مدیریت شهری

همکاری پژوهشی شهرداری های سراسر کشور

به گزارش شورا‌آنلاین و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، محمدرضا جوادی یگانه در جمع مدیران مطالعات و پژوهش شهرداری های مراکز استان های کشور جامعه ایران را با مشکلات عمیق و گسترده رو به رو خواند و گفت: در حال حاضر این مشکلات موجبات نارضایتی بالایی در مردم را فراهم آورده است که این عدم رضایت پیامد ناخواسته اقدامات و عملکرد مدیریتی در سطح کلان و خرد کشور است.

جوادی یگانه با اشاره به تنوع فرهنگی در کشور خاطر نشان کرد: جامعه ایرانی علیرغم تنوع قومی و فرهنگی همگن است و با وجود تعدد افکار و نگرش ها مدیریت یکپارچه ای در سراسر کشور حاکم است که ظرفیت فوق العاده به شمار می رود. 

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران مشکل نظام پژوهش شهرداری ها را در چگونگی مسأله یابی و  فرآیند انجام پژوهش دانست و گفت: تمرکز بر ترویج علم به جای کاربست محوری، عدم استفاده از تجارب جهانی و نبود تقسیم‌بندی بر اساس منابع موجود از موانع اصلی در مسأله‌یابی در تعریف پروژه های پژوهشی شهری است.

وی فقدان نظام واحد سیاست گذاری، کند و دشوار بودن فرآیند پژوهش و عدم دسترسی به نتایج پروژه های پژوهشی را نیز از معضلات اجرا در پژوهش های شهری خواند.

رئیس مرکز مطالعات مسیر عبور از این چالش را  نظامند کردن فرآیند پژوهش بر اساس کاربست محوری دانست و افزود: تصمیم‌گیری بر پایه آمار ثبتی و پیمایشی شهر برای بهینه‌سازی تخصیص منابع از ضروریات اجتناب ناپذیر است.

در ادامه این نشست علی دشتی رئیس مرکز آموزش و پژوهش شورای عالی استان ها ضمن اشاره به بند چهارم اصل سوم قانون اساسی گفت: از تکالیف دولت به معنای حاکمیت کشور تقویت‏ روح‏ بررسی‏ و تتبع و ابتکار در تمام‏ زمینه‏‌های‏ علمی‏، فنی‏، فرهنگی‏ و اسلامی‏ از طریق‏ تأسیس‏ مراکز تحقیق‏ و تشویق‏ محققان است این در حالی است که در برنامه های توسعه ملی برنامه‌ریزی و آمایش سرزمین لاغر و ضعیف است.

دشتی با تأکید بر اهمیت کار حوزه مدیران پژوهش در شهرداری‌ها افزود: شهرداری در ارتباط وسیع با مردم است به همین خاطر نتایج پروژه‌های پژوهشی نسبت به دولت در بازه زمانی کوتاه‌تری به نتیجه می‌رسند.

گفتنی است ساعات پایانی این جلسه مدیران پژوهشی مراکز استان‌ها  به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند که نتایج آن در قالب  بیانیه‌ای اعلام خواهد شد.

اهم موضوعات پرداخته شده در این بیانه؛  ایجاد شبکه جمع‌آوری نتایج پروژه‌های پژوهشی، طبقه بندی و انتشار مطالعات، ایجاد بانک اطلاعات مشترک پژوهشگران، ایجاد زمینه ارتباطات از راه دور بر بستر فناوری اطلاعات، ایجاد شبکه ثبت و مستند نگاری تجارب موفق مدیریتی و راه اندازی دبیرخانه و سامانه مشترک برای بارگذاری اطلاعات خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا