شورای شهر

چه کسانی می‌خواهند شورای چهارم را منحل کنند؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  شورای چهارم شهر تهران به لحاظ تعداد نمایندگان اصلاح طلب و اصول گرا تقریبا متوازن تقسیم شده است و این موضوع را جدا از سوابق اعضای آن می توان به روشنی در رای گیری‌های هیئت رئیسه که سالانه برگزار می شود، مشاهده کرد. بطوریکه سال چهارم شورای چهارم در رای گیری برای انتخاب رئیس شورای شهر تهران، مهدی چمران با ۱۶ رای در رقابت با احمد مسجد جامعی با ۱۴ رای برگزیده شد و یک رای سفید هم در این میان بوده است.

با وجود این نوع تقسیم بندی، فضای شورای شهر تهران با «سیاسی کاری» فاصله داشت و به گفته اسماعیل دوستی، عضو شورای شهر تهران، شورا تنها یک روز و آن هم در انتخابات هیئت رئیسه سیاسی می شود.

با این حال با نزدیک شدن به انتهای عمر شورای چهارم و در آخرین سال فعالیت، شاهد افزایش تشنج در این نهاد هستیم و به طور واضح می توان شاهد فضای توام با «سیاسی کاری» بود. این فضا و چگونگی عبور شورا از آن موضوعاتی است که پرویز سروری در گفتگویی به آنها پاسخ داده است.

* دلیل ورود رسانه‌های خارجی بر حواشی شورا چیست؟

به نظر من دلیل این موضوع کاملا سیاسی است. بسیاری از جریان ها همه ظرفیت‌هاشان را در نظر می گیرند که اصلاح طلبان ظرفیت بالاتری در شورای آینده داشته باشند. متاسفانه همان طور که در انتخابات مجلس هم دیدیم، مجموعه‌های خارج کشور در انتخابات مجلس هم با برخی جریانات همراهی کردند و این همراهی بویژه با جریان رقیب بود، الان هم به نظرم این فرایند پیگیری می شود و استراتژی هم این است که شورا نباید موفق جلوه داده شود. چون این شورا منتسب به اصولگرایی است و هر کارآمدی می تواند ناکارآمدی دولت را نشان دهد. الان سانتریفیوژها خوابیده است، در حالی که قرار بود هم آنها بچرخد و هم چرخ کارخانه ها و صنعت. این در حالی است که اگر الان چرخ شهر بچرخد چه جوابی باید بدهند، پس شهر نباید بچرخد و مردم به مطالباتشان نرسند. الان فضا مدیریت شده اداره می شود و با یک دست فرمان کاملا سیاسی می خواهند همه جریانات سیاسی را جلو ببرند. شورای چهارم خدمات بسیاری داشته است، اما رسانه های معاند می خواهند این خدمات را به شکل خیانت نشان دهند. این حواشی هم کاملا یک حرکت سازماندهی شده است و برای این است که خدمات شورا دیده نشود.

اگر شما نگاه کنید از ابتدای سال ۹۵ این تنش‌ها بسیار زیاد شده است و متاسفانه بیشتر مباحث شورای چهارم بر خلاف سال های اول سیاسی شده، آن هم نوع خاصی از نگاه که از بیرون شورای شهر هدایت می‌شود.

* برای جلوگیری از تکرار حوادث شورای اول چه باید کرد؟

متاسفانه چنین به نظر می رسد که برخی به این جمع بندی رسیدند که شورا را منحل کنند و این را به حساب اصولگرایان بگذارند، اما این اتفاق نخواهد افتاد چون نمایندگان بسیار تیزبین هستند. از سوی دیگر بسیاری از نمایندگان اصلاح طلب هم هستند که فرهیخته‌اند و مخالف با این جریان. به همین دلیل یک تعامل مثبت میان ما نمایندگان در مقابل فتنه گرانی که از اتاق فرمان خارج شورا دستور می گیرند شکل خواهد گرفت و شاهد این اتفاق نخواهیم بود. اما باید بر این نکته تاکید کنم که بعد از انحلال شورای شهر در دوره اول، شاهد کمترین میزان مشارکت مردم در انتخابات شورای شهر برای مرحله دوم بودیم. این کمترین حضور که در تاریخ انقلاب بی سابقه است صرفا و صرفا به دلیل سیاسی کاری شورای اول بوده است. تکرار این حواشی و این سیاسی کاری می تواند شورای پنجم را به سرنوشت شورای چهارم تبدیل کند، لذا بسیار ضروری است که ما اجازه ندهیم در مدت باقی مانده از عمر شورای چهارم، فضای سیاسی بر فضای خدمت حاکم شود.

* این موضوع چطور محقق می شود؟

واقعیت این است که برخی می خواهند چرخ شهر نچرخد تا آن وعده‌هایی که داده‌اند و انجام نشده، در این هیاهو فراموش شود. دلیل این مدعا هم این است که هنوز یک موضوع تمام نشده می‌روند سراغ موضوع بعدی و حواشی آن. مثال آن همین بحث بیمارستانی است که چند هفته شاهد گفتگوهای مختلف برخی اعضا درباره آن بودیم. وقتی بحث های متعدد و طرح آن را در نشست های مختلف شورا می بینیم مشخص می شود که برخی تلاش می‌کنند شهر دائم برود در فضای تشنج و چرخ شهر نچرخد. یا درباره موضوع مربوط به مدیرمسئول معماری نیوز، سوال ما این است که چرا یک عضو شورای شهر تهران اسناد محرمانه را به خبرنگار می‌دهد؟ چرا او این اسناد را به قوه قضائیه و هیئت رئیسه نداد؟ این یعنی شما به نظارت اعتقاد ندارید. اگر حکیمی پور عذرخواهی نکند برای خودش بد است. موضوع بسیار روشن است و بر اساس آموزه های دینی وقتی اشتباه می کنید باید عذرخواهی کنید. اگر بخواهی روی خطایت بایستی باز هم دچار خطا می شوی.  

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا