مدیریت شهری

تاکید محسن هاشمی بر استفاده بهینه از فضاهای فرهنگی پایتخت/ شمارش معکوس برای رونمایی از خانه های بازسازی شده جلال آل احمد و سیمین دانشور

به گزارش شورا‌آنلاین و به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، محسن هاشمی با اشاره به نقش فضاهای فرهنگی در هویت بخشی به شهرها ، بیان داشت: فضاهای فرهنگی؛ باید نمادهای هویت بخش به شهرهای ایران و تبدیل آنها به جلوه گاه های فرهنگ و تمدن اسلامی باشند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مراکز فرهنگی از جمله بناهای مهم در معماری و طراحی شهری محسوب می شوند،افزود:هویت وعصاره  شهر را می توان در ساختار و معماری فضاها و ابنیه های فرهنگی جست و جو کرد.

به گفته هاشمی، فضاهای فرهنگی  در  اعمال و رفتار انسان و ایجادهویت  در شهروندان بسیار  تاثیر گذارند، به عبارتی نمادها  و نشانه های شهری صرفا نه برای زیبا سازی شهر، بلکه در فرآیند فرهنگ سازی و ایجاد حس  تعلق در شهروندان  نقش آفرینی می کنند.

وی با اشاره به اینکه فضاهای فرهنگی باید از جذابیت لازم برای جذب مخاطب برخوردار باشند، افزود: فضاهای فرهنگی در  بهبود و توسعه فرهنگی بسیار  حایز اهمیت هستند، بنابراین تأثیرات این فضاها باید به گونه ای باشد که منجر به بر انگیختن شدن روحیه خلاقیت در افراد مختلف به خصوص کودکان و جوانان شود.

هاشمی  به تاثیرات فضاهای فرهنگی در  ایجاد رابطه بین هنر، هنرمند و مردم در حوزه های هنری و فرهنگی اشاره و خاطرنشان کرد: مراکز فرهنگی و هنری زمینه را برای بروز خلاقیت های هنرمندان و ایجاد  انگیزه برای عموم مردم جهت انجام فعالیت های هنری فراهم می سازد.

وی با تاکید بر اینکه فضاهای مناسب فرهنگی به عنوان نماد رشد فرهنگی اجتماعی  شهر محسوب می شوند، تصریح کرد: در این میان تبدیل خانه شخصیت های تاثیرگذار به موزه منجر به بازگشت هویت تاریخی، فرهنگی و اجتماعی به شهر  می شود.

رییس شورای شهر تهران اعتقاد دارد فضاهای فرهنگی شهری مانند سینماها, تئاترها, پارکها, مطبوعات, فرهنگسراها, کتابخانه ها, موزه ها و خانه موزه ها هدایت کننده و شکل دهندۀ رفتارها و کنش های اجتماعی  شهروندان محسوب می شوند و از طریق این مراکز فرهنگی و استفاده بهینه از آنها می توان برخی  ناهنجاری های اجتماعی  مانند عدم رعایت قوانین رانندگی را اصلاح کرد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه مرمت و احیای خانه های مشاهیر ادبی و هنری  منجر به تقویت پایه های فرهنگی کشور می شود،گفت: باز زنده سازی خانه مشاهیر ضمن توسعه زیرساختهای فرهنگی،پایتخت را به شهرهویت بخش با فرهنگ و هنر اصیل ایرانی  تبدیل می کند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران معتقد است حفظ و تقویت  هویت و میراث فرهنگی شهرها، راهکار بنیادی برای حل مسایل پیچیده  اجتماعی  است و به همین دلیل احیا و باز زنده سازی خانه مشاهیر و نخبگان اقدامی ارزشمند محسوب می شود،چرا که  هویت فرهنگی ما را تقویت خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور با زیربنای حدود ۲۵۰ مترمربع، شامل ۲ طبقه در بن بست ارض خیابان دزاشیب در منطقه ۱ شهرداری تهران و در فاصله کمی از میدان قدس واقع شده و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران مسئولیت مرمت و بازسازی آن را به عهده دارد که به زودی به بهره برداری می رسد.

خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور در برگیرنده کلیه آثار پژوهشی و تحقیقاتی، یادمان ها، هدایا، دست نوشته ها، کتب و مجلات، تصاویر و فیلم ها و گفتگوها و دیگر آثار مادی و معنوی مرتبط با جلال و سیمین است که توسط تیم های تحقیقاتی، ادیبان، فرهیختگان، دانشمندان، نزدیکان، آشنایان و دوستان جلال و سیمین در اختیار این مجموعه قرار گرفته تا به صورت یکپارچه، منسجم و متمرکز به پویشگران ادبی و علمی و همچنین بازدیدکنندگان عمومی و علاقمند به جلال و سیمین، امکانات وسیعی را جهت آشنایی، شناخت شخصیت و دیدگاه جلال و سیمین ارائه کند.

پروژه های شاخص فرهنگی شامل باغ کتاب تهران،مسجد ۷۲ تن، باغ موزه دفاع مقدس، باغ موزه قصر، سراسر نمای مقاومت (پانورامای دفاع مقدس)، پردیس تئاتر تهران، پردیس سینمایی ملت، پردیس سینمایی تماشا،پردیس آزادی، خانه موزه انتظامی، خانه موزه آیت الله شهید بهشتی، آیت الله شهید مطهری و موزه علوم و نجوم دار آباد تنها بخشی از جمله  پروژه های فرهنگی به شمار می آید که طی یک دهه اخیر از سوی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ساخته و در اختیار اهالی و شهروندان تهرانی قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. فرایند بازسازی و احیا این خانه مطابق با طرح مهندس مشاور هنوز گام های طی نشده ای داشته که بدون آن بهره برداری از خانه اقدامی ابتر و سمبولیک بیش نخواهد بود.در حال حاضر نه تنها مرمت خانه تکمیل نگردیده که پیش نیاز های احیا هم محقق نگردیده است،!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا