک، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و تبدیل خودروهای شخصی به استاندارد، از بازدارندگی لازم به منظور جلوگیری از ورود و تردد خودروهای از رده خارج و آلاینده به محدوده پر تراکم مرکزی شهر نیز برخوردار باشد.

معاون شهردار تهران در پایان با تأکید بر اینکه پیکان های فرسوده از جمله بیش از ۶ هزار پیکانی که با سه دهه قدمت هنوز در ناوگان تاکسیرانی تهران مشغول به کار هستند، روزانه ۴ کیلوگرم انواع آلاینده ها را تولید می کنند، اظهار کرد: اگر هر تاکسی پیکان یا پیکان مسافربر ۳۰۰ روز در سال کار کند، این به معنای آن است که ۱۲۰۰ کیلوگرم ذرات معلق یعنی بیشتر از وزن خودش، آلودگی وارد ریه شهروندان می کند و هیچ عقل سلیمی اجاره نمی دهد که سلامت ۹ میلیون شهروند تهران را فدای ۳۰ هزار خودروی آلاینده و اسقاطی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا