اجتماعی و فرهنگی

قرار‌داد فروش ایرباس به ایران به کجا رسید؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  عباس آخوندی در نشست خبری مشترک با وزیر حمل‌ونقل فرانسه تاکید کرد: ایران و فرانسه از سالیان دور با یکدیگر همکاری‌های اقتصادی گسترده داشتند و در یک سال و نیم گذشته نیز در سایه اجرای توافق هسته‌ای بار دیگر فرانسه پیشگام افزایش همکاری‌ها با ایران شده است.

 

 

وی با اشاره به فرود نخستین هواپیمای ایرفرانس در ایران پس از هشت سال تصریح کرد: این فرود به شکل سمبلیک قابل توجه است و می‌تواند به عنوان سرآغاز افزایش دوباره همکاری‌های دوطرف باشد. هرچند در طول این سال‌ها این همکاری‌ها با فراز‌ونشیب‌هایی همراه بوده، اما دوطرف قصد دارند پایه همکاری‌ها را محکم بگذارند.

 

 

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که مذاکره با شرکت ایرباس از بیش از یکسال پیش آغاز شده است و تا الان ادامه پیدا کرده است، اظهار کرد: ما مذاکره برای خرید هواپیما از این شرکت فرانسوی را از مدت‌ها پیش آغاز کرده بودیم و پس از نهایی شدن توافق هسته‌ای این مذاکرات به خود شکلی جدی گرفت. پس از امضای پیش‌ قرار‌داد مربوط به این توافق دوطرف جلسات خود را به شکل هفتگی و کاملا منظم برگزار کرده‌اند و انتظار می‌رود پس از نهایی شدن جزئیات توافق نهایی در این زمینه حاصل شود.

 

 

آخوندی همچنین از امضای دو سندهمکاری میان ایران‌ایر و ایرفرانس و همچنین راه‌آهن‌های دو کشور خبر داد و افزود: براساس تفاهمات صورت گرفته ایران و فرانسه همکاری‌های خود را در عرصه ریلی، فرودگاهی، دریایی و پیمانکاری افزایش خواهند داد همچنین صحبت‌های مثبتی برای ورود فرانسوی‌ها به مسائل فنی راه‌آهن سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان صورت گرفته است. پیش‌بینی ما این است که سطح روابط اقتصادی دو کشور افزایش یافته و در سال ۲۰۱۷ رشدی قابل قبول را پشت سر بگذارد.

 

 

وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا حمایت دولت از ایران‌ایر به مذاکره برای خرید هواپیماهای جدید محدود می‌شود نیز گفت: آنچه برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد حفظ فضای رقابت عادلانه میان ایرلاین‌هاست. هرچند ما تلاش می‌کنیم از ایران‌ایر برای ارائه‌ی خدمات مطلوب به ایرانی‌ها حمایت کنیم، اما قطعا این حمایت‌ها به از بین بردن فضای رقابت منجر نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا